Er januar fortsatt hvit?

Hvit januar går som en farsott. I følge alkovettorganisasjonen Av-og-til  vurderte hele 1 av 4 å frivillig unngå å drikke alkohol i løpet av januar. Fenomenet er mer populært enn noen gang. Mange av oss har gått inn i det nye året med troen på at 31 hvite dager gir friskere hud, mer energi, bedre søvn, du blir slankere, sover som en sten og konto’n fylles opp.

En drømmestart på året der altså og et kjempeskritt i retning årets sommerkropp.

Vi skal ikke bagatellisere

Vi skal ikke bagatellisere alkoholens helsemessige utfordringer. Men vi synes det er nyttig med en liten realitetsorientering. Med et såkalt normalt alkoholforbruk, dog noe forhøyet i desember, er det ikke sikkert at du vil se alle disse helsegevinstene i løpet av en måned. Og dersom du knapt kan vente med det første glasset 1. februar og du fortsetter i samme spor, da er nok sannsynligheten større for at de langsiktige konsekvensene uteblir og at du bør vurdere flere hvite måneder.

En viktig bevisstgjøring

Det viktigste med hvit januar er bevisstgjøring og refleksjon rundt eget forbruk og egen helse. Og at vi tør å prate om posisjonen alkoholen har i vårt samfunn og hvilken betydning den har når vi skal «kose oss».

Vi mener arbeidsplassen er en av de viktigste forebyggende arenaene. Da er det av betydning at vi senker terskelen for å snakke om alkohol og hvordan vi ønsker å ha det på egen arbeidsplass. Hvit januar kan være inngang til en tematikk mange gruer seg for å snakke om. Å starte en samtale i lunsjen eller være lederen som tør å spørre hvordan vi vil ha det på egen arbeidsplass, viser omsorg og bidrar til å senke terskler og fremme valgfrihet.

Er januar en antisosial måned?

Aldri har vel januar vært hvitere på Sørlandet og sjeldent har vi trengt å varme oss mer i sosialt selskap, som så langt i år.

Takker du nei til invitasjoner fordi du ikke drikker alkohol eller velger du å ikke invitere noen fordi de har hvit januar? Da kan vi muligens antyde at både ensomhet og ekskludering er en mer nærliggende konsekvens av hvit januar. Det kan ligge mye omsorg og omtanke i en invitasjon. Å være sammen og respektere hverandres valg er viktigere enn noen gang.

Forandring fryder

Ferien er ikke helt det samme uten de ca 47 ukene vi jobber. Forandring fryder for de fleste av oss og kan bidra til at vi setter mer pris på det vi definerer som goder i livene våre. Å utfordre seg selv, endre noen vaner og være nysgjerrig på disse mulighetene kan være nyttig og berikende. Dersom hvit januar kan bidra til en normalisering av å si nei, reduserer det ubevisste drikkepresset og fremmer inkludering uavhengig av hva du har i glasset, mener vi hvit januar har verdi. Så kan  helsegevinstene være en deilig bonus.

Følg pressemeldinger fra Akan

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akan

Ny rapport: Mer risikofylt alkoholbruk blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte i Norge.24.1.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

En ny rapport fra FHI, på oppdrag fra Akan kompetansesenter, viser at risikofylt alkoholbruk er mer utbredt blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte. I tillegg viser rapporten at bruk av illegale rusmidler blant sysselsatte er nært forbundet med risikofylt alkoholbruk. -Dette er et viktig argument for at virksomheter bør ha en bevissthet til egen alkoholkultur i sosiale situasjoner og forebygger at deres ansatte blir en del av statistikken, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder Akan kompetansesenter.