Har avdekket alvorlige avvik ved tjenesten "hemmelig nummer"
Tilsyn av tjenesten hemmelig nummer har avdekket alvorlige feil. Myndighetene har varslet mobilselskapene om at de må utbedre feilene umiddelbart.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har gjennomført varslet tilsyn med i alt syv mobiloperatører og friskmelder kun to av disse. Telenor og NextGenTel hadde ingen avvik, mens det hos Fjordkraft, Telia, Happybytes, Iplink og Primafon er funnet avvik. Tilsynet ble gjennomført som et praktisk tilsyn hvor Nkom opprettet abonnement med hemmelig nummer hos aktører, og deretter overførte abonnementene med hemmelig nummer til nye aktører.
Nå får mobilselskapene svært kort frist for å rette opp feilene, og samtidig dokumentere at rutinene skjerpes. Telefonitilbydere som ikke har vært omfattet av tilsynet vil også bli bedt om å dokumentere at de følger regelverket for tjenesten.
– Vi ser svært alvorlig på saken. Mennesker kan ha et sterkt behov for anonymitet, for eksempel ved voldstrusler eller sjikane. Hemmelig telefonnummer kan gi ekstra sikkerhet og beskyttelse i slike tilfeller, og det er derfor svært bekymringsfullt at tilsynet avdekket alvorlige brudd på regelverket. Det kan utgjøre en fare for liv og helse, og det er også derfor vi har bedt mobiloperatørene som ikke følger loven om å rydde opp raskt, sier Kamilla Sharma som er avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom.
Tilsynet har avdekket brudd på kravet om skjult nummervisning og videreføring av hemmelig nummer ved flytting av et mobilabonnement fra et selskap til et annet. Det er funnet avvik både hos de mobilselskapene som gir fra seg et mobilabonnement og de selskapene som tar imot nye abonnenter på tjenesten hemmelig nummer. Det er også avdekket mangelfull informasjon til kundene om tjenestens innhold.
– Det er avgjørende at folk har tillit til digitale tjenester, og at man kan stole på at de tjenestene som leveres av norske mobiloperatører. Vi er overrasket over at avvikene er så omfattende, og vi oppfordrer alle de som har hemmelig nummer til å undersøke med sitt mobilselskap om tjenesten de har fått er håndtert på korrekt vis, sier Sharma.
Tilsynsrapporten og dens konklusjoner er foreløpige og kan bestrides av mobilselskapene. Nkom har likevel valgt å offentliggjøre informasjonen av bekymring for at det finnes brukere som i dag har tjenesten “hemmelig nummer”, men som ikke får den ekstra beskyttelsen som tjenesten skal gi.
Nøkkelord
Kontakter
Kamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:40400099ksh@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
9 av 10 fryktar sabotasje: Nkom ber små verksemder sikre systema no31.10.2025 09:36:35 CET | Pressemelding
Ei undersøking viser at 89 prosent av befolkninga i ulik grad er uroa for sabotasje mot kritisk infrastruktur som mobil- og internettkablar. Sikkerheitsdirektør meiner det er grunn til å vere bekymra.
Lykkehjul og bildemanipulering i markedsføring kan bli forbudt14.10.2025 10:41:18 CEST | Pressemelding
Bruk av lykkehjul, tidsbegrensede tilbud med nedtelling og automatisk påmeldinger kan bli forbudt med nytt regelverk. – Nødvendig for å motvirke manipulering, mener Nkom.
Overveldende støtte til aldersgrense på sosiale medier10.10.2025 08:12:37 CEST | Pressemelding
Nesten 9 av 10 mener det er en god idé med aldersgrenser på sosiale medier, viser ny undersøkelse. Nkom støtter å øke aldersgrensen for bruk av sosiale medier til 15 år.
Slik forbereder du deg på høststorm2.10.2025 13:12:59 CEST | Pressemelding
Årets første høststorm er ventet å treffe store deler av landet på fredag. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) advarer om at både mobil- og internett kan ryke.
Ønsker strenge KI-regler1.10.2025 11:02:16 CEST | Pressemelding
7 av 10 nordmenn ønsker strenge regler for hvordan kunstig intelligens skal kunne brukes. – Vi skal beskytte brukerne, uten å kvele muligheter for innovasjon, sier Nkom.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom