Ber mobilselskapene øke innsatsen mot digital svindel
Samfunnet taper hvert år over en halv milliard kroner som følge av digital svindel. Felles for mange av svindelforsøkene er bruken av elektronisk kommunikasjon. Nå ber Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) mobilnetteierne om å ta ytterligere grep for å stoppe svindlerne.

I en undersøkelse Nkom fikk utført i fjor høst svarte 1 av 4 at de har vært utsatt for digital svindel eller id-tyveri. Johannes Vallesverd er seniorrådgiver i Nkom og leder av nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel. Han mener det er alvorlig at så mange rammes, og mener det er nødvendig med flere tiltak.
— Både de menneskelige og samfunnsmessige konsekvensene av svindel er omfattende. Det er svært viktig at befolkningen har tillit til elektronisk kommunikasjon, og et økende antall svindelforsøk er en trussel mot det, sier Johannes Vallesverd i Nkom.
I forrige uke sendte Nkom brev til Telenor, Telia og Ice der de blant annet blir bedt om å styrke koordineringsarbeidet ytterligere for å få stoppet svindlerne.
– Vi må øke «grensekontrollen» med samtaler med manipulerte nummer som kommer fra utlandet. Derfor ber vi nå Telenor, Telia og Ice om å intensivere arbeidet og etablere felles løsninger som begrenser muligheten for at norske mobilnummer kan bli utnyttet i spoofing.
Nkom har sammen med flere vært en pådriver for arbeidet med digital antisvindel, og i fjor stoppet de største norske mobilnetteierne over 100 millioner forsøk på svindel. Vallesverd mener det jobbes godt i bransjen, men at det er behov for flere tiltak.
– Mye av den digitale svindelen skjer over tradisjonelle kanaler som tale og SMS og det er her vi har hovedfokus nå, men vi forventer et enda sterkere innslag av svindel ved bruk av kunstig intelligens. De kriminelle er kreative i sine svindelmetoder, og vi som myndighet og bransje må samarbeide godt for å stå imot denne formen for organisert kriminalitet.

Nøkkelord
Kontakter
Johannes VallesverdSeniorrådgiver i NkomNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95094409jmv@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Opprettholder millionbot mot Telenor3.7.2025 12:06:10 CEST | Pressemelding
Nkom varslet i februar et gebyr på 50 millioner kroner til Telenor for flere lovbrudd knyttet til at nødnummertjenesten var nede flere ganger i fjor. Nå har Nkom fattet endelig vedtak i saken.
58 datasentre har registrert seg2.7.2025 14:48:21 CEST | Pressemelding
Ved fristens utløp 1. juli hadde 38 datasenteroperatører registrert til sammen 58 datasentre i Norge.
Mange vil ha frivillig åpning - men ikke alle30.6.2025 13:38:18 CEST | Pressemelding
Til tross for stort ønske om frivillig åpning av bredbåndsmarkedet fra mange aktører, er ikke alle bredbåndstilbydere enig i at tiden er moden for dette nå.
Full gigabit-dekning kan koste 12,4 milliarder kroner18.6.2025 08:17:55 CEST | Pressemelding
Regningen for å gi alle norske husstander superraskt nett kan bli på hele 12,4 milliarder kroner, ifølge nye tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Har avdekket nye alvorlige GPS-forstyrrelser i Øst-Finnmark13.6.2025 12:22:10 CEST | Pressemelding
Nye målinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) viser manipulasjon av GPS-signaler i lavere høyder i Sør-Varanger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom