Dette bør hytteeiere sjekke nå

- Hvis du ikke har vært på hytta på en stund er det bare å komme seg avgårde. Sjekk hvordan det står til med hytta!

Når du måker hyttetaket må du ikke velte snøen ned foran inngangsdøren. Måk vei nok til at du enkelt kommer deg ut hvis du trenger døren som rømningsvei. Frende Forsikring/Marius Solberg Anfinsen

Det sier fagsjef i Frende Forsikring, Lill Cecilie Bjørndal Klementsen, på vei inn i de to vinterferieukene. Vinteren har vært krevende så langt og det kan være lenge igjen av den enda.

Rekorddyre hytteskader i fjor
De totale skadetallene for 2023 er ikke klare enda, men i løpet av fjorårets ni første måneder økte antallet skader på norske hytter med hele 30 prosent, viser tall fra Finans Norge.

- De første tre kvartalene kostet mer enn 1 milliard kroner. Det er mer enn hele 2022 til sammen, sier Lill Cecilie Bjørndal Klementsen.

19 000 skader, med en snittkostnad på mer enn 56 000 kroner, var fasiten i slutten av september.

- Jeg er spent på hva totalen blir for fjoråret. Utviklingen viser helt tydelig hvorfor det er viktig at alle tar tak og gjør sitt for å forebygge skader på hyttene sine, sier Klementsen.

Hun har laget en sjekkliste som de fleste hytteeiere bør huke av neste gang de er på hytta

• Måk hyttetaket for snø.
  • Måk bort snøen foran dører og vinduer. Ikke kast snøen fra taket foran nødutgangene dine. Det kan bli kritisk hvis det begynner å brenne.
  • Sørg for at det ikke kan gå snøras foran dører og vinduer når hytta blir varm.
  • Spa fram pipa og avtrekk. Da sørger du for at røyk fra peisen eller ovnen kommer fritt ut.
  • Sjekk at røykvarslerne fungerer som de skal. Bytt batteri hvis det nærmer seg et år siden sist du gjorde det.
  • Røykvarslerne går også ut på dato. Sjekk om det er datostempling bakpå varslerne dine.
  • Sjekk trykket på brannslukkerapparatene, enten du har skum- eller pulverapparat. Sjekk at pila står på grønt, at apparatet virker helt og at forseglingen er intakt. Snu apparatet opp-ned hvert kvartal, eller oftere.
  • Fjern støv fra elektriske ovner før du bruker dem. Det kan ha samlet seg en del sist du gjorde jobben.
    (Kilde: Frende Forsikring)

Så dyrt blir det hvis taket blir skadet
Brann- og vannskader er de dyreste skadetypene hvert eneste år, men analyser Frende har gjort viser at skader etter tung snø på taket også fort bikker 50 000 kroner.

- Jo mer snøen får ligge og pakke seg hardere og hardere, jo verre er det for hytta. Og det blir mye tyngre for deg å kvitte deg med den. Så hvis du ikke har gjort jobben tidligere i vinter er det på høy tid nå, sier fagsjefen.

Dette krever forsikringen av deg
- Du må gjøre skadeforebyggende tiltak og følge med på været der hytta er. Hvis den står tom hele vinteren mens snøen laver ned og det blir skader på hytta, kan det bli sett på som grovt uaktsomt, sier Lill Cecilie Bjørndal Klementsen. Det er ikke gitt at forsikringsselskapet ditt tar hele regningen hvis du ikke har gjort en innsats for å unngå skader gjennom vinteren.

Når det kommer inn mange skader kan forsikringene dine bli dyrere.

- Når skadeutbetalingen øker går prisen opp til slutt. Derfor har vi alle mye å tjene på å unngå at de skjer i det hele tatt, sier fagsjefen.

Slik måker du hyttetaket i vinterferien
- Ved store snømengder er det viktig å måke jevnt. Derfor bør du ikke måke den ene siden av taket ferdig først. Gjør unna litt på den ene siden før du begynner på den andre. Så går du frem og tilbake. Skjev belastning på taket kan være enda verre enn jevn, tung belastning, råder Klementsen.

- Ellers bør du passe på hvor du kaster snøen. Ikke skyv det utfor kanten så det pakker seg foran vinduer, for eksempel. Da blokkerer du mulige rømningsveier. Pass også på at du ikke kaster store mengder snø ned på andre bygningsdeler som kan ta skade. Og husk å la det ligge igjen et lite lag med snø på taket, slik at du ikke skader taktekkingen, sier fagsjefen.

Har du ikke mulighet til å se til hytta selv, bør du alliere deg med naboer eller en vaktmestertjeneste.

Når du måker hyttetaket må du ikke velte snøen ned foran inngangsdøren. Måk vei nok til at du enkelt kommer deg ut hvis du trenger døren som rømningsvei. Foto: Frende Forsikring/Marius Solberg Anfinsen.
Husk å måke fri passasje foran vinduene dine også, hvis må bruke dem i en nødsituasjon. Foto: Frende Forsikring/Marius Solberg Anfinsen.
Sjekk at røykvarslerne fungerer som de skal og at batteriene ikke har sagt takk for seg siden sist du var på hytta. Frende Forsikring/Marius Solberg Anfinsen.
Mange nyere røykvarslere har en utløpsdato bak på røykvarsleren. Her ser du "Date of replacement" midt i bildet. Foto: Marius Solberg Anfinsen/Frende Forsikring.

Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring