Norsk elbilforening

Elbil i kulda går fint, men husk likevel dette

Del

Ta høyde for kortere rekkevidde og saktere lading – særlig når det er tosifrede minusgrader. De fleste bilmodeller tåler temperaturer ned til minus 40 før de nekter å starte, men noen tips er det likevel greit å ta med seg ut i vinterkulda. 

De fleste elbilmodeller tåler temperaturer ned til minus 40 før de nekter å starte. Her fra vintertest i 2023 der elbiler ble testet i kuldekammer og noen fikk startproblemer på grunn av flatt 12-voltsbatteri.
De fleste elbilmodeller tåler temperaturer ned til minus 40 før de nekter å starte. Her fra vintertest i 2023 der elbiler ble testet i kuldekammer og noen fikk startproblemer på grunn av flatt 12-voltsbatteri. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

– Den viktigste årsaken til at rekkevidden blir kortere, er at batteriet blir kaldt. I tillegg øker snø og slaps rullemotstanden og elbilen bruker mer energi sammenlignet med hva den gjør på tørre sommerveier, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening.

Ståle Frydenlund har ti års erfaring med testing av elbiler i kulde og har noen tommelfingerregler for suksess vinterstid:

  1. Det er lurt å lade bilen før avreise og samtidig forvarme kupéen med strøm fra ladeboksen. Det gir mange ekstra mil.
  2. Ikke kjør en iskald elbil til en hurtiglader, siden ladingen blir alt annet enn hurtig. Er du på langtur, for eksempel til hytta, er det lurt å lade mot slutten av turen – med høyest mulig batteritemperatur. Det varierer fra modell til modell hvor raskt temperaturen stiger under kjøring. Ikke la bilen stå til neste dag dersom du uansett trenger å lade. Da vil det gå med mye mer tid.
  3. Har du en moderne elbil, som gir mulighet til forvarming av batteriet underveis til en hurtiglader? Bruk den muligheten. Det løpende energiforbruket på vei til ladestasjonen går naturligvis opp, men du sparer mye tid på ladeøkten.

Frydenlund minner også om at vi bruker varmeapparatet mer om vinteren. Det stjeler energi og rekkevidde fra batteriet. 

Han legger også til at kald luft er tettere enn varm luft, og det øker luftmotstanden.

Her er noen tips i tillegg:

  • Om ladeluka sitter fast, kan du fylle en plastpose med varmt vann og holde den inntil luka.   
  • Er skjermen på ladestolpen treg eller ikke responderer, trenger den bare litt varme. Ta av deg votten og legg håndflata på skjermen for å varme den.    
  • Har noen slengt fra seg ladekabelen på bakken etter bruk, kan snø i ladepluggen hindre at det oppstår kontakt mellom laderen og bilen. Ta en ekstra sjekk hvis du ikke får satt i gang ladingen, for det kan være vanskelig å se snø som har pakket seg inn, innerst i ladepluggen.

– Våre tester viser at elbiler stort sett beholder rundt 65-70 prosent av rekkevidden om vinteren, sammenlignet med ellers, sier Frydenlund.

Det er lurt å vite hvor 12-voltsbatteriet befinner seg

Elbiler har et lite 12-voltsbatteri i tillegg til hovedbatteriet. I elbiler har dette batteriet langt lavere belastning enn på fossilbiler, fordi det slipper å dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende olje. Likevel kan det lille 12-voltsbatteriet i elbiler slite i kulda.

– Mye bruk av varme i ratt og seter kan være en bidragsyter til at 12 voltsbatteriet svikter, sier Frydenlund.

Frydenlund mener det er relativt enkelt å måle hvilespenningen ved hjelp av et multimeter, men ikke nødvendigvis for alle.

– Kanskje kjenner du noen som kan hjelpe deg, hvis du er i tvil? Hvis hvilespenningen over tid faller under 12,7 V, tyder det på slitasje som gjør at batteriet ikke evner å holde på energien. Da må det skiftes ut, sier Ståle Frydenlund.

Frydenlund legger til at det uansett er lurt å vite hvor i bilen 12-voltsbatteriet befinner seg, slik at det er mulig enten å bruke en startbooster, vedlikeholdslade eller sjekke spenningen.

Mange moderne elbiler lader 12-voltsbatteriet jevnlig uavhengig av bruk, men dette gjelder ikke alle, og spesielt ikke eldre elbiler. Noen elbiler lader 12-voltsbatteriet under lading av kjøretøyet, mens andre lader under kjøring.

– Derfor er det lurt å sjekke hva som gjelder for din bil, avslutter Ståle Frydenlund.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

– Den viktigste årsaken til at rekkevidden blir kortere, er at batteriet blir kaldt.  I tillegg øker snø og slaps rullemotstanden og elbilen bruker mer energi, sammenlignet med hva den gjør på tørre sommerveier, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening.
– Den viktigste årsaken til at rekkevidden blir kortere, er at batteriet blir kaldt. I tillegg øker snø og slaps rullemotstanden og elbilen bruker mer energi, sammenlignet med hva den gjør på tørre sommerveier, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening.
Last ned bilde

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye