Elbiler dominerer når taxinæringen kjøper nye biler

Del

9 av 10 nye taxier som ble kjøpt i Norge i 2023 var elektriske. I byene Bergen og Stavanger var alle nye taxier i fjor, elbiler. – Det er imponerende hvordan taxinæringen omstiller seg, nå trenger de et godt ladetilbud, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

BLIR STADIG FLERE: Det blir stadig flere elektriske taxier på veiene. Foto: Petter Haugneland/Elbilforeningen
BLIR STADIG FLERE: Det blir stadig flere elektriske taxier på veiene. Foto: Petter Haugneland/Elbilforeningen

Salgstall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at 88 prosent av alle nye taxier i 2023 var elektriske. Dette er høyere enn elbilandelen i nybilsalget ellers som var på 82,4 prosent.

Elbilandelen blant nye taxier endte på 100 prosent i Bergen og Stavanger i fjor. Det er ikke de eneste byene hvor taxisjåførene sverger til elbil. I Trondheim var elbilandelen for nye taxier 97 prosent, mens den i Oslo endte på 90 prosent.

Dette gleder Elbilforeningen:

– Det er mange taxier, spesielt i de store byene. At disse blir elektriske bidrar til bedre bymiljø, mindre lokal luftforurensing og det kutter klimagassutslipp, sier Christina Bu. 

Ladebehovet må tas på alvor

En nøkkel for at omstillingen skal fungere, er et tilstrekkelig ladetilbud.

– Vi har flere taxisjåfører som bedriftsmedlemmer, de kontakter oss og er bekymret for om ladetilbudet er godt nok. Nå er viktig at det bygges tilstrekkelig med hurtigladere slik at sjåførene slipper lange ladekøer når de er på jobb sier Bu. 

Hun mener løsningen både er god hjemmelading og å bygge flere hurtigladere.

– Åpne kommersielle ladestasjoner er viktig, men noen steder bør myndighetene supplere med hurtigladere som er reservert for taxier, sier hun. 

Det offentlige stiller krav om elbiler

Mange av fylkeskommunene har vedtatt en tidsfrist for når alle taxiløyver skal være elektriske. Kravene gjelder i hovedsak for personbiler, men har noen unntak.

Først ut er gamle Hordaland fylke. Der skal alle taxiene være elektriske 1. april i år, og kravet utvides til Sogn og Fjordane 1. april 2026. I Oslo gjelder kravet fra 1. november 2024, mens i Buskerud, Akershus og Østfold er det 1. oktober i 2027 som gjelder.

Lignende krav er stilt i Trøndelag, Nordland og Rogaland.

Bu er overbevist om at flere elektriske taxier er bra for både sjåfør og passasjer:

– Sjåførene kutter i sine klimagassutslipp og sparer drivstoffutgifter, mens passasjerene får en mer behagelig reise, sier hun. 

Tabell. Elbilandel i nye solgte taxier nasjonalt og i de fire største byene. Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

 

1.1.2023 – 31.12.2023

Hele landet

88 %

Oslo

90 %

Bergen

100 %

Stavanger

100 %

Trondheim

97 %

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

IMPONERT: Christina Bu er imponert over hvor fort elektrifiseringen går i taxibransjen. Foto: Norsk Elbilforening
IMPONERT: Christina Bu er imponert over hvor fort elektrifiseringen går i taxibransjen. Foto: Norsk Elbilforening
Last ned bilde

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye