Statens vegvesen

Grønn fjær i hatten for Statens vegvesen

Del

Det norske Veritas har ISO-sertifisert Statens vegvesen, Utbygging, for miljøledelse. Vegvesenet er den første store byggherren på samferdselssiden som får denne sertifiseringen i Norge.

Bærekraftdirektør Gina Ytteborg, klimarådgiver Frode Nordang Bye, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, og leder av klima og utviklingsstaben Hanne Hermannrud med diplomet som viser at Statens vegvesen, Utbygging er ISO 14001 sertifisert. Country manager Erik Wither i Veritas var med på Teams.
Bærekraftdirektør Gina Ytteborg, prosjektleder Frode Nordang Bye, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, og avdelingsdirektør i Teknologi og utviklingsstaben, Hanne Hermanrud, med diplomet som viser at Statens vegvesen, Utbygging er ISO 14001 sertifisert. Country manager Erik Winther i Veritas var med på Teams. Kjell Inge Davik sier miljøsertifiseringen blir det viktigste verktøyet til Statens vegvesen når det skal kutte klimagassutslipp og redusere arealbruken fram mot 2030. Foto: Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen

ISO 14001 er den mest anerkjente internasjonale standarden for miljøledelsessystemer. Vegvesenet har i flere år stilt krav om at entreprenører som skal bygge nye veger skal være ISO 14001 sertifisert eller tilsvarende.  Vegvesenet får nå det beste verktøyet for å nå ambisiøse mål for klima og miljøarbeidet.

- Dette blir vårt viktigste verktøy når vi skal kutte klimagassutslippene og redusere arealbruken fram mot 2030, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.

Onsdag fikk Davik ISO 14001 diplomet av country manager Erik Winther i Veritas på hovedkontoret til Statens vegvesen, Utbygging i Bergen. Den grønne milepælen ble feiret med kake av Vegvesenet.

Store klimagassutslipp

Det er store utslipp knyttet til bygging av nye veganlegg. 1/3 er direkte utslipp fra anleggsmaskiner, mens 2/3 kommer fra produksjon av materialer som betong, asfalt og stål. Nedbygging av naturområder som myr har også stor innvirkning på klima- og miljøavtrykket av vegbygging.

Statens vegvesen har som mål å bli sektorlederende på klima- og miljøarbeid før 2030. Da er det svært viktig å vurdere den totale belastningen vegarbeid i store utbyggingsprosjekt utgjør for klima og miljø.

- Iso-sertifiseringen gir oss et bedre verktøy slik at vi kan jobbe enda mer målrettet for å redusere klima- og miljøavtrykket på omgivelsene. Slik kan vi gjøre bærekraftige valg og tallfeste klima og miljømål, sier bærekraftdirektør Gina Ytteborg i Statens vegvesen, Utbygging.

Sammenligner med Nullvisjonen

Ytteborg og Davik mener Vegvesenet nå har fått på plass et verktøy som gjør at Utbyggingsdivisjonen kan jobbe like målrettet som det Vegvesenet har gjort med trafikksikkerhet gjennom Nullvisjonen for null drepte og hardt skadde i trafikken.

- Slik Nullvisjonen er en del av Vegvesen-DNA-et, skal nå ISO 14001 inn i ryggmargen til alle ansatte i Statens vegvesen, Utbygging, sier Davik.  

Vegvesenet har de senere årene intensivert arbeidet med å kutte utslipp og redusere skader på miljø og natur å sine veganlegg. Alle store vegprosjekt skal nå være Breeam Infrastructure sertifisert. Gode miljøløsninger blir mer vektlagt når Vegvesenet skal velge entreprenører.  Utbyggingsdivisjonen har også vedtatt at alle anleggsmaskiner skal være utslippsfrie fra 2027.

Gode myrløsninger

Vegvesenet har også tatt i bruk nye metoder for å bygge veg gjennom myrområder der det ikke er andre gode løsninger. Dette er prøvd ut blant annet på Hadeland og Helgeland.

- Det er aldri en god nyhet for natur, miljø og klima når det blir vedtatt å bygge en ny veg. Samtidig trenger Norge bedre framkommelighet og tryggere veger. Da er det Vegvesenet sin jobb å planlegge og gjennomføre vegprosjekt med så lave skadevirkninger som mulig, sier Davik.

Kontakter

Gina YtteborgStatens vegvesen, Utbygging, fagdirektør bærekraft

Tel:95859103

Bilder

Statens vegvesen har tatt i bruk elektriske anleggsmaskiner på flere av sine veganlegg. Entreprenøren Vassbakk & Stol bruker både elektriske gravemaskiner og lastebiler på E39 Hove-Osli prosjektet i Sandnes. På bildet er det en 25 tonns gravemaskin som laster en elektrisk Volvo lastebil.
Statens vegvesen har tatt i bruk elektriske anleggsmaskiner på flere av sine veganlegg. Entreprenøren Vassbakk & Stol bruker både elektriske gravemaskiner og lastebiler på E39 Hove-Osli prosjektet i Sandnes. På bildet er det en 25 tonns gravemaskin som laster en elektrisk Volvo lastebil.
Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Last ned bilde
Bærekraftdirektør Gina Ytteborg, klimarådgiver Frode Nordang Bye, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, og leder av klima og utviklingsstaben Hanne Hermannrud med diplomet som viser at Statens vegvesen, Utbygging er ISO 14001 sertifisert. Country manager Erik Wither i Veritas var med på Teams.
Bærekraftdirektør Gina Ytteborg, prosjektleder Frode Nordang Bye, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, og avdelingsdirektør i Teknologi og utviklingsstaben, Hanne Hermanrud, med diplomet som viser at Statens vegvesen, Utbygging er ISO 14001 sertifisert. Country manager Erik Winther i Veritas var med på Teams. Kjell Inge Davik sier miljøsertifiseringen blir det viktigste verktøyet til Statens vegvesen når det skal kutte klimagassutslipp og redusere arealbruken fram mot 2030.
Foto: Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye