Samferdselsdepartementet

118 døde i trafikken i 2023: Utviklingen de siste to årene er urovekkende

Del

– 2023 ble nok et mørkt år for trafikksikkerheten på norske veier. Ulykkesbildet vi har hatt de siste to årene er svært bekymringsfullt, og viser at vi må intensivere innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på befaring ved Strynefjellstunnelen sommeren 2022.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på befaring ved Strynefjellstunnelen sommeren 2022. FOTO: Kristoffer Rød-Lindberg/SD.

Ifølge foreløpige tall fra Statens vegvesen, mistet 118 personer livet på norske veier i 2023. Det er to flere enn i 2022, da 116 personer omkom i veitrafikken i Norge. I tillegg var det mange som ble hardt skadd i trafikken i 2023. De endelige tallene for hardt skadde i 2023 er ennå ikke klare.

– Utviklingen vi har sett de to siste årene er urovekkende. Etter flere år med nedgang i dødsulykker i trafikken, har tallene økt kraftig i både 2022 og 2023. Selv om statistikken viser at norske veier er de tryggeste i Europa, kan ikke dette bli en hvilepute. Vi har ingen å miste, sier samferdselsministeren.

Alle dødsulykker analyseres

Alle dødsulykker blir gjennomgått av Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe. Selv om analysene for 2023 ikke er klare ennå, ser vi at det har vært økning i ulykker med unge førere, ulykker der tungbil er involvert og ulykker med flere drepte. Tallet på motorsykkelulykker er stabilt høyt, med 20 omkomne i 2023. Nær halvparten av dødsulykkene i fjor var møteulykker.

Analysene av årsakene til dødsulykkene i 2022 ble nylig publisert. Disse viser at trafikkulykker er sammensatte, og det er sjeldent mulig å peke på kun én grunn til at ulykker skjer. Likevel viser analysene at førerfeil ved uoppmerksomhet eller risikoadferd er to av hovedårsakene.

– Det er lett å bli fristet til å gjøre noe annet enn å kjøre bil, men uoppmerksomhet er en medvirkende årsak i én tredel av dødsulykkene i trafikken. Når vi setter oss bak rattet er vi ansvarlig for både egen og andres sikkerhet, og da må hovedfokuset være på å kjøre bil, sier Nygård.

Intensiverer arbeidet for å nå nullvisjonen

–  Mine tanker går til pårørende som har mistet sine nære og kjære i trafikkulykker i året som har gått, og til de som er blitt skadet. Det skal være trygt å ferdes på norske veier, sier Nygård. 

Nullvisjonen om ingen drepte og hardt skadde er fortsatt førende for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge.

– Det jobbes systematisk, målrettet og godt med trafikksikkerhet fra mange ulike aktører, og det har blitt gjort i flere tiår. Dette arbeidet må fortsette i 2024, samtidig som vi må forsterke innsatsen for trafikksikkerhet. Vi har fortsatt en lang vei å gå for å nå målene våre med nullvisjonen, sier Nygård.

Om oss

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Foreslår engangstilskudd til CargoNet22.11.2024 12:00:26 CET | Pressemelding

Markedet for gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. Lastebiltransport er den sterkeste konkurrenten. Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogsselskap. Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.

Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.

Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding

– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding

– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye