Parat

Mekling og fare for streik blant helikopterpiloter i CHC Helikopter Service

Parat mekler på vegne av piloter i CHC Helikopter Service, fredag 2. februar. NHO avviser å opprette tariffavtale for pilotene. Blir ikke partene enige, kan det fra midnatt bli streik i redningshelikoptrene på Svalbard.

Illustrasjonsbilde. Foto: Iver Daaland Åse/NTB.
Illustrasjonsbilde. Foto: Iver Daaland Åse/NTB. Bildet kan kjøpes av NTB, Bilde ID 4bMdNArPs00

Lars Petter Larsen, leder forhandlingene på vegne av Parat, og sier utfordringen i meklingen er at NHO har avvist å gi Parat den samme pilot-avtalen som allerede gjelder i selskapet.
– CHC vant kontrakten om drift av redningshelikoptrene på Svalbard, etter en anbudsrunde. Pilotene, som fortsatt er organisert i Parat, er virksomhetsoverdratt og den gamle tariffavtalen disse var omfattet av er utløpt på dato. Parat krever likelydende tariffavtale, som øvrige piloter i CHC, sier Larsen.

Organisasjonsfrihet og likebehandling
Larsen stiller seg undrende til NHOs avvisning, og er tydelig på at kravet ikke endrer noe på pilotenes gjeldende lønns- og arbeidsvilkår, eller bedriftens kostnader.
– Vårt krav er å bli en formell part, med forhandlingsrett, i avtalen med CHC Helikopter Service, sier Larsen.

Leder av Pilotforbundet i Parat, Carl Rego, håper det skal være mulig å bli enige under meklingen, slik at streik kan unngås.
– Pilotforbundet håper konflikten skyldes en misforståelse i NHO-systemet, og at arbeidsgiversiden anerkjenner organisasjonsfrihet og likebehandling av alle sine piloter, sier Rego.

Lars Petter Larsen, leder forhandlingene på vegne av Parat

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat