Gyldendal inn på eiersiden i nytt forlagshus

Forlagene Dreyer, Pax, Press og Spartacus ønsker å styrke sin konkurransekraft, og går sammen i et nytt forlagshus med Gyldendal som partner og medeier.

Foto: ©Forente Forlag

Forlagene skal videreutvikles som selvstendige imprint med samme navn som i dag, men under felles eierskap, styre og administrasjon.

Digitaliseringen har endret konkurransen fundamentalt og mange mindre forlag har fortsatt et potensial i å dra nytte av digitaliseringen som pågår i bransjen.

«Dreyer, Pax, Press og Spartacus har alle en lang historie og har hver for seg unike kvaliteter. Vi har stor respekt for arbeidet disse miljøene gjør og ser frem til å bidra til at de kan utvikle seg videre som del av det nye forlagshuset Forente Forlag», sier Tørres Thuv.

Sammen kan Forente Forlag og Gyldendal styrke sin attraktivitet og konkurransekraft i et marked hvor konkurransen om tiden og oppmerksomheten til lesere og lyttere blir stadig større.

Med dannelsen skal vi legge til rette for at forlagene kan arbeide mer aktivt med hele bredden av sine kataloger i ulike formater og kanaler.

«Gyldendal er en langsiktig og strategisk eier som tilbyr kompetanse og ressurser slik at dette mangfoldet kan utvikle seg videre. Vi ser frem til et spennende samarbeid fremover» sier Tørres Thuv, konsernsjef i Gyldendal ASA.

Forlagene Dreyer, Pax, Press og Spartacus hadde i 2021 totale driftsinntekter på 77 millioner, et driftsoverskudd på 2 millioner og omtrent 30 medarbeidere. Gyldendal vil etter transaksjonen være majoritetseier i Forente Forlag med en eierandel på 50,1%, mens tidligere eiere vil ha øvrige eierposter. Håkon Harket vil utnevnes som daglig leder for det nye selskapet.

Transaksjonen vil bli frivillig meldt til Konkurransetilsynet og er forventet ferdigstilt i løpet av fjerde kvartal 2022.

Foto: ©Forente Forlag