Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.

Før jul annonserte Schibsted intensjonen om å selge medievirksomheten til Tinius-stiftelsen. Avtalen mellom partene signeres trolig i løpet av første kvartal, og Schibsted Media blir et eget selskap i løpet av andre kvartal. I parallell arbeides det med å legge rammene for det nye selskapet. Dagens annonsering av ny konsernledelse er en viktig milepæl.
– Med dagens annonsering av ny konsernledelse, har vi tatt et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media som nytt selskap. Vi bygger en virksomhet som skal lede an i den nordiske mediebransjen, sier Siv Juvik Tveitnes, påtroppende konsernsjef i Schibsted Media.
– Den nye konsernledelsen er i stor grad bygd på et viktig prinsipp om kontinuitet fra dagens ledergruppe i Schibsted News Media, både med tanke på de største merkevarene og de viktigste inntektsstrømmene våre, men også teknologien vår. Som selvstendig selskap vil vi stå helt på egne ben. Det betyr at vi må løse alle oppgaver selv, særlig innen finans, HR og teknologi. Lederne våre for disse områdene får derfor et større mandat, sier Tveitnes.
Styrker fotfestet i Sverige
I nye roller, får Øyulf Hjertenes og Fredric Karén et særlig ansvar for Schibsted Medias portefølje i henholdsvis Norge og Sverige, med unntak av VG, Aftenposten og Aftonbladet. Det innebærer at Hjertenes får ansvar for blant annet BT, Stavanger Aftenblad, nisjemedier og print, samt partnerskap i Norge. Karén vil være ansvarlig for Svenska Dagbladet, Omni og for partnerskap i Sverige. Begge har bakgrunn innen journalistikk og har vært publishere i henholdsvis Bergens Tidende og Svenska Dagbladet.
– Vi har betydelige vekstambisjoner i Sverige. Med Fredric i spissen vil vi ha et spesielt fokus på det svenske markedet fremover, både når det gjelder nye muligheter, men også for å bygge tilstedeværelsen vi allerede har, sier Tveitnes.
– Schibsted har vært i det svenske markedet i mer enn 25 år, med Aftonbladet og SvD. Med stiftelsen som eier og en sterk, dedikert konsernledelse, vil vi ha kraften vi trenger til å gripe nye spennende muligheter, men også utvikle de mediehusene vi har. Jeg ser veldig frem til å være en del av denne utviklingen og jobbe for å styrke Schibsteds tilstedeværelse i Sverige, sier Karén.
To nye i konsernledelsen
Grethe Malkmus og Stine Halla er nye tilskudd i ledergruppen. I dag er Malkmus ansvarlig for HR-funksjonen i Schibsted og Halla har ansvar for Finans i Schibsted Nordic Marketplaces. Begge har hatt roller i Schibsted News Media tidligere, og kjenner organisasjonen godt. De ser frem til å gå tilbake til mediebransjen når splitten av Schibsted gjennomføres.
– Jeg gleder meg til å få jobbe med noe som ligger mitt hjerte nærmest; å legge til rette for at Schibsted Medias kvalitetsjournalistikk kan fortsette å levere på sitt samfunnsoppdrag, sier Malkmus.
– Det føles helt klart som å komme hjem, selv om jeg har hatt noen fantastiske år i Nordic Marketplaces. Nå gleder jeg meg til å være med på å bygge opp et nytt og dedikert medieselskap, sier Halla.
Under er navn og ansvarsområder for Schibsted Medias konsernledelse:
Siv Juvik Tveitnes - konsernsjef
Stine Halla – ansvar for finans, strategi, juridisk og M&A
Markus Rudberg – ansvar for teknologi
Grethe Malkmus – ansvar for HR/people, facility og kommunikasjon
Tor Jacobsen – ansvar for produkt og abonnement
Per Håkon Fasting – ansvar for annonse
Gard Steiro – sjefredaktør i VG
Trine Eilertsen – sjefredaktør i Aftenposten
Lena K. Samuelssons etterfølger – publisher i Aftonbladet
Fredric Karén – ansvar for porteføljen i Sverige
Øyulf Hjertenes – ansvar for porteføljen i Norge
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteCommunication Director Norway
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comSchibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Vend
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vend på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vend
Ny teknologitopp i Vend: Maria Sandgren trer inn i ledergruppen15.5.2025 10:13:55 CEST | Pressemelding
Vend styrker sitt topplederteam og har nå fått med seg Maria Sandgren som ny Executive Vice President og Chief Product & Technology Officer (CPTO).
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:13:20 CEST | Press release
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces blir til Vend: Et nytt navn for en smartere fremtid12.5.2025 09:26:00 CEST | Pressemelding
Schibsted Marketplaces kunngjør i dag sitt offisielle navnebytte til Vend, og markerer med det et viktig nytt kapittel som en samlet, formålsdrevet familie av markedsplasser på tvers av Norden. Det nye navnet og den visuelle identiteten reflekterer selskapets pågående utvikling som en ledende digital markedsplass-aktør, med et tydelig mål om å hjelpe brukerne med å ta smartere valg og bruke tiden sin på en bedre måte.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:25:03 CEST | Press release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslører nytt selskapsnavn: Vend14.1.2025 17:36:16 CET | Pressemelding
– Vend markerer starten på en samlet innsats. Med dette nye navnet samler vi vår nordiske familie av markedsplasser - og forener dem til en kraftfull innovasjonsmotor, sier Christian Printzell Halvorsen. Den fullstendige overgangen til Vend er planlagt til 2. kvartal 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom