Nedgang i antall oppdrag i Møre og Romsdal

I Møre og Romsdal har det vært en nedgang i antall oppdrag for Redningsselskapet. Antall søk- og redningsoppdrag har også gått ned.

Redningsselskapet assisterte 4798 fartøy og 10 077 personer i 2023.
Redningsselskapet assisterte 4798 fartøy og 10 077 personer i 2023. Redningsselskapet

Totalt utførte redningsskøytene 310 ordinære assistanseoppdrag i Oslo i 2023, noe som er en nedgang på 19 prosent sammenlignet med i fjor. Når det gjelder antallet alvorlige hendelsene på sjøen, så var 62 av disse oppdragene søk- og redningsoppdrag utført under HRS ledelse, mot 67 oppdrag i 2022.

Færre grunnstøtinger

Flesteparten av oppdragene i Møre og Romsdal utover søk- og redningsoppdrag var assistanser og fremdriftshavarier, med henholdsvis 118 og 100 oppdrag.

De siste årene har vi på landsbasis hatt en tydelig økning i antall båter som går på grunn, denne trenden gjenspeiler seg ikke i Møre og Romsdal som har hatt en nedgang i antall grunnstøtinger med 23 oppdrag i 2023 mot 26 i 2022. Det har også vært 5 brannrelaterte oppdrag som er på samme nivå som i 2022.

Totalt ble 260 fartøy og 501 personer assistert gjennom året, og oppdragstoppen var i juli med 43 oppdrag.

– Det har vært et år med relativt varierende vær, høye energipriser og i perioder har vi sett mindre trafikk i fritidsflåten.  Det gjenspeiles i oppdragsstatistikken med en generell nedgang i antall oppdrag i fjor. Men vi har likevel hatt flere svært alvorlige hendelser og redningsaksjoner på sjøen, sier Tom Haakenstad, beredskapssjef i Redningsselskapet.

27 liv reddet

Redningsselskapets visjon er at ingen skal drukne, og i 2023 har våre mannskapet reddet hele 27 liv fra drukningsdøden. Dette er en økning i antall reddede liv sett i forhold til i fjor der tallet var 22 personer. Tre av tilfellene var i Møre og Romsdal i 2023.

Utførte oppdrag i Møre og Romsdal

Totalt antall oppdrag – 2022

Totalt antall oppdrag 2023

Prosentvis endring, oppdrag i 2023

SAR-oppdrag 2022

SAR-oppdrag 2023

Prosentvis endring SAR-oppdrag 2023

-19

-7

Totalt på landsbasis har det vært en liten nedgang i antall oppdrag sammenlignet med 2022. Redningsskøytene utførte i 2023 6160 ordinære assistanseoppdrag hvorav 835 var søk- og redningsoppdrag. Flesteparten av oppdragene utover søk- og redningsoppdrag var assistanser av fartøy, fremdriftshavarier og grunnstøtinger.

Redningsselskapet assisterte 4798 fartøy og 10 077 personer gjennom året, og oppdragstoppen var i juli med 1393 oppdrag. Den totale oppdragsmengden var størst i Nordland, etterfulgt av Agder og Vestfold og Telemark.

I 2022 ble det utført 6271 oppdrag av redningsskøytene der 912 var søk- og redningsoppdrag.

Syv ganger jorden rundt

I tillegg har Redningsselskapet utført 2337 ambulanseoppdrag og 1804 oppdrag som sikrer at los tjenesten kan komme trygt frem til fartøyet som skal loses til kai. Dette bringer det totale antallet oppdrag til 10 412. Redningsskøytene har i 2023 seilt en imponerende distanse, 234.191 nautiske mil, som tilsvarer nesten syv ganger rundt jorden.

– Redningsselskapets bredde, oppdragstyper og tilstedeværelse gjenspeiles godt i oppdragstallene. Det er mange faste og friville mannskaper som hver dag jobber for å trygge vår langstrakte kyst. Uten dem hadde vi ikke kunnet utføre vårt livsviktig samfunnsoppdrag, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Grete Herlofson.

Antall ordinære assistanseoppdrag for redningsskøytene i 2023 fordelt på fylker.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 58 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.