Solid innspurt på julehandelen

Uke 51 ble årets viktigste handleuke for kjøpesentrene.

Getty Images

Omsetningen på kjøpesentrene økte med 17,3 prosent i uke 51, sammenlignet med tilsvarende uke i 2022. Butikkhandelen økte med 15,0 prosent, mens sentrenes øvrige virksomheter økte med 18,9 prosent.

Det viser en rapport utarbeidet av Kvarud Analyse for Virke, som baserer seg på omsetningstall fra 219 kjøpesentre i Norge.

Har prioritert julen

– Det er en solid avslutning på årets julehandel. Vi vet at hele desember, og spesielt siste uka før jul er svært viktig for den totale omsetningen for handels- og tjenestenæringen, hvor mange har hatt det tøft det siste året, sier administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke, Bernt Apeland.

Tallene er i tråd med Virkes prognoser for julehandelen, hvor vi anslo en vekst på i overkant av 3 prosent.

– Til tross for tøffere økonomiske tider, så ser det ut til at folk har prioritert julen. Den generelle prisveksten har også bidratt til økt omsetning for handelen, sier Apeland.

Uken før julaften i 2023 hadde én ekstra handledag, sammenlignet med siste uke før jul i 2022. Dette er noe av årsaken til økningen.

Juleuka slo Black Week

Julehandelen starter ofte med Black Week i november. I år var likevel uken før jul langt viktigere for handels- og tjenestenæringen. I uke 51 viser rapporten fra Kvarud at omsetningen på kjøpesentrene var 37,6 prosent høyere enn Black Week i uke 47.

I kategoriene mat og drikke, var uke 51 hele 93,5 prosent høyere enn i Black Week.

– Black Week og Black Friday har avtatt noe, og tilbudene spres mer utover i november og desember. Mat og drikker trekker opp omsetningen i desember betydelig, da det ikke er like mye kjøp av mat og drikke under Black Week, sier Apeland.

Også klær, sko og veskebutikker gjorde det sterkt den siste uken før jul. De omsatte, på kjøpesentrene, for 20,8 prosent mer enn uke 49.

Om oss

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.