Nybilsalg 1. kvartal: Regjeringen "drepte" heldigvis de ladbare hybridene
Salget av nye biler er historisk lavt, men 90 prosent av solgte nye biler er elbiler.
– Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
![─ Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir alt for høye utslipp og som vi nå skal fase ut, mener generalsekretær i Norske elbilforening Christina Bu.](/data/images/public/15519297/18062949/9bd775d8-d6b9-4dbf-bd0c-63de2b4e5c3f-w_720.jpg)
Stortinget har satt som mål at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Generalsekretæren i Elbilforeningen gleder seg nå særlig over at de ladbare hybridbilene ikke lenger utgjør en stor utfordring for å elektrifisere bilparken.
I en salgsannonse på slutten av fjoråret gikk en Suzuki-forhandler ut og anklaget Elbilforeningen for å ha "drept" de ladbare hybridene med sine politiske innspill. Selv om Elbilforeningen ikke kan ta hele æren for dette, mener Christina Bu at avgiftsøkningen var viktig.
– Tre måneder inn i året kan vi konstatere at det var et nødvendig og riktig grep som ble gjort i statsbudsjettet for 2024 og som førte til at hybridbilene ble dyrere, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir alt for høye utslipp og som vi nå skal fase ut, mener Bu.
Andelen ladbar hybrid er på lave 2 prosent hittil i 2024, et langt steg ned fra omtrent 8 prosent i 2023. Avgiftsøkningen fra 1. januar 2024 bidrar til dette og til at elbilandelen er såpass høy.
Det går tregt med elvarebilene
Elvarebilandelen er på samme nivå som i fjor, og ligger på 37,6 prosent så langt i 2024.
– Storting og regjering glemmer at vi også skal elektrifisere varebilene, konstaterer Christina Bu.
Hun mener man burde gjort det samme for varebilene som for tungtransporten, og gitt et nasjonalt bompengefritak for elektriske varebiler. Regjeringen skriver i den nylig fremlagte Nasjonal transportplan at de ikke vil åpne for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy i en periode fram til 2030!
– Dette er i tråd med våre anbefalinger for tungtransport, sier Christina Bu, men de burde lagt inn det samme for elvarebil.
Agder ligger nederst
Nordland har høyest elbilandel med 93,4 prosent i første kvartal, mens Agder ligger nederst på fylkeslista med 83,3 prosent elbilandel.
Tesla Model Y regjerer fortsatt, men også de har stor salgsnedgang
Mars er tradisjonelt utleveringsmåned for Tesla, og det pleier å gi høyere bilsalg denne måneden. I 2023 satte Model Y ny salgsrekord i Norge. Selv om Model Y har en soleklar førsteplass både hittil i mars og så langt i år, er de foreløpige marstallene vesentlig lavere enn i fjor, med en nedgang på hele 73 prosent sammenlignet med mars 2023.
Ti på topp- mest solgte bilmodeller 1.kvartal
1. Tesla Model Y: 4704
2. Toyota bZ4X: 1324
3. Volkswagen ID.4: 924
4. Hyundai Kona electric: 763
5. Volvo EX30: 714
6. Nissan Leaf: 694
7. MG MG4: 599
8. Audi Q4 e-tron: 577
9. Nissan Ariya: 553
10. Volkswagen ID.3: 546
Fylkesoversikt:
mars 2024 (personbil) |
mars 2024 (varebil) |
1. kvartal 2024 (personbil) |
1. kvartal 2024 (varebil) |
|
Østfold |
90,9 % |
28,9 % |
89,9 % |
33,4 % |
Akershus |
85,0 % |
38,6 % |
89,6 % |
40,8 % |
Oslo |
90,2 % |
50,6 % |
91,6 % |
51,0 % |
Innlandet |
85,6 % |
13,8 % |
84,3 % |
25,1 % |
Buskerud |
88,0 % |
25,9 % |
89,1 % |
23,5 % |
Vestfold |
93,8 % |
21,7 % |
89,8 % |
38,8 % |
Telemark |
89,4 % |
18,8 % |
89,6 % |
29,8 % |
Agder |
78,1 % |
21,7 % |
83,3 % |
28,6 % |
Rogaland |
93,2 % |
40,6 % |
92,9 % |
38,1 % |
Vestland |
93,5 % |
50,8 % |
93,1 % |
46,5 % |
Møre og Romsdal |
92,4 % |
40,0 % |
91,6 % |
45,8 % |
Trøndelag |
91,3 % |
42,7 % |
91,6 % |
42,6 % |
Nordland |
95,7 % |
45,2 % |
93,4 % |
35,4 % |
Troms |
89,9 % |
37,7 % |
86,9 % |
31,3 % |
Finnmark |
90,6 % |
23,1 % |
85,6 % |
26,5 % |
Alle tall er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken(OFV)
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Bilder
![– Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.](/data/images/public/15519297/18062949/6d860691-1a8b-42d7-8af5-e2a01263101a-w_240.jpg)
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Ferierende elbilister har grunn til å smile12.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Siden i fjor sommer er det bygd nesten 2000 nye hurtigladere, og den mest positive utviklingen ser vi i fylker i Nord-Norge. – Er du på elbilferie har du grunn til å smile, sier Unni Berge, kommunikasjonssjef i Elbilforeningen.
Her lader flest elbilister i sommerferien5.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilforeningens oversikt over de mest populære ladestasjonene i sommerferien viser at servicetilbud og fasiliteter er viktig. – Ferierende elbilister vil ha is og brus mens de lader, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Siste dans for fossilbilene1.7.2024 10:57:06 CEST | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget endte på 84,9 prosent første halvår, mens i juni ble det noe lavere med 80 prosent. Inn mot sommeren har det vært et oppsving i salget av forurensende biler. Forklaringen er endrede momsregler for leasede biler fra 1. juli.
Prøv en elsykkel til jobb1.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I dag inntreffer det som vi lenge har kjent en forsmak på; ring 1 i Oslo stenges. – Har du mindre enn rundt 20 km til jobben, kan elsykkel være et veldig godt alternativ til bil, tog eller buss, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.
Tre av fire syns elbil krever mer planlegging enn fossilbil27.6.2024 08:27:36 CEST | Pressemelding
Tre av fire opplever at elbiltur krever ekstra planlegging. Det skremmer likevel ikke elbilistene fra å dra på elbilferie, viser tall fra spørreundersøkelsen Elbilisten 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom