Optimera

Stor kåring: Dette var Norges beste Montér byggevarehus i 2023

I tøff konkurranse med 150 byggevarehus ble Montér Suldal og Montér Karasjok kåret til de to beste i Norge – som henholdsvis det beste kjedeeide og det beste frittstående Montér byggevarehuset i 2023.

Årets Montér: Fra venstre: Kommersiell direktør i Optimera, Ole-Jørgen Mo, daglig leder hos Montér Suldal, Hallvard Finnvik og regionsjef vest hos Montér, Henning Forsberg Foto: Erik N.H. Krafft/ Optimera

Kåringen som Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevare, Optimera står bak, fant sted fredag kveld på deres årlige Opptur-arrangement avholdt på Gardermoen.

– Begge vinnerne greier hver på sin måte i sine lokale markeder å være en møteplass for både proff- og privatkunder. De utmerker seg med svært gode resultater for fjoråret, dyktige ansatte og en høy kundetilfredshet, sier kommersiell direktør i Optimera, Ole-Jørgen Mo.

Prisene for det beste Optimera-eide og frittstående Montér byggevarehuset deles ut etter en rekke målbare kriterier som blant annet omsetningsøkning, kjøpslojalitet, utvikling salg av egen merkevare og samarbeid med kjedekontoret. Kåringen er utformet slik at de mindre og større varehusene tilknyttet Montér konkurrerer om utmerkelsen på like vilkår.

Montér, Norges største byggevarekjede, er en del av Optimera og leverer både til privat- og proffmarkedet.

Suksess i tøft byggevaremarked

I konkurranse med rundt 100 Optimera-eide Montér-byggevarehus, stakk Montér Suldal i Rogaland av med den gjeve prisen som «Årets Montér 2023».

– Montér Suldal har i flere tiår levert meget gode resultater, men det er først i år det holdt hele veien til topps. I det som har vært et ekstremt tøft byggevaremarked er de best samlet sett – og har virkelig «banket» markedet når det gjelder vekst, omsetning og resultater. I tillegg er de ansatte imøtekommende og engasjerte, kundene er fornøyde, og de har sannsynligvis landets ryddigste Montér-butikk, sier kommersiell direktør i Optimera, Ole-Jørgen Mo.

Varmepumpesuksess

Byggevarehuset ligger i Suldal, en av de norske kommunene med de beste støtteordningene til strømsparetiltak i 2023. Det førte blant annet til at Montér Suldal solgte nesten hver fjerde varmepumpe (24 %) som ble levert til sammen av alle Montér-byggevarehus i hele Norge i fjor.

– Dette er en lagseier for alle hos Montér Suldal, men samtidig en stor overraskelse. Vi trodde aldri at et så lite varehus som vårt ville nå opp i konkurranse med de store varehusene. Samtidig har vi hele tiden de samme målene – om å ha de mest fornøyde kundene og selvsagt de beste resultatene. Det er gledelig å se at arbeidet vårt gir bedre og bedre resultater, sier daglig leder hos Montér Suldal, Hallvard Finnvik.

Montér Karasjok- best blant de frittstående byggevarehusene

43 Montér byggevarehus i Norge er lokalt eid, men har et tett kjedesamarbeid med Montér. Best blant disse var Montér Karasjok – som ble kåret til «Årets Montér-forhandler 2023».

– Med positive holdninger, høyt engasjement og servicegrad har Montér Karasjok siden åpningen i 2020 raskt klart å ta markedsandeler i et lokalmarked med tøff konkurranse.  Det er et eksempel til etterfølgelse hvordan årets Montér-forhandler har tatt markedet, møtt sine kunder, sine ansatte og oss i Optimera. Dette er en verdig vinner som vi er svært stolte av å ha med på laget, sa direktør i Optimera Handel, Sondre Opheim, i forbindelse med overrekkelsen av prisen.

– Det er utrolig morsomt for oss å motta en slik anerkjennelse for arbeidet vi alle legger ned hver dag for å kunne levere den beste servicen og kvaliteten til alle våre proff- og privatkunder her i Karasjok. Dette er med på å motivere oss til enda bedre innsats i året som ligger foran oss. Jeg ønsker også å takke lokalbefolkningen som er med og støtter opp om varehuset, sier daglig leder hos Montér Karasjok, Pål Even Thomassen.

Disse var finalistene i kåringene av de beste Montér byggevarehusene i 2023:

De to andre Optimera-eide byggevarehusene som var nominerte i finalerunden til «Årets Montér 2023» var Montér Gulskogen og Montér Lillesand.

I klassen for de frittstående Montér byggevarehusene var de to andre finalistene til prisen «Årets Montér-forhandler 2023» Montér Lofoten og Montér Kirkenes.

Bilder

Årets Montér-forhandler:  Fv. Direktør i Optimera Handel, Sondre Opheim, daglig leder hos Montér Karasjok, Pål Even Thomassen og kollega Hans Myrskog
Årets Montér-forhandler: Fv. Direktør i Optimera Handel, Sondre Opheim, daglig leder hos Montér Karasjok, Pål Even Thomassen og kollega Hans Myrskog
Last ned bilde
Årets Montér: Fv. Kommersiell direktør i Optimera, Ole-Jørgen Moe, daglig leder hos Montér Suldal, Hallvard Finnvik og regionsjef vest hos Montér, Henning Forsberg
Last ned bilde
Årets Montér-forhandler: Fv, Direktør i Optimera Handel, Sondre Opheim, daglig leder hos Montér Karasjok, Pål Even Thomassen og kollega Hans Myrskog

Om Optimera

Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 200 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 15 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Optimera Byggsystemer, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Rencon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.

Følg pressemeldinger fra Optimera

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Optimera på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Optimera