El Prix: Elbilladingen har virkelig skutt fart
Ladehastigheten til elbilene har lenge stått på stedet hvil, men nå har det kommet attraktive familiebiler som lader veldig raskt. - Flere av bilene i vinterens elbiltest var klare til å kjøre videre etter godt under halvtimen på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I NAF og Motors ladetest måles tiden det tar å lade fra 10 til 80 prosent på batteriet. Dette gir et riktigere bilde av hvordan bilene lader, sammenliknet med å se på maksimal ladeeffekt.
- Våre tester gir derfor en pekepinn på hva du kan forvente av bilen sammenlignet med det som står i salgsmateriellet, sier Sødal.
Hele ni av de 23 bilene som var med i vinterens store elbiltest – El Prix – ladet fra 10 til 80 prosent på batteriet på under halvtimen. Aller raskest var Xpeng G9. Den ble tett fulgt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 og Kia EV9.
- Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Sødal.
Attraktive familiebiler som lader raskt
På flere aktuelle familiebiler ser vi nå at ladingen går unna. Kinesiske Nio hadde med to familiebiler i vintertesten. Nio har oppgradert batteripakken i bilene sine og nå lader bilene betydelig raskere enn før.
- Det er tydelig at batteripakka i Nio’s biler nå er mer effektiv og ladepausen er kortet betydelig ned bare fra sommeren 2023, sier Sødal. – Dette viser hvor fort teknologien utvikler seg, og at bilprodusentene nå kjemper om å korte ned tiden du bruker på ladeplassen, sier han.
Også Kia sin store SUV EV9 imponerte stort under ladetesten i årets vintertest. Den ladet utrolig jevnt og fint med høy gjennomsnittlig ladeeffekt.
- Dette er en stor familiebil som leverer godt på lading, sier Nils Sødal, - Vi tror bilkjøperne vil se etter bilene som både har solid rekkevidde og lader raskt, fortsetter han.
Rekordrask hastighet på ladingen
I vinterens El Prix var det med to biler som på papiret slår tidligere laderekorder, nemlig Xpeng G9 og luksus-SUV'en Lotus Eletre. Xpeng G9 ladet på 19 minutter som er ett minutt kortere enn oppgitt ladetid. Lotusen var hakk i hæl med 22 minutter.
Xpeng G9 kom inn med et brak i sommertesten i 2023 og var da oppe i hele 318 kilowatt på ladetesten. I vintertesten ble denne rekorden i toppfart på ladingen slått av Lotus som toppet på 327 kilowatt.
- Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør begge disse bilene sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.
Topp 5 i ladetesten
Bil |
Tid for lading 10 – 80 % |
Xpeng G9 |
19 minutter |
Lotus Eletre |
22 minutter |
Nio EL6 |
23 minutter |
Nio ET5 Touring |
24 minutter |
Kia EV9 |
24 minutter |
Fakta om ladetesten i El Prix
Når vi deler tallene fra ladetestene, sammenligner vi tiden bilen bruker på å lade fra 10 til 80 prosent med det produsenten har oppgitt at bilen skal bruke. Oppgitt maksimal ladefart/effekt sier ikke så mye om hvor lenge makseffekten holdes. Derfor registrerer vi også, i tillegg til den høyeste effekten, gjennomsnittlig ladeeffekt fra 10 til 80 prosent.
På denne måten får forbrukerne en grei pekepinn på hvordan bilen lader under både sommerlige- og vinterlige forhold.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbil: - Voldsom utvikling på rekkevidde og lading10.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
På bare fem år har rekkevidden økt med nær 170 kilometer og ladetiden er kuttet med 15 minutter. Det viser tallene fra NAF og Motors store elbiltester. - Utviklingen av elbilene har gått fort, og nå finner du mange biler som kommer seg effektivt frem på langturene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Usikker vinterrekkevidde skremmer bort elbilkjøperne9.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norsk vinter gjør at elbilene kjører kortere, ofte så mye som 20 til 30 prosent. – Usikkerhet rundt hvor langt elbilene klarer å kjøre om vinteren, er det største hinderet for å kjøpe en elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nordmenn har ikke troen på helelektrisk nybilsalg7.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Fra i år skal det kun selges elbiler som nye biler i Norge. - Kun én av ti nordmenn tror at vi når dette målet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Denne overlevelsespakken bør du ha i bilen om vinteren6.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vinterens bilturer kan by på overraskelser. - Det er lurt å ha med en overlevelsespakke i bilen gjennom den kalde årstiden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Derfor rykket bilbergerne ut i 20243.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvert år rykker NAF ut til uheldige bilister som får stans på bilturen eller ikke får start på bilen. I 2024 var det startproblemer, punkteringer og trøbbel med startbatteriet bilbergerne oftest ble kalt ut til.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom