Nedbygging bekymrer stadig flere: 7 av 10 mener kommunene bør innføre markagrenser

Flere enn før er bekymret for tap av natur. Nå ønsker folk seg aktiv politisk handling, og den gode nyheten er at løsningene finnes og har bred støtte, mener Norsk Friluftsliv.

Familie som er ute i hengekøye i nærmiljøet sitt.
VERDIFULL OPPLEVELSE: Når naturen der folk bor blir bygget ned, går det også utover folks mulighet til å drive med friluftsliv. Paulina Cervenka

En Ipsos-undersøkelse fra 2023 viser at annenhver nordmann mener det tillates for mye utbygging i naturen her i Norge. I 2021 lå tallet på 41 prosent.

For å begrense nedbyggingen mener mange at kommuner med bynær natur bør innføre egne markagrenser, viser en annen undersøkelse fra Ipsos.

– Hele 72 prosent sier at de mener alle kommuner med by- og tettstedsnær natur bør innføre varige utbyggingsgrenser tilsvarende markagrensa i Oslo, for å sikre folk tilgjengelig natur, forteller Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

De er fellesorganisasjonen for de 18 store frivillige friluftslivsorganisasjonene, og har tatt initiativ til begge undersøkelsene.

Mener hensynet til natur må veie tyngre

FN har for lengst erklært at verden står overfor en naturkrise. Hovedtrusselen mot naturen, både globalt og her i Norge, er menneskeskapte endringer som følge av bygging av blant annet hytter, veier og energianlegg.

Ved hjelp av kunstig intelligens avslørte NRK nylig at det ble gjort hele44 000 naturinngrep i Norge mellom 2017 og 2022.

Markagrenser, som mange ønsker for å bevare by- og tettstedsnær natur, er ikke den eneste løsningen for å få bukt med tap av natur. Men det kan være et viktig grep blant flere, mener generalsekretæren i Norsk Friluftsliv.

– Beslutninger om nedbygging i hver enkelt kommune kan virke udramatisk, men det er når vi ser sum-effekten av hva som skjer i alle kommuner at vi forstår hva vi er i ferd med å miste, sier hun.

– Det er behov for langt tydeligere nasjonale retningslinjer der hensynet til naturen veier mye tyngre enn det gjør i dag. Når regjeringen legger opp til sterkt lokalt selvstyre, må kommunene sikres kompetanse og kapasitet på natur og friluftsliv, og det må som et minimum stilles krav om at alle kommuner kartlegger og lager regnskap for sine naturverdier, avslutter Lier.

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med over 950 000 medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger. Vi jobber med å inspirere flere til å komme seg ut oftere, informere om allemannsretten, stoppe nedbygging av naturen, mer friluftsliv i skoler og barnehager, og inkludering gjennom friluftsliv.