Priv. til red.: Velkommen til dåp av vår første «grønne» redningsskøyte

Redningsselskapet har gleden av å invitere til dåp av vår første «smarte» og bærekraftige redningsskøyte RS 175 den 9. januar 2024.

Redningsselskapet

TID OG STED: Basen i Lysaker, Drammensveien 290 kl. 15.00-15.30

RS 175 er en første milepæl i å nå ambisjonen om en «grønn» redningsskøyte. Dette er ett steg på veien for en grønnere flåte og maritim næring; Et 100 % utslippsfritt redningsfartøy, som samtidig er i stand til å levere beredskap i henhold til dagens parametere for søk- og redningsarbeid til sjøs (fart, rekkevidde og slepekraft).

– En fantastisk gave

RS 175 er smart fordi den har teknologi som kan bistå mannskapet i å ta gode avgjørelser. Bærekraftig fordi den reduserer klimagassutslipp.

– Tanken var å ta frem et nullutslippsfartøy, det greier vi dessverre ikke med dagens teknologi og drivstoffslønsninger. Men i påvente av dette, mener vi det er vår plikt – som en ansvarlig samfunnsaktør – å utvikle en så bærekraftig redningsskøyte som mulig, med de løsninger vi i dag har til rådighet, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Grete Herlofson.

Redningsselskapet ønsker å bruke RS 175 til å teste ut og videreutvikle ny teknologi i tett samarbeid med og gjennom å utfordre leverandørindustrien og samarbeidspartnere, med mål om å finne «grønnere» og bærekraftige beredskapsløsninger for fremtiden.

– For å kunne satse på fremtidens redningstjeneste så må vi ha modige donatorer med på laget. Dette er rett og slett en fantastisk gave fra Tom Wilhelmsens Stiftelse, sier Herlofson.

Det vil bli gitt muligheter for å gjøre korte separate intervjuer med representant for donator, president i Redningsselskapet Jon Rysst og generalsekretær Grete Herlofson i forbindelse med arrangementet.

Program:

15.01: Velkommen ønskes av konferansier, fung. direktør sjø Berit Letting introduserer og setter ordet over til RS president Jon Rysst.

15.03: RS President Jon Rysst holder RS hovedtale.

15.06: Jon Rysst introduserer gudmor Ninni Wilhelmsen.

15.05: Gudmor Ninni Wilhelmsen holder en kort tale.

15.07: Jon Rysst og Ninni Wilhelmsen går til skøyta samtidig med trommevirvel fra Oslo Brass band før Gudmor sier sine bevilgende ord.

15.25: Berit Letting avslutter.

Om donator:

Tom Wilhelmsens Stiftelse, ved styreleder Thomas Wilhelmsen, besluttet i 2021 at Stiftelsen vil donere 22 MNOK til RS ifm utvikling, design og bygging av en ny redningsskøyte. Avtale om donasjonen ble undertegnet i august 2021. Thomas Wilhelmsen er styreleder i Tom Wilhelmsens Stiftelse og konsernsjef Wilhelmsen-gruppen.

Følg pressemeldinger fra Redningsselskapet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Redningsselskapet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Redningsselskapet