Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
![Et stort arbeidstog lyser opp en mørklagt skog under arbeid på skinnegangen.](/data/images/public/11953034/18049426/f1201080-b757-4ccc-a06f-6e6ace06084e-w_720.jpg)
Jernbanen i Norge sliter med et stort vedlikeholdsetterslep. Det har bidratt til flere forsinkelser og innstilte avganger. I årene som kommer satser Bane NOR milliarder av kroner for å styrke jernbanen og sørge for flere tog i rute.
Onsdag 14. februar ble det signert kontrakter for å gjennomføre det største av disse fornyelsesprosjektene. I år starter byggingen av et nytt kontaktledningsanlegg mellom Hønefoss og Haugastøl på Bergensbanen. Det skal sørge for sikker tilførsel av kjørestrøm til togene.
Dagens anlegg har vært i drift siden begynnelsen av 1960-tallet. Nå er spenningskvaliteten dårlig, og infrastrukturen er nedslitt. Bane NOR har derfor besluttet å modernisere og fornye den 180 kilometer lange strekningen gjennom Hallingdal.
Åpner opp for mer godstrafikk
Etter planen skal jobben på Bergensbanen være gjort i 2027.
– Effekten av slike tiltak er god. Det viser våre erfaringer de siste årene fra Ofotbanen, Kongsvingerbanen og Sørlandsbanen. Dette gir en mer stabil strømtilførsel, noe som fører til færre stopp i trafikken, sier Kristian Øvereng Hovde, prosjektleder i Bane NOR.
Han viser til at bedre strømforsyning også gjør det mulig å kjøre tyngre godstog på Bergensbanen. Det øker kapasiteten for klimavennlig varetransport mellom landets to største byer.
– I tillegg reduseres de framtidige vedlikeholdskostnadene for strømforsyning på denne strekningen. Nå slipper vi å reparere et gammelt og utdatert anlegg, sier Øvereng Hovde.
Tiltak i 2024 for åtte milliarder kroner
Den store satsingen på Bergensbanen utgjør 1,9 milliarder kroner, og noe av denne summen skal brukes i år.
Totalt vedlikeholder og fornyer vi jernbanen i Norge for åtte milliarder kroner i 2024. Disse pengene fordeles mellom landets regioner på følgende måte:
Fra Eidsvoll i sør til Narvik i nord skal det brukes to milliarder kroner, blant annet på Dovrebanen, Nordlandsbanen, Ofotbanen, Rørosbanen, Kongsvinger- og Solørbanen. Disse fordeles med 700 millioner kroner til region Nord og 1,3 milliarder til region Midt. På Sørlandet og Vestlandet skal vi iverksette tiltak for rundt 2,2 milliarder. Det inkluderer penger til utbyggingen av det nye kontaktledningsanlegget mellom Hønefoss og Haugastøl.
Et tog hvert minutt
I Stor-Oslo er trafikkmengden størst. Her er det flest reisende og flest togavganger. På Oslo S. går det ett tog i minuttet i rushtiden. Her slites infrastrukturen ned raskest. I år skal det brukes 2,3 milliarder kroner til vedlikehold og fornyelse i dette området.
I tillegg går 1,5 milliarder kroner til landsdekkende tiltak.
– Arbeidet med å bedre punktligheten er komplisert, tidkrevende og dyrt på en foreldet jernbane. Det finnes ingen enkle løsninger som gir raske resultater. Vi er likevel sikre på at dette skal vi få til, i samarbeid med togselskapene og våre øvrige kolleger i jernbanesektoren. Vi skal bli bedre og vi skal gradvis styrke togtilbudet i Norge, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.
Noen av tiltakene vi skal gjennomføre:
- Bytting av sviller, skinner og sporveksler på flere strekninger. Det gjør togturen mer komfortabel og reduserer risikoen for avsporinger, skinnebrudd og andre feil.
- Vi starter oppussing av sporområdet på Trondheim S. Dette er en større jobb som skal vare fram til 2027.
- Vi sikrer jernbanen mot flom, skred og ras flere plasser med bygging av stikkrenner og drenering. Dette skal sørge for at flere strekninger kan holdes åpne – selv når det kommer voldsomme nedbørsmengder.
- Bane NOR fortsetter arbeidet med å legge ned planoverganger, for å unngå ulykker på skinnegangen og styrke driftssikkerheten.
- Vi fornyer deler av strømtilførselsanleggene, renoverer bruer og tunneler, rydder sideterrenget langs jernbanen for skog, og setter opp viltgjerder og gjerder for å hindre påkjørsel av husdyr.
- Signalanlegg skal vedlikeholdes for å redusere at feil og slitasje stanser togtrafikken.
Kontakter
Harry KorslundKommunikasjonsrådgiver
Tel:916 55 989Simen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noBilder
![Gruppebilde av folk som har vært med å signert kontrakt for prosjektet på Bergensbanen.](/data/images/public/11953034/18049426/5ca855b9-af98-4ac4-9266-985fb3d871c1-w_240.jpg)
Om oss
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Tonje Wikstrøm Frislid og Gunhild Hernes Synnestvedt blir nye konserndirektører i Bane NOR28.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Etter flere måneders rekruttering er Bane NORs konsernledelse endelig komplett. Wikstrøm Frislid blir konserndirektør for Trafikk og Hernes Synnestvedt for Etterlevelse og sikkerhet.
Ferske tall: Togpassasjerene er godt fornøyde med reiseinformasjon fra Bane NOR27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det siste kvartalet har vi sett en økning i reisende som er tilfredse med informasjon de får når trafikken går som normalt og ved planlagte avvik på jernbanen. Kundene mener informasjonen er enkel å forstå, og at det er lett å finne alternativ reisevei.
Vibeke Røise Warholm blir ny konserndirektør for Strategi og bærekraft i Bane NOR17.6.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
Warholm kommer fra stillingen som direktør for styring og utvikling i Husbanken. Hun tiltrer stillingen i september.
Økende behov for vedlikehold av jernbanen17.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På ett år har jernbanens behov for langsiktig vedlikehold økt med 11 milliarder kroner. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse de neste 12 årene.
Det går alltid et tog – men når går det?12.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nå kan alle som ønsker det sette opp sin egen informasjonsskjerm som viser togtidene i sanntid for en stasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom