Rettighetsforkjempere fra Ukraina og Palestina til Norad-konferansen 1. februar

Kampen for demokrati og rettigheter er tema for Norad-konferansen Rights and Resistance torsdag 1. februar. Pressen er vellkommen til å delta på konferansen.

Sevgil Musaieva er en av dem som kommer til Norad-konferansen. Hun er prisvinnende ukrainsk journalist og redaktør i den uavhengige nettavisa Ukrainska Pravda; Hun ble tildelt Free Media Awards i 2023 og var i 2022 på topp 100-listen til Time Magazine over mest innflytelsesrike personer.

Tid: torsdag 1.februar, kl 0900-1600

Sted: Sentrum Scene

Norad-konferansen Rights and Resistance vil belyse konsekvensene av demokratiets tilbakegang og et stadig mer polariserte samfunn.  De siste seks årene har halvparten av verdens land opplevd alvorlige demokratiske tilbakeslag. Autoritære krefter vinner fram, og grunnleggende menneskerettigheter er under hardt press.

Norad har invitert demokratiforkjempere, kvinneaktivister, urfolk, klima- og miljøaktivister, journalister, myndigheter, sivilsamfunnsorganisasjoner og forskere fra hele verden til Oslo for å diskutere hva sm må til for å snu den negative trenden. Det blir foredrag, rappportlansering, samtaler og debatt.

Se hele programmet her: Program (trippus.net)

Konferanser er fullbooket, men det er ledige plasser for presse. Ønsker du å dekke konferansen, registrer deg her:  Norad konferansen 2024: Journalister (trippus.se)

Spørsmål og ønsker om intervjuer eller kommentarer kan rettes til presse@norad.no

Detter er noen av dem du møter på Norad-konferansen:

• Sevgil Musaieva, prisvinnende ukrainsk journalist og redaktør i den uavhengige nettavisa Ukrainska Pravda; Hun ble tildelt Free Media Awards i 2023 og var i 2022 på topp 100-listen til Time Magazine over mest innflytelsesrike personer.

• Ayesha Wolasmal, konsulent med variert bakgrunn fra diplomatiet og internasjonalt utviklingssamarbeid. Hun har tatt oppdrag for FN og andre organisasjoner i Afghanistan siden 2007 og jobber fortsatt i landet etter at Taliban tok over makta. Nå kommer hun rett fra Kabul for å fortelle om den alvorlige situasjonen for kvinner og jenter i landet.

• Mustafa Nayyem, direktør i byrået for gjenoppbygging av infrastruktur i Ukraina. Nayyem kom selv til Ukraina som flyktning fra Afghanistan. Han var med på å sparke i gang Maidan-revolusjonen, og har nå ansvaret for gjenoppbygging av Ukraina ( deltar digitalt)

• Iyad El-Baghdadi, palestinsk-norsk aktivist, grunnlegger av the Kawaakibi Center. Forfatter av boka "The Middle East Crisis Factory" (Hurst 2021). Satt i fengsel i De forente arabiske emirater for sin deltakelse i den arabiske våren. Er innvilget politisk asyl i Norge.

• Carlos Manuel Rodriguez, CEO, Global Environment Facility (GEF) og toneangivende klima- og miljøforkjemper. Tidl. miljø- og energiminister i Costa Rica. Har deltatt i FNs klimaforhandlinger i ulike roller siden 1992. Ble kåret til en av verdens topp 100 ledere av Times Magazine i 2023.

• Timothy Snyder, historiker og professor ved Yale. Forfatter av en rekke bøker om blant annet holocaust, Russland og Ukraina (deltar digitalt)

• Hindou Ibrahim, miljø- og urfolkaktivist fra Tsjad, og en kraftfull og karismatisk stemme i kampen for urfolks rettigheter og bevaring av naturen.

• Erica Chenoweth, professor, Harvard Kennedy School – kjent for sin forskning på ikke-voldelig motstand. Hen har skrevet en rekke bøker om temaet, og magasinet Foreign Policy har rangert Chenoweth blant de 100 fremste globale tenkerne i vår tid.

• Winnie Byanyima direktør i UNAids, og en sterk stemme for kvinners rettigheter i en årrekke. Tidl. parlamentsmedlem i Uganda, leder av Oxfam, med mer.

• Emmanuel Gyimah-Boadi, grunnlegger og styreleder i Afrobarometer – et  uavhengig, afrikansk forskningsnettverk som utfører holdningsundersøkelser blant afrikanere om demokrati, styresett, økonomi og samfunn.

• Anne Beathe Tvinnereim, utviklingsminister

Norad er direktoratet for utviklingssamarbeid. Vi jobber for at verden skal nå FNs bærekraftsmål. Sammen med våre partnere og på vegne av Norge jobber Norad for en grønnere framtid i en verden uten fattigdom. Menneskerettighetene skal respekteres og ingen utelates. Gjennom kunnskap og samarbeid sørger vi for at norske bistandsmidler bidrar til global utvikling. Sammen beveger vi verden.