Pilotforbundet får EU-hjelp i krav om røykdykkere
Pilotforbundet i Parat har i mange år kritisert myndighetene for mangel på røykdykkere ved norske flyplasser. Nå er det mye som tyder på at dette blir løst. Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier de har støtte i oppdatert EU-regelverk, og har fått innsyn i et høringsinnspill fra Luftfartstilsynet som vil endre dagens praksis.
Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier EU-regelverket har presiseringer som gir klare føringer for at det skal være røykdykkere ved norske flyplasser.
– Vi har i flere år, sammen med Delta Luftfart, jobbet for å få tilbake sertifiserte røykdykkere på flyplassene. Nå mener vi at en oppdatert tolkning av EU-regelverket støtter vårt syn, noe som bør føre til at Avinor endrer sin praksis på dette området, sier Salt.
Innsyn i høring fra Luftfartstilsynet
Han har også bedt om- og fått innsyn i en begrenset høring Luftfartstilsynet har sendt til blant annet Avinor (se vedlagt dokument red. anm.).
– Vi er veldig glade for at Luftfartstilsynet har tatt tak i denne saken, og kan ikke lese den på annen måte enn at kravet om røykdykkerkompetanse nå blir gjeninnført på norske flyplasser. Høringsfristen er satt til 1. mars, men for oss er det tydelig at Luftfartstilsynet har bestemt seg for å stramme inn dagens regelverk, sier Salt.
Pilotforbundet ønsker nå å jobbe konstruktivt med Luftfartstilsynet og Avinor i denne saken.
– Det er mange små flyplasser i Norge, og vi som en ansvarlig aktør i norsk luftfart vil bidra til å finne praktiske løsninger. I første omgang må det på plass en enighet med Avinor om hvordan kompetansehevingen skal implementeres, sier han.
Tolkning av EU-regelverket
Salt sier EU-regelverket ikke bruker ordet «røykdykker», men gir klare retningslinjer for hvilken kompetanse som kreves av brann- og redningspersonale på flyplassene.
– Reglene beskriver opplæring og kompetanse til redning og brannslukking i miljø med høy temperatur, og med bruk av verneutstyr i røykfylt miljø. Herunder skal brannmannskap også kunne hjelpe skadde og funksjonshemmede passasjerer ut av flyet. I Norge er det Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som forvalter lovverket, et lovverk som sier at det kun er røykdykkere som kan utføre denne type arbeid, sier Salt.
Dokumentasjon
*Pilotforbundet legger dokumentet fra Luftfartstilsynet tilgjengelig for pressen (se vedlagt).
*Vi legger også med dokumentet fra EASA (European Aviation Safety Agency) som er reguleringsmyndighet for alle flyplasser i Europa. Retningslinjene er fra 2014, men er oppdatert en rekke ganger i ettertid, senest i juni 2023.
– Side 155: «all responding rescue and firefighting personnel are provided with protective clothing and respiratory equipment to enable them to perform their duties in an effective
manner».
– Side 151: «The scope of the rescue and firefighting services is to save lives in the event of an aircraft accident or incident occurring at, or in the immediate surroundings of, the aerodrome. The operational objective is to create and maintain survivable conditions, to provide egress routes for occupants, and to initiate the rescue of those occupants unable to make their escape without direct aid.».
Nøkkelord
Kontakter
Jens Salt
leder flysikkerhet i Pilotforbundet
Telefon: +47 95714501
Epost: jens.salt@pilot.parat.com
Trygve BergslandAnsv. redaktør og leder av kommunikasjonsavdelingen i Parat
Tel:+47 90585639trygve.bergsland@parat.comBilder
Dokumenter
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Enighet om forsknings- og undervisningsoverenskomsten26.9.2024 07:51:20 CEST | Pressemelding
Parat og NHO-foreningen Abelia er enige om ny avtale for medlemmer på forsknings- og undervisningsoverenskomsten. Avtalen omfatter medlemmer som er ansatt i blant annet BI, Oslo International School, Norce og Noroff.
Parats kabinmedlemmer i SAS sier ja til ny avtale11.9.2024 12:12:32 CEST | Pressemelding
Leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier resultatet av avstemningen viser at 58 prosent stemte ja, mens 42 prosent stemte nei til den fremforhandlede avtalen. Han sier resultatet er gledelig, men at resultatet også viser at medlemmene har forventninger om å bedre arbeidsforhold og lønn ytterligere i årene fremover.
Brudd i forhandlingene for private barnevernstjenester5.9.2024 07:36:00 CEST | Pressemelding
Etter to dager og flere timer på overtid natt til torsdag 5.september, ble det brudd i tariffforhandlingene mellom Parat og NHO. Forhandlingsleder for Parat, Kjell Morten Aune, sier NHO ikke var villig til å gi et godt nok økonomisk tilbud, noe som førte til brudd og partene ber nå Riksmekleren om hjelp.
Full seier for helikopterpilotene i CHC Helikopter Service4.9.2024 13:15:00 CEST | Pressemelding
To dager før saken skulle behandles i Rikslønnsnemda gir NHO etter og pilotene i CHC Helikopter Service får tariffavtale.
Enighet for ansatte i SAS-kabin – Streiken avsluttes27.8.2024 07:31:57 CEST | Pressemelding
Leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier det er oppnådd enighet mellom kabinansatte og SAS-ledelsen og at streiken nå avsluttes. Han sier det er oppnådd en lønnsøkning for 2024 på samme nivå som de andre flyselskapene i Norge, totalt ca 7,5 prosent som etterbetales fra 1.mai i år. I tillegg til noe redusert arbeidsbelastning.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom