118 døde i trafikken i 2023: Utviklingen de siste to årene er urovekkende
– 2023 ble nok et mørkt år for trafikksikkerheten på norske veier. Ulykkesbildet vi har hatt de siste to årene er svært bekymringsfullt, og viser at vi må intensivere innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ifølge foreløpige tall fra Statens vegvesen, mistet 118 personer livet på norske veier i 2023. Det er to flere enn i 2022, da 116 personer omkom i veitrafikken i Norge. I tillegg var det mange som ble hardt skadd i trafikken i 2023. De endelige tallene for hardt skadde i 2023 er ennå ikke klare.
– Utviklingen vi har sett de to siste årene er urovekkende. Etter flere år med nedgang i dødsulykker i trafikken, har tallene økt kraftig i både 2022 og 2023. Selv om statistikken viser at norske veier er de tryggeste i Europa, kan ikke dette bli en hvilepute. Vi har ingen å miste, sier samferdselsministeren.
Alle dødsulykker analyseres
Alle dødsulykker blir gjennomgått av Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe. Selv om analysene for 2023 ikke er klare ennå, ser vi at det har vært økning i ulykker med unge førere, ulykker der tungbil er involvert og ulykker med flere drepte. Tallet på motorsykkelulykker er stabilt høyt, med 20 omkomne i 2023. Nær halvparten av dødsulykkene i fjor var møteulykker.
Analysene av årsakene til dødsulykkene i 2022 ble nylig publisert. Disse viser at trafikkulykker er sammensatte, og det er sjeldent mulig å peke på kun én grunn til at ulykker skjer. Likevel viser analysene at førerfeil ved uoppmerksomhet eller risikoadferd er to av hovedårsakene.
– Det er lett å bli fristet til å gjøre noe annet enn å kjøre bil, men uoppmerksomhet er en medvirkende årsak i én tredel av dødsulykkene i trafikken. Når vi setter oss bak rattet er vi ansvarlig for både egen og andres sikkerhet, og da må hovedfokuset være på å kjøre bil, sier Nygård.
Intensiverer arbeidet for å nå nullvisjonen
– Mine tanker går til pårørende som har mistet sine nære og kjære i trafikkulykker i året som har gått, og til de som er blitt skadet. Det skal være trygt å ferdes på norske veier, sier Nygård.
Nullvisjonen om ingen drepte og hardt skadde er fortsatt førende for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge.
– Det jobbes systematisk, målrettet og godt med trafikksikkerhet fra mange ulike aktører, og det har blitt gjort i flere tiår. Dette arbeidet må fortsette i 2024, samtidig som vi må forsterke innsatsen for trafikksikkerhet. Vi har fortsatt en lang vei å gå for å nå målene våre med nullvisjonen, sier Nygård.
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Foreslår engangstilskudd til CargoNet22.11.2024 12:00:26 CET | Pressemelding
Markedet for gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. Lastebiltransport er den sterkeste konkurrenten. Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogsselskap. Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.
Akershus får 30 millioner kroner til å styrke busstilbudet etter midlertidig stengning av Ring 122.11.2024 11:46:00 CET | Pressemelding
– For å gjøre det enklere og mer attraktivt å reise kollektivt foreslår vi å bevilge 30 millioner kroner som Akershus kan bruke til å styrke sitt busstilbud. Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.
Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding
– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding
– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom