Extra lanserer massivt priskutt og avvikler pristak
Extra-sjef Håvard Jensen forventer at det nye året vil innebære lavere innkjøpspriser fra lavpriskjedens leverandører, og lover å sende besparelsen videre til kundene. Derfor avvikles dyrtid-grepet Pristak og prisene på over 150 hverdagsvarer kuttes kraftig.

– Extra var den første dagligvarekjeden som kuttet prisene i førjulshandelen og vi er nå den første kjeden med et tilsvarende stort priskutt på hverdagsvarer i det nye året. Dette gjør vi for å gjøre dagligvarehandelen billigst mulig for våre kunder, som gjennom Coops samvirkelag også er våre eiere, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.
Extra kutter prisene på merkevarer og varer som er unike for lavpriskjedens butikker. I gjennomsnitt er priskuttet på 7,5 prosent for de over 150 varene, som blant annet omfatter pasta, frossen fisk, grønnsaker, syltetøy og bleier.
– Det store priskuttet omfatter hverdagsvarer fra våre egne merker som Änglamark og Xtra, samt fra leverandører som Toro, Nora, Farris, Lano, Santa Maria, Findus, Maarud og mange flere. I tillegg til priskuttene kommer våre ordinære tilbud og kampanjer. Dette vil gjøre januar-handelen billigere for alle våre kunder, sier Jensen.
Priskuttet kommer som følge av blant annet lavere innkjøpskostnader fra lavpriskjedens leverandører. Extra-sjefen gir besparelsen videre til kundene og lover at det vil fortsette dersom kostnadene reduseres ytterligere, noe han forventer. Dette er også bakgrunnen for at pristaket til Extra oppheves etter halvannet år.
– Extra var den første lavpriskjeden i Norge som innførte pristak, der vi lovet ikke å øke prisene på en mengde varer. Dette ga kundene en ekstra trygghet i en periode der usikkerhet var spesielt stor. Våre konkurrenter har fulgt etter oss, og pristak ble etterhvert et symbol på dyrtiden. På vei inn i det nye året er usikkerheten om fremtidige priser ikke den samme, og vi ser at kundene opplever pristak som et mindre relevant og udatert pris-tiltak. Med forventninger om lavere innkjøpskostnader er vi bekymret for at slike tiltak vil villede og skape usikkerhet hos kundene, sier Jensen.
Blant varene som nå kuttes i pris er:
- Coop Maisolje 1 liter: -49 %
- Xtra Spaghetti 1 kg: -38%
- Farris Frus Bringebær og eple/kiwi 1,5 liter: -28%
- Lerum Bringebær uten sukker 330 g: -27%
- Xtra Fusilli 1 kg: -27%
Se hele kuttlisten under eller på Extras hjemmesider.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noDokumenter
Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom