I 2023 slo svenskene Norge på elbil

For første gang har svenskene slått Norge i antall solgte elbiler. Dette gleder generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. – Når det gjelder elektrifisering av bilparken har vi ikke noe ønske om å fortsette med total dominans i Norden, sier hun.

– Det er bare bra at svenskene omsider melder seg på og gir oss konkurranse i elektrifiseringen av veitransporten, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Jamieson Pothecary

Dersom vi ser på andel av totalsalget av personbil, må Sverige nøye seg med en tredjeplass. Ikke overraskende topper Norge lista, og på andreplass kommer Island. Sverige topper lista for EU-land.

Ser vi på antall nye elbiler som ble solgt, er det Tyskland som regjerer i Europa etterfulgt av Storbritannia og Frankrike.

Det er ny elbilrekord i Europa på 15,7 prosent, opp 1,8 prosent fra 2022.

Totalt ble det registrert litt over 2 millioner nye elbiler for året som helhet, en økning på vel 28 prosent sammenliknet med året før.

Tallene er hentet fra den europeiske bilbransjeorganisasjonen ACEA sin oppsummering av bilsalget i Europa i 2023 og viser til landene som er med i EU, samt Sveits, Storbritannia, Norge og Island.

EU-krav til bilprodusentene styrer utviklingen

Utrullingen av elbiler i EU er i stor grad påvirket av EUs krav til utslipp fra nye personbiler. Kravene settes på produsentnivå og gir bøter til bilprodusentene som ikke oppfyller kravene. Gjeldende krav er at bilene som produseres skal ha et utslipp på 95 gram CO2/km i snitt. Bøtene gjør det lønnsomt å selge elbiler helt til kravet oppnås. Først i 2035 er kravet på null i utslipp. Disse kravene oppdateres hvert femte år og 2023 og 2024 blir mellomår i den europeiske reguleringen av utslipp.

– Vi forventer ikke noen stor endring i elbilandelen i 2024, men håper likevel at nasjonale virkemidler og stadig mer konkurransedyktige biler, kan dra elbilandelen ytterligere opp, sier Christina Bu.

Elbilsalg i Europa i 2023

Kroatia

Slovakia

Kilde: ACEA

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.