Har avdekket alvorlige avvik ved tjenesten "hemmelig nummer"
Tilsyn av tjenesten hemmelig nummer har avdekket alvorlige feil. Myndighetene har varslet mobilselskapene om at de må utbedre feilene umiddelbart.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har gjennomført varslet tilsyn med i alt syv mobiloperatører og friskmelder kun to av disse. Telenor og NextGenTel hadde ingen avvik, mens det hos Fjordkraft, Telia, Happybytes, Iplink og Primafon er funnet avvik. Tilsynet ble gjennomført som et praktisk tilsyn hvor Nkom opprettet abonnement med hemmelig nummer hos aktører, og deretter overførte abonnementene med hemmelig nummer til nye aktører.
Nå får mobilselskapene svært kort frist for å rette opp feilene, og samtidig dokumentere at rutinene skjerpes. Telefonitilbydere som ikke har vært omfattet av tilsynet vil også bli bedt om å dokumentere at de følger regelverket for tjenesten.
– Vi ser svært alvorlig på saken. Mennesker kan ha et sterkt behov for anonymitet, for eksempel ved voldstrusler eller sjikane. Hemmelig telefonnummer kan gi ekstra sikkerhet og beskyttelse i slike tilfeller, og det er derfor svært bekymringsfullt at tilsynet avdekket alvorlige brudd på regelverket. Det kan utgjøre en fare for liv og helse, og det er også derfor vi har bedt mobiloperatørene som ikke følger loven om å rydde opp raskt, sier Kamilla Sharma som er avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom.
Tilsynet har avdekket brudd på kravet om skjult nummervisning og videreføring av hemmelig nummer ved flytting av et mobilabonnement fra et selskap til et annet. Det er funnet avvik både hos de mobilselskapene som gir fra seg et mobilabonnement og de selskapene som tar imot nye abonnenter på tjenesten hemmelig nummer. Det er også avdekket mangelfull informasjon til kundene om tjenestens innhold.
– Det er avgjørende at folk har tillit til digitale tjenester, og at man kan stole på at de tjenestene som leveres av norske mobiloperatører. Vi er overrasket over at avvikene er så omfattende, og vi oppfordrer alle de som har hemmelig nummer til å undersøke med sitt mobilselskap om tjenesten de har fått er håndtert på korrekt vis, sier Sharma.
Tilsynsrapporten og dens konklusjoner er foreløpige og kan bestrides av mobilselskapene. Nkom har likevel valgt å offentliggjøre informasjonen av bekymring for at det finnes brukere som i dag har tjenesten “hemmelig nummer”, men som ikke får den ekstra beskyttelsen som tjenesten skal gi.
Nøkkelord
Kontakter
Kamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:40400099ksh@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nye regler skal hindre ID-tyveri14.1.2025 09:56:26 CET | Pressemelding
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.
Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?6.1.2025 14:28:49 CET | Pressemelding
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt9.12.2024 14:45:08 CET | Pressemelding
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom