Presseinvitasjon: Møt fremtidens innovatører

Den store kunnskaps- og teknologikonkurransen for barn og unge, Scandinavian Innovation Award (SIA) går av stabelen mandag 12. februar i Oslo. Her skal syv norske og tre svenske lag kjempe om å vinne årets mest innovative ide motta pengepremien på 20 000 kroner.

Ti lag skal kjempe om å vinne frem med ideen sin under Scandinavian Innovation Award FIRST Scandinavia

Bakgrunn:

Kunnskaps- og teknologikonkurransen SIA er en utvidelse av FIRST LEGO League, som arrangeres hvert år, over hele verden. Det er den ideelle stiftelsen FIRST Scandinavia som står bak FIRST LEGO League i Norge og Sverige. Av 700 lag  som deltok i FIRST LEGO League i 2023, var det kun ti lag som gikk videre og som nå får presentere sin ide under Scandinavian Innovation Award.

I år er det laget som har den mest innovative ideen til hvordan man kan bruke teknologi, kunst og kultur for å engasjere andre i det de liker å gjøre, som vinner. Et av målene er å koble sammen teknologi, kunst og kultur. Pengepremien skal brukes til å videreutvikle ideen.

Scandinavian Innovation Award arrangeres hvert år i februar. I 2024 arrangeres det 12. februar. SIA organiseres av FIRST Scandinavia og i år er Tekna er hovedsponsor for arrangementet.

Konkurrerende lag:

• Uskedal City (Uskedalen, Norge)
  • SkiBuddies (Rosendal, Norge)
  • SIO (Gjøvik, Norge)
  • #Creative Future (Finnsnes, Norge)
  • RoboMech 4.0 (Bergen, Norge)
  • Aspeboda Science Club (Dalarna, Sverige)
  • 28 Master Stars (Trollhättan, Sverige)
  • AIS Team (Oslo, Norge)
  • Mariebergsskoland Finest (Skövde, Sverige)
  • Løvenes Kongler (Sunnhordland, Norge)

Dato: Mandag 12. februar
Tid: Oppmøte fra klokken 08.30, konkurransen starter klokken 09.00
Sted: Teknas lokaler 1. etg i Dronning Mauds Gate 15

Arrangementet streames, du kan følge sendingen her

Vennligst bekreft din deltakelse og gi beskjed dersom det er behov for ytterligere informasjon eller intervjuer med deltakerne. Vi ser frem til å ønske deg velkommen på Scandinavian Innovation Award 2024!

En fagforening for fremtiden

Tekna er fagforeningen for 105 000 naturvitere, teknologer og studenter. Trygge arbeidsvilkår, kompetanse og læring er avgjørende for arbeidslivet. Det jobber vi for – hver eneste dag.