Pilotforbundet får EU-hjelp i krav om røykdykkere
Pilotforbundet i Parat har i mange år kritisert myndighetene for mangel på røykdykkere ved norske flyplasser. Nå er det mye som tyder på at dette blir løst. Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier de har støtte i oppdatert EU-regelverk, og har fått innsyn i et høringsinnspill fra Luftfartstilsynet som vil endre dagens praksis.

Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier EU-regelverket har presiseringer som gir klare føringer for at det skal være røykdykkere ved norske flyplasser.
– Vi har i flere år, sammen med Delta Luftfart, jobbet for å få tilbake sertifiserte røykdykkere på flyplassene. Nå mener vi at en oppdatert tolkning av EU-regelverket støtter vårt syn, noe som bør føre til at Avinor endrer sin praksis på dette området, sier Salt.
Innsyn i høring fra Luftfartstilsynet
Han har også bedt om- og fått innsyn i en begrenset høring Luftfartstilsynet har sendt til blant annet Avinor (se vedlagt dokument red. anm.).
– Vi er veldig glade for at Luftfartstilsynet har tatt tak i denne saken, og kan ikke lese den på annen måte enn at kravet om røykdykkerkompetanse nå blir gjeninnført på norske flyplasser. Høringsfristen er satt til 1. mars, men for oss er det tydelig at Luftfartstilsynet har bestemt seg for å stramme inn dagens regelverk, sier Salt.
Pilotforbundet ønsker nå å jobbe konstruktivt med Luftfartstilsynet og Avinor i denne saken.
– Det er mange små flyplasser i Norge, og vi som en ansvarlig aktør i norsk luftfart vil bidra til å finne praktiske løsninger. I første omgang må det på plass en enighet med Avinor om hvordan kompetansehevingen skal implementeres, sier han.
Tolkning av EU-regelverket
Salt sier EU-regelverket ikke bruker ordet «røykdykker», men gir klare retningslinjer for hvilken kompetanse som kreves av brann- og redningspersonale på flyplassene.
– Reglene beskriver opplæring og kompetanse til redning og brannslukking i miljø med høy temperatur, og med bruk av verneutstyr i røykfylt miljø. Herunder skal brannmannskap også kunne hjelpe skadde og funksjonshemmede passasjerer ut av flyet. I Norge er det Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som forvalter lovverket, et lovverk som sier at det kun er røykdykkere som kan utføre denne type arbeid, sier Salt.
Dokumentasjon
*Pilotforbundet legger dokumentet fra Luftfartstilsynet tilgjengelig for pressen (se vedlagt).
*Vi legger også med dokumentet fra EASA (European Aviation Safety Agency) som er reguleringsmyndighet for alle flyplasser i Europa. Retningslinjene er fra 2014, men er oppdatert en rekke ganger i ettertid, senest i juni 2023.
– Side 155: «all responding rescue and firefighting personnel are provided with protective clothing and respiratory equipment to enable them to perform their duties in an effective
manner».
– Side 151: «The scope of the rescue and firefighting services is to save lives in the event of an aircraft accident or incident occurring at, or in the immediate surroundings of, the aerodrome. The operational objective is to create and maintain survivable conditions, to provide egress routes for occupants, and to initiate the rescue of those occupants unable to make their escape without direct aid.».
Nøkkelord
Kontakter
Jens Salt
leder flysikkerhet i Pilotforbundet
Telefon: +47 95714501
Epost: jens.salt@pilot.parat.com
Trygve BergslandAnsv. redaktør og leder av kommunikasjonsavdelingen i Parat
Tel:+47 90585639trygve.bergsland@parat.comBilder

Dokumenter
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Ny rapport om generell bevæpning av politiet19.3.2025 09:50:41 CET | Pressemelding
Til redaksjonen: Rapporten finner du som vedlegg til denne saken Norges Politilederlag (NPL) i Parat har over tid endret standpunkt og går nå tydelig inn for generell bevæpning av norsk politi. Økt trusselbilde, erfaringene fra midlertidig bevæpning og internasjonal praksis er blant hovedårsakene. På oppdrag fra NPL har Pål Lagestad, professor ved Nord universitet, utarbeidet en ny rapport, som konkluderer med at det meste taler for bevæpning.
Kan vi styrke Forsvaret ved å forsterke politiet?12.3.2025 10:55:39 CET | Pressemelding
Norges Politilederlag i Parat støtter innsatsen for å styrke Forsvaret og mener en slik satsing kan kombineres med å styrke sivilsamfunnet. Forbundsleder i Norges Politilederlag (NPL), Kjetil Ravlo, sier vi kan forsterke politiets evne til å håndtere både fred og krise, med styrker som kan inngå i Forsvaret ved krig.
Regjeringen griper inn mot redningsmenn i streik9.3.2025 22:22:00 CET | Pressemelding
Søndag kveld har regjeringen valgt å gripe inn i streiken mellom redningsmenn og ledelsen i Bristow Norway med tvungen lønnsnemd. Parats forhandlingsleder, Lars Petter Larsen, mener dette er et eksempel på hvordan arbeidsgiver misbruker lønnsnemd i en lovlig streik.
Redningsmenn i Bristow Norway frykter arbeidsgiver spekulerer i tvungen lønnsnemnd8.3.2025 15:40:45 CET | Pressemelding
Parat tok fredag ut ytterligere én redningsmann i streik og det er nå to, av totalt 20 redningsmenn som er i streik. Parats forhandlingsleder Lars Petter Larsen registrerer at Bristow Norway på bakgrunn av dette siste streikeuttaket har valgt å inntil videre suspendere all SAR-tjeneste på alle baser i hele landet.
Endelig en klimatest tilpasset norske forhold27.2.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
For første gang kan alle innbyggerne i Norge sjekke sitt eget klimaavtrykk og få konkrete råd for å leve mer klimavennlig. 27. februar lanserer Parat, NHO Service og Handel, Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet en egen klimatest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom