Resultatforbedring i Nortura
Nortura leverer en resultatforbedring på over en halv milliard kroner i 2023. Driftsresultatet endte (EBIT) på 258 millioner kroner, og Norturas omsetning er for første gang over 30 milliarder kroner.
Resultat før avskrivninger, skatt og finanskostnader (EBITDA) endte på rundt 868 millioner kroner.
Nortura konsern (mill. NOK) |
2023 |
Endring |
Driftsinntekter |
30 872,1 |
+ 2 481,9 |
EBITDA |
867,6 |
+ 515,6 |
Driftsresultat (EBIT) |
+258,2 |
+470,5 |
Resultatforbedringen kan i hovedsak tilskrives tiltakspakken som ble annonsert siste halvår i 2022 og som fikk god effekt i fjor. Positive effekter av operasjonelle forbedringstiltak i industrien, lavere energikostnader, reforhandlede avtaler, høyere slaktesatser og særlige lønnsomhetstiltak i verdikjeden for hvitt kjøtt er hovedforklaringene.
«Jeg er godt tilfreds med veksten og resultatforbedringen. Jeg vil særlig fremheve innsatsen fra ansatte og eiere som har levert en samlet resultatforbedring på over en halv milliard kroner», sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
Den underliggende driften påvirkes av lavere produksjons- og salgskvantum. Kombinert med en svak småfesesong og uønsket skjæring som følge av overskuddssituasjonen i kjøttmarkedet, bidro dette til kostbar bemanningsmessig overkapasitet i industrien.
Salget til dagligvarebutikkene falt med tre prosent, drevet av lavere etterspørsel etter rødt kjøtt og fortsatt vridning bort fra uavhengige merkevarer til butikkeide merkevarer (EMV). Inkludert industri og proffmarkedet endte sluttmarkedssalget ned 3,3 prosent i fjor.
Den samlede markedsandelen for Norturas merkevarer, målt i verdi, falt med 0,7 prosent og endte på 32,2 prosent. Gilde hadde ved utgangen av året en markedsandel på 24,7 prosent (-0,8 prosentpoeng), mens Prior økte sin markedsandel med 0,4 prosentpoeng til 7,1 prosent av kjøttmarkedet. Priors markedsandel på egg endte på 34,8 prosent, ned 3,8 prosentpoeng.
«Vi er på rett kurs mot et nytt og sterkere Nortura, men vi ser at det er underliggende utfordringer i markedet som krever strukturelle tiltak for å etablere et stabilt høyere lønnsomhetsnivå og økt konkurransekraft», sier Panengstuen.
Utreder endringer i konsernstrukturen
Nortura annonserte etter første tertial 2023 behovet for å tilpasse forretningsmodellen for å møte konkurransen og større endringer markedet for egg og kjøtt. Nortura har gjennom fjoråret arbeidet med en ny strategi som nå er vedtatt av konsernstyret.
Arbeidet med ny strategi har blant annet konkludert med at det er behov for strukturelle endringer for å spisse og fokusere organisasjonen inn mot selskapets to markeder – tilførselsmarkedet og sluttmarkedet.
«Vi må tilpasse oss endringene og justere forretningsmodellen for å gjøre selskapet mer fokusert, smidigere og bedre tilpasset endringene i våre to markeder, tilførsels- og sluttmarkedet. Vi må jobbe effektivt mot vårt hovedformål som alltid vil være å sikre størst mulig utbytte til eierne våre gjennom norske råvarer og produkter som forbrukerne vil kjøpe», sier styreleder Jan Erik Fløtre.
Som en del av konsernstrategien har styret derfor vedtatt å starte en utredning av en mer fokusert struktur for konsernet med samvirkeselskap (morselskap) spisset mot eierbehovene i råvaremarkedet, og et sluttmarkedsselskap (datterselskap) trimmet og spisset mot forbrukerne og kundenes behov.
«Forutsetningen for utredningen er at medlemmene skal ha eierkontroll og styring over konsernet, og at spesialiserte selskaper skal gi mer fokuserte og effektive organisasjoner spesialtilpasset oppstrøms- og sluttmarkedene» sier Fløtre.
Utredningsarbeidet vil trolig pågå gjennom store deler av 2024. Eventuelle foreslåtte endringer i konsernstrukturen skal vedtas av Norturas årsmøte.
Kontakter
Kjell S. RakkenesKonserndirektør Strategi, rammevilkår og kommunikasjon
Tel:905 52 956kjell.rakkenes@nortura.noBilder
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
PRIOR lanserer proteinpulver - kun laget av 100% norsk eggehvite18.11.2024 09:59:44 CET | Pressemelding
PRIOR Matprotein er et nytt smaksnøytralt proteinpulver, egnet for bruk i både mat og drikke. Matproteinet er laget av tørket eggehvite og uten bruk av tilsetningsstoffer.
Nortura trapper opp satsingen på plussprodukter15.10.2024 12:36:09 CEST | Pressemelding
Nortura ser store verdier i hele dyret, og trapper nå opp satsingen på plussprodukter med en ny avdeling i konsernet.
Tilbakekaller et lite parti Gilde Ekte kokt skinke distribuert i Nordland, Troms og Finnmark15.8.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
Grunnet risiko for metallrester i produktet, bes forbrukere som har kjøpt Gilde Ekte kokt skinke 110g med siste forbruksdag 15.09.2024 om å kaste produktet. Tilbakekallingen gjelder kun produkter kjøpt i NorgesGruppen sine butikker i området mellom Lofoten/Ballangen i sør til Honningsvåg og Kirkenes i nord, i tidsperioden 9. til 15. august.
Nye eggbønder til Nortura1.8.2024 09:31:32 CEST | Pressemelding
Det er stor investeringsvilje hos norske bønder som vil produsere egg. Nortura har signert leveranseavtaler med 14 bønder, og vil om kort tid inngå avtale med ytterligere omtrent det samme. Sammen skal de bidra til å dekke den voksende etterspørselen etter egg.
Hvert år avlives 3,5 millioner hanekyllinger i norsk eggproduksjon – nå går PRIOR bort fra denne praksisen24.6.2024 08:18:30 CEST | Pressemelding
Som først i Norden, har PRIOR tatt i bruk ny teknologi som gjør det mulig å unngå avlivning av nyklekkede hanekyllinger. De første PRIOR-eggene lanseres nå i butikk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom