Ønsker mobilregulering i skolen velkommen
– Utdanningsdirektoratets anbefaling om å strengt regulere bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i undervisningen, er noe Lektorlaget ønsker velkommen. Vi som underviser må tas med i diskusjonen når dette skal implementeres på skolene, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
– En streng regulering av mobilbruk i undervisningen er noe våre medlemmer har etterlyst, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
I Lektorlagets spørreundersøkelse fra oktober 2023 svarte 7 av 10 lektorer at de ønsker nasjonale regler for elevenes bruk av mobil i skolen (N=1262).
Direktoratet anbefaler at skoleeierne regulerer mobiltilgangen gjennom ordensreglementet, og foreslår en involverende prosess.
– Vi vil understreke at de som underviser må tas med i diskusjonen når dette skal implementeres lokalt, sier Nyhuus.
I Lektorlagets undersøkelse svarte hele 75 prosent av Lektorlagets medlemmer at de mener elevers bruk av mobil forstyrrer undervisningen.
– Lektorlaget mener det er viktig at det settes like rammer for fellesskolen. En streng regulering gir et viktig signal om at man skal verne klasserommet fra digitale distraksjoner, slik at elever og lærere kan konsentrere seg om læring, sier Nyhuus.
Direktoratet anbefaler å strengt regulere bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i friminuttene på barneskolen, og at det som hovedregel bør være mobilfritt i friminuttene på ungdomsskolen.
– Mobilfrie friminutt i grunnskolen legger bedre til rette for at elevene er mer fysisk aktive og har mer sosial interaksjon, sier Nyhuus.
Hun legger til at bruk av elevers private mobiler som verktøy i læringsarbeidet i skolen, ikke er i tråd med gratisprinsippet.
– Derfor er vi glade for at direktoratet tydelig uttrykker i anbefalingene at mobiltelefoner og smartklokker ikke er en del av skolens læringsteknologi, sier Nyhuus.
Kontakter
Helle Christin NyhuusLeder
Tel:91691536hcn@norsklektorlag.noHilde TørhaugKommunikasjonsrådgiver og nettredaktør
Tel:96948652ht@norsklektorlag.noOm Norsk Lektorlag
Lektorlaget er en fagforening for universitets - og høyskoleutdannede lektorer og andre akademikere med tilsvarende utdannelse. Våre medlemmer har mastergrad eller hovedfag. De fleste av medlemmene våre jobber med undervisning.
Følg pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Lektorlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Etterlyser flere grep i fraværsreglene21.11.2024 12:57:02 CET | Pressemelding
Fraværsgrensen på 10 prosent består, med noen endringer. – Det er bra at vi beholder noe som har fungert. Lektorlaget imidlertid noen grep som kunne gjort reglene enda bedre, for eksempel å skille mellom elever under og over 18 år når det gjelder egenmeldinger, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Regjeringen prioriterer ikke skolen7.10.2024 15:00:43 CEST | Pressemelding
I regjeringens forslag til statsbudsjett foreslås det et fornyet kompetanseutviklingssystem, men ingen nye kompetansekrav for undervisning. - Dette styrker ikke rekrutteringen av kvalifiserte lærere, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Regjeringen tar ikke tak i de grunnleggende problemene13.9.2024 13:35:33 CEST | Pressemelding
Uten nok tid, ressurser eller kvalifiserte lærere, blir det ikke mer praktisk læring i skolen.
Færre vil bli lektorer: Lektorkompetansen må verdsettes høyere25.7.2024 13:01:22 CEST | Pressemelding
Lektorlaget mener at sterk faglig autonomi, og lønn som reflekterer både utdanning og ansvar, vil bidra til å snu den negative søketrenden til lektor- og lærerutdanningene.
Lektorlaget reddet lektortittelen6.6.2024 13:20:56 CEST | Pressemelding
Lektorlaget har fått gjennomslag for å bevare lektortittelen. – Vi er veldig glade for at vi har blitt lyttet til i denne viktige saken, sier Helle Christin Nyhuus, leder av Lektorlaget.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom