El Prix: Elbilladingen har virkelig skutt fart
Ladehastigheten til elbilene har lenge stått på stedet hvil, men nå har det kommet attraktive familiebiler som lader veldig raskt. - Flere av bilene i vinterens elbiltest var klare til å kjøre videre etter godt under halvtimen på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I NAF og Motors ladetest måles tiden det tar å lade fra 10 til 80 prosent på batteriet. Dette gir et riktigere bilde av hvordan bilene lader, sammenliknet med å se på maksimal ladeeffekt.
- Våre tester gir derfor en pekepinn på hva du kan forvente av bilen sammenlignet med det som står i salgsmateriellet, sier Sødal.
Hele ni av de 23 bilene som var med i vinterens store elbiltest – El Prix – ladet fra 10 til 80 prosent på batteriet på under halvtimen. Aller raskest var Xpeng G9. Den ble tett fulgt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 og Kia EV9.
- Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Sødal.
Attraktive familiebiler som lader raskt
På flere aktuelle familiebiler ser vi nå at ladingen går unna. Kinesiske Nio hadde med to familiebiler i vintertesten. Nio har oppgradert batteripakken i bilene sine og nå lader bilene betydelig raskere enn før.
- Det er tydelig at batteripakka i Nio’s biler nå er mer effektiv og ladepausen er kortet betydelig ned bare fra sommeren 2023, sier Sødal. – Dette viser hvor fort teknologien utvikler seg, og at bilprodusentene nå kjemper om å korte ned tiden du bruker på ladeplassen, sier han.
Også Kia sin store SUV EV9 imponerte stort under ladetesten i årets vintertest. Den ladet utrolig jevnt og fint med høy gjennomsnittlig ladeeffekt.
- Dette er en stor familiebil som leverer godt på lading, sier Nils Sødal, - Vi tror bilkjøperne vil se etter bilene som både har solid rekkevidde og lader raskt, fortsetter han.
Rekordrask hastighet på ladingen
I vinterens El Prix var det med to biler som på papiret slår tidligere laderekorder, nemlig Xpeng G9 og luksus-SUV'en Lotus Eletre. Xpeng G9 ladet på 19 minutter som er ett minutt kortere enn oppgitt ladetid. Lotusen var hakk i hæl med 22 minutter.
Xpeng G9 kom inn med et brak i sommertesten i 2023 og var da oppe i hele 318 kilowatt på ladetesten. I vintertesten ble denne rekorden i toppfart på ladingen slått av Lotus som toppet på 327 kilowatt.
- Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør begge disse bilene sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.
Topp 5 i ladetesten
Bil |
Tid for lading 10 – 80 % |
Xpeng G9 |
19 minutter |
Lotus Eletre |
22 minutter |
Nio EL6 |
23 minutter |
Nio ET5 Touring |
24 minutter |
Kia EV9 |
24 minutter |
Fakta om ladetesten i El Prix
Når vi deler tallene fra ladetestene, sammenligner vi tiden bilen bruker på å lade fra 10 til 80 prosent med det produsenten har oppgitt at bilen skal bruke. Oppgitt maksimal ladefart/effekt sier ikke så mye om hvor lenge makseffekten holdes. Derfor registrerer vi også, i tillegg til den høyeste effekten, gjennomsnittlig ladeeffekt fra 10 til 80 prosent.
På denne måten får forbrukerne en grei pekepinn på hvordan bilen lader under både sommerlige- og vinterlige forhold.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom