Ber mobilselskapene øke innsatsen mot digital svindel
Samfunnet taper hvert år over en halv milliard kroner som følge av digital svindel. Felles for mange av svindelforsøkene er bruken av elektronisk kommunikasjon. Nå ber Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) mobilnetteierne om å ta ytterligere grep for å stoppe svindlerne.
I en undersøkelse Nkom fikk utført i fjor høst svarte 1 av 4 at de har vært utsatt for digital svindel eller id-tyveri. Johannes Vallesverd er seniorrådgiver i Nkom og leder av nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel. Han mener det er alvorlig at så mange rammes, og mener det er nødvendig med flere tiltak.
— Både de menneskelige og samfunnsmessige konsekvensene av svindel er omfattende. Det er svært viktig at befolkningen har tillit til elektronisk kommunikasjon, og et økende antall svindelforsøk er en trussel mot det, sier Johannes Vallesverd i Nkom.
I forrige uke sendte Nkom brev til Telenor, Telia og Ice der de blant annet blir bedt om å styrke koordineringsarbeidet ytterligere for å få stoppet svindlerne.
– Vi må øke «grensekontrollen» med samtaler med manipulerte nummer som kommer fra utlandet. Derfor ber vi nå Telenor, Telia og Ice om å intensivere arbeidet og etablere felles løsninger som begrenser muligheten for at norske mobilnummer kan bli utnyttet i spoofing.
Nkom har sammen med flere vært en pådriver for arbeidet med digital antisvindel, og i fjor stoppet de største norske mobilnetteierne over 100 millioner forsøk på svindel. Vallesverd mener det jobbes godt i bransjen, men at det er behov for flere tiltak.
– Mye av den digitale svindelen skjer over tradisjonelle kanaler som tale og SMS og det er her vi har hovedfokus nå, men vi forventer et enda sterkere innslag av svindel ved bruk av kunstig intelligens. De kriminelle er kreative i sine svindelmetoder, og vi som myndighet og bransje må samarbeide godt for å stå imot denne formen for organisert kriminalitet.
Nøkkelord
Kontakter
Johannes VallesverdSeniorrådgiver i NkomNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95094409jmv@nkom.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nye regler skal hindre ID-tyveri14.1.2025 09:56:26 CET | Pressemelding
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.
Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?6.1.2025 14:28:49 CET | Pressemelding
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt9.12.2024 14:45:08 CET | Pressemelding
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom