Nok en Elden-partner med møterett for Høyesterett

Advokat og partner i Elden Advokatfirma, Maria Hessen Jacobsen har fått møterett for Høyestrett. Hun er den niende advokaten i Elden Advokatfirma som får møterett for Høyesterett.

Advokat Maria Hessen Jacobsen, Elden Advokatfirma

Advokat Maria Hessen Jacobsen har særlig kompetanse innen menneskerettigheter, straffegjennomføringsrett (fengselsrett) og strafferett, og fikk møterett for Høyesterett etter å ha bestått sin 2. prøvesak i forbindelse med Høyesteretts behandling i storkammer av spørsmålet om nakenvisitasjon i norske fengsler.

Advokat Hessen Jacobsen jobber ved Elden Advokatfirmas kontor i Bergen, hvor hun også er fast forsvarer ved Hordaland tingrett og Gulating lagmannsrett. Hun er leder av Advokatforeningens menneskerettsutvalg, og vant Juristforbundets rettssikkerhetspris i 2021.

Maria Hessen Jacobsen ble uteksaminert ved Universitetet i Bergen i 2015 og fikk advokatbevilling i 2018.