Ber mobilselskapene øke innsatsen mot digital svindel
Samfunnet taper hvert år over en halv milliard kroner som følge av digital svindel. Felles for mange av svindelforsøkene er bruken av elektronisk kommunikasjon. Nå ber Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) mobilnetteierne om å ta ytterligere grep for å stoppe svindlerne.

I en undersøkelse Nkom fikk utført i fjor høst svarte 1 av 4 at de har vært utsatt for digital svindel eller id-tyveri. Johannes Vallesverd er seniorrådgiver i Nkom og leder av nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel. Han mener det er alvorlig at så mange rammes, og mener det er nødvendig med flere tiltak.
— Både de menneskelige og samfunnsmessige konsekvensene av svindel er omfattende. Det er svært viktig at befolkningen har tillit til elektronisk kommunikasjon, og et økende antall svindelforsøk er en trussel mot det, sier Johannes Vallesverd i Nkom.
I forrige uke sendte Nkom brev til Telenor, Telia og Ice der de blant annet blir bedt om å styrke koordineringsarbeidet ytterligere for å få stoppet svindlerne.
– Vi må øke «grensekontrollen» med samtaler med manipulerte nummer som kommer fra utlandet. Derfor ber vi nå Telenor, Telia og Ice om å intensivere arbeidet og etablere felles løsninger som begrenser muligheten for at norske mobilnummer kan bli utnyttet i spoofing.
Nkom har sammen med flere vært en pådriver for arbeidet med digital antisvindel, og i fjor stoppet de største norske mobilnetteierne over 100 millioner forsøk på svindel. Vallesverd mener det jobbes godt i bransjen, men at det er behov for flere tiltak.
– Mye av den digitale svindelen skjer over tradisjonelle kanaler som tale og SMS og det er her vi har hovedfokus nå, men vi forventer et enda sterkere innslag av svindel ved bruk av kunstig intelligens. De kriminelle er kreative i sine svindelmetoder, og vi som myndighet og bransje må samarbeide godt for å stå imot denne formen for organisert kriminalitet.

Nøkkelord
Kontakter
Johannes VallesverdSeniorrådgiver i NkomNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95094409jmv@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Inngår strategisk samarbeidsavtale om nytt nødnett18.12.2025 14:19:09 CET | Pressemelding
Norge skal få nytt nødnett i 2031. Nå inngår Nkom strategisk samarbeid med mobiloperatørene om å teste og utvikle nye tjenester i nytt nødnett.
Unngå kald hytte når 2G forsvinner16.12.2025 12:08:47 CET | Pressemelding
Når 2G-nettet fases ut, kan flere hytter miste kontakt med varmestyring, alarmer og sensorer. Nkom anbefaler hytteeiere å sjekke utstyret før kulda setter inn.
Elektroniske produkter kan spionere på deg hjemme – dette bør du tenke på før julehandelen12.12.2025 11:50:42 CET | Pressemelding
Nesten alle nye elektroniske hverdagsprodukter har mulighet til å koble seg til internett. Nå advarer myndighetene om å kjøpe usikre produkter under julehandelen.
Nkom varsler tilsyn etter danske SMS-avsløringer11.12.2025 10:56:41 CET | Pressemelding
Norske mobilselskaper må nå forklare hvordan de bruker KI-systemer som stopper svindel, etter at det ble kjent at ansatte i Danmark kan ha fått ulovlig innsyn i private SMS-er som ble markert som mistenkelige.
Prisfusk før Black Week kan lure deg: - Men svindlerne kan ruinere deg24.11.2025 08:41:55 CET | Pressemelding
Mange ser rødt etter prisjuks fra butikker før Black Week. Likevel advarer svindelekspert om at den største faren lurer i innboksen din.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom