Pilotforbundet får EU-hjelp i krav om røykdykkere
Pilotforbundet i Parat har i mange år kritisert myndighetene for mangel på røykdykkere ved norske flyplasser. Nå er det mye som tyder på at dette blir løst. Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier de har støtte i oppdatert EU-regelverk, og har fått innsyn i et høringsinnspill fra Luftfartstilsynet som vil endre dagens praksis.
Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier EU-regelverket har presiseringer som gir klare føringer for at det skal være røykdykkere ved norske flyplasser.
– Vi har i flere år, sammen med Delta Luftfart, jobbet for å få tilbake sertifiserte røykdykkere på flyplassene. Nå mener vi at en oppdatert tolkning av EU-regelverket støtter vårt syn, noe som bør føre til at Avinor endrer sin praksis på dette området, sier Salt.
Innsyn i høring fra Luftfartstilsynet
Han har også bedt om- og fått innsyn i en begrenset høring Luftfartstilsynet har sendt til blant annet Avinor (se vedlagt dokument red. anm.).
– Vi er veldig glade for at Luftfartstilsynet har tatt tak i denne saken, og kan ikke lese den på annen måte enn at kravet om røykdykkerkompetanse nå blir gjeninnført på norske flyplasser. Høringsfristen er satt til 1. mars, men for oss er det tydelig at Luftfartstilsynet har bestemt seg for å stramme inn dagens regelverk, sier Salt.
Pilotforbundet ønsker nå å jobbe konstruktivt med Luftfartstilsynet og Avinor i denne saken.
– Det er mange små flyplasser i Norge, og vi som en ansvarlig aktør i norsk luftfart vil bidra til å finne praktiske løsninger. I første omgang må det på plass en enighet med Avinor om hvordan kompetansehevingen skal implementeres, sier han.
Tolkning av EU-regelverket
Salt sier EU-regelverket ikke bruker ordet «røykdykker», men gir klare retningslinjer for hvilken kompetanse som kreves av brann- og redningspersonale på flyplassene.
– Reglene beskriver opplæring og kompetanse til redning og brannslukking i miljø med høy temperatur, og med bruk av verneutstyr i røykfylt miljø. Herunder skal brannmannskap også kunne hjelpe skadde og funksjonshemmede passasjerer ut av flyet. I Norge er det Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som forvalter lovverket, et lovverk som sier at det kun er røykdykkere som kan utføre denne type arbeid, sier Salt.
Dokumentasjon
*Pilotforbundet legger dokumentet fra Luftfartstilsynet tilgjengelig for pressen (se vedlagt).
*Vi legger også med dokumentet fra EASA (European Aviation Safety Agency) som er reguleringsmyndighet for alle flyplasser i Europa. Retningslinjene er fra 2014, men er oppdatert en rekke ganger i ettertid, senest i juni 2023.
– Side 155: «all responding rescue and firefighting personnel are provided with protective clothing and respiratory equipment to enable them to perform their duties in an effective
manner».
– Side 151: «The scope of the rescue and firefighting services is to save lives in the event of an aircraft accident or incident occurring at, or in the immediate surroundings of, the aerodrome. The operational objective is to create and maintain survivable conditions, to provide egress routes for occupants, and to initiate the rescue of those occupants unable to make their escape without direct aid.».
Nøkkelord
Kontakter
Jens Salt
leder flysikkerhet i Pilotforbundet
Telefon: +47 95714501
Epost: jens.salt@pilot.parat.com
Trygve BergslandAnsv. redaktør og leder av kommunikasjonsavdelingen i Parat
Tel:+47 90585639trygve.bergsland@parat.comBilder
Dokumenter
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Enighet i oppgjøret for vekterne11.5.2024 03:19:26 CEST | Pressemelding
Parat og NHO Service og Handel har klart å bli enige i meklingen og streik er unngått. Parats forhandlingsleder, Lars Petter Larsen, sier vekterne får 13,50 kroner i generelt tillegg. Utover dette er partene enige om 2 kroner som kommer på toppen av resultatet i mellomårsoppgjøret i 2025. Det er også funnet løsninger for å motvirke korte turnusvakter.
Mekling for vekterne9.5.2024 09:50:00 CEST | Pressemelding
Parat og NHO Service og Handel møtes til mekling på vekteroverenskomsten torsdag, med frist fredag klokken 24.00. Blir det ikke enighet vil en streik i første omgang ramme Nasjonalmuseet, Naturhistorisk museum og Munchmuseet.
Enighet mellom Parat og Virke: Unngår streik30.4.2024 12:02:25 CEST | Pressemelding
Etter mekling mer enn ti timer på overtid, har Parat og Virke kommet til enighet om innholdet i funksjonæravtalen. Dermed er streiken for ansatte med funksjonæravtalen avverget.
Mekling mellom Parat og Virke – Fare for streik28.4.2024 08:44:13 CEST | Pressemelding
Parat og Virke møtes til mekling søndag, med meklingsfrist midnatt mandag. Forhandlingsleder for Parat, Thomas Lilloe, sier forhandlingene på funksjonæravtalen med Virke har vært krevende og at det er fare for streik fra tirsdag 30. april.
Brudd i oppgjøret for vektere25.4.2024 04:16:31 CEST | Pressemelding
Natt til torsdag ble det brudd i forhandlingene om vekteroverenskomsten mellom Parat og NHO Service og Handel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom