Pilotforbundet får EU-hjelp i krav om røykdykkere
Pilotforbundet i Parat har i mange år kritisert myndighetene for mangel på røykdykkere ved norske flyplasser. Nå er det mye som tyder på at dette blir løst. Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier de har støtte i oppdatert EU-regelverk, og har fått innsyn i et høringsinnspill fra Luftfartstilsynet som vil endre dagens praksis.
![Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier EU-regelverket har presiseringer som gir klare føringer for at det skal være røykdykkere ved norske flyplasser.](/data/images/public/3693025/18047942/ff840e54-adcf-4492-9c02-056120994798-w_720.jpg)
Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier EU-regelverket har presiseringer som gir klare føringer for at det skal være røykdykkere ved norske flyplasser.
– Vi har i flere år, sammen med Delta Luftfart, jobbet for å få tilbake sertifiserte røykdykkere på flyplassene. Nå mener vi at en oppdatert tolkning av EU-regelverket støtter vårt syn, noe som bør føre til at Avinor endrer sin praksis på dette området, sier Salt.
Innsyn i høring fra Luftfartstilsynet
Han har også bedt om- og fått innsyn i en begrenset høring Luftfartstilsynet har sendt til blant annet Avinor (se vedlagt dokument red. anm.).
– Vi er veldig glade for at Luftfartstilsynet har tatt tak i denne saken, og kan ikke lese den på annen måte enn at kravet om røykdykkerkompetanse nå blir gjeninnført på norske flyplasser. Høringsfristen er satt til 1. mars, men for oss er det tydelig at Luftfartstilsynet har bestemt seg for å stramme inn dagens regelverk, sier Salt.
Pilotforbundet ønsker nå å jobbe konstruktivt med Luftfartstilsynet og Avinor i denne saken.
– Det er mange små flyplasser i Norge, og vi som en ansvarlig aktør i norsk luftfart vil bidra til å finne praktiske løsninger. I første omgang må det på plass en enighet med Avinor om hvordan kompetansehevingen skal implementeres, sier han.
Tolkning av EU-regelverket
Salt sier EU-regelverket ikke bruker ordet «røykdykker», men gir klare retningslinjer for hvilken kompetanse som kreves av brann- og redningspersonale på flyplassene.
– Reglene beskriver opplæring og kompetanse til redning og brannslukking i miljø med høy temperatur, og med bruk av verneutstyr i røykfylt miljø. Herunder skal brannmannskap også kunne hjelpe skadde og funksjonshemmede passasjerer ut av flyet. I Norge er det Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som forvalter lovverket, et lovverk som sier at det kun er røykdykkere som kan utføre denne type arbeid, sier Salt.
Dokumentasjon
*Pilotforbundet legger dokumentet fra Luftfartstilsynet tilgjengelig for pressen (se vedlagt).
*Vi legger også med dokumentet fra EASA (European Aviation Safety Agency) som er reguleringsmyndighet for alle flyplasser i Europa. Retningslinjene er fra 2014, men er oppdatert en rekke ganger i ettertid, senest i juni 2023.
– Side 155: «all responding rescue and firefighting personnel are provided with protective clothing and respiratory equipment to enable them to perform their duties in an effective
manner».
– Side 151: «The scope of the rescue and firefighting services is to save lives in the event of an aircraft accident or incident occurring at, or in the immediate surroundings of, the aerodrome. The operational objective is to create and maintain survivable conditions, to provide egress routes for occupants, and to initiate the rescue of those occupants unable to make their escape without direct aid.».
Nøkkelord
Kontakter
Jens Salt
leder flysikkerhet i Pilotforbundet
Telefon: +47 95714501
Epost: jens.salt@pilot.parat.com
Trygve BergslandAnsv. redaktør og leder av kommunikasjonsavdelingen i Parat
Tel:+47 90585639trygve.bergsland@parat.comBilder
![Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier EU-regelverket har presiseringer som gir klare føringer for at det skal være røykdykkere ved norske flyplasser.](/data/images/public/3693025/18047942/95654822-8268-4891-a2ad-db06b667dd6c-w_240.jpg)
Dokumenter
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Norwegian-pilotene sier ja til fremforhandlet avtale i uravstemning20.6.2024 12:26:58 CEST | Pressemelding
I en uravstemning for pilotene i Norwegian, har et klart flertall svart ja til fremforhandlet avtale med selskapet. Leder for Norwegian-pilotene, Alf Hansen, sier han er glad for å få en slik bekreftelse fra medlemmene, og at de nå kan konsentrere seg om å få alle passasjerer trygt frem til sine destinasjoner.
KI - for deg og meg18.6.2024 13:38:30 CEST | Pressemelding
Hvorfor gir medlemsorganisasjonen Parat ut en KI-bok?
Parat med politisk gjennomslag for langtidsplan12.6.2024 15:03:42 CEST | Pressemelding
Stortinget har lyttet til Norges Politilederlag og Parat politiet. Nå har Stortinget bestemt å innføre egen langtidsplan for politiet.
Parat og NHO nominerer vekterne til bransjeprogram4.6.2024 15:48:25 CEST | Pressemelding
Vekterbransjen skriker etter mer kompetanse. Nå nominerer Parat og NHO Service og Handel vekterbransjen til treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling med mål om å tette kompetansegapet.
Enighet for Norwegian pilotene1.6.2024 06:31:08 CEST | Pressemelding
Partene i meklingen for Norwegian-pilotene har kommet til enighet om bedre balanse mellom arbeid og fritid. Det er også enighet om en økonomisk løsning som vil bidra til at pilotene i Norge er noe nærmere andre europeiske piloter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom