Henie Onstad Kunstsenter

Programmet for 2024 på Henie Onstad

Del

En storstilt utstilling om Atlanterhavet, den tredje mottakeren av Lise Wilhelmsen Art Award og et nytt blikk på Christian Skredsvig og en sentral periode i norsk kunsthistorie. I 2024 blir det opplevelser for alle på Henie Onstad Kunstsenter.

En storstilt Atlanterhavet-utstilling åpner på Henie Onstad 26. april 2024. Bilder: Theodor Kittelsen, Draugen, foto: Nordnorsk Kunstmuseum, og Matías Duville, Desert means ocean, 2019.
En storstilt Atlanterhavet-utstilling åpner på Henie Onstad 26. april 2024. Bilder: Theodor Kittelsen, Draugen, foto: Nordnorsk Kunstmuseum, og Matías Duville, Desert means ocean, 2019.

Utstillingsprogram 2024

Fifty Shades of Black 
1. mars – 4. august 2024  
Den franske maleren Pierre Soulages (1919-2022) jobbet metodisk gjennom 1960- og 1970-tallet med å utvikle et svart maleri han kalte «outrenoir» eller «beyond black» (utenfor svart). Soulages er kjent som maleren av den svarte fargen og alle nyansene av svart. Han så på den svarte fargen både som en farge og en ikke-farge, og utforsket forholdet mellom det svarte og lys. Sonja Henie og Niels Onstad samlet flere sentrale arbeider av Soulages. Disse er omdreiningspunktet for denne samlingsutstillingen.

Hva er svart? Fravær av lys, en blanding av alle farger eller noe helt annet? Fargen svart kan skapes ved å blande alle farger, og den kan ha både varme og kalde fargetoner, være transparent eller ugjennomsiktig. I jakten på den aller dypeste svarte fargen i kunsten har ulike organiske materialer som tre, benrester, elfenben, tjære, olje, planter og fruktkjerner blitt forkullet, pulverisert og tilsatt bindemiddel for å kunne fiksere det til en flate. I dag har vi ulike syntetiske svarte pigmenter basert på jernoksid. Utover 1900-tallet begynte kunstnere å utforske svart for den svarte fargens egen skyld. Nanoteknologi har laget en svart farge som absorberer 99,96 % lys som gjør flater påført denne fargen til sorte hull.

Gjennom et utvalg på 50 arbeider fra Henie Onstad-samlingen og Erling Nebys samling, tematiserer denne utstillingen like mange nyanser av svart. Her møter du kunstnere som Pierre Soulages, Hans Hartung, Anna Eva Bergman, Pablo Picasso, Ann Cathrin November Høibo, Torbjørn Rødland og Linn Pedersen.

Utstillingen kurateres av Caroline Ugelstad sammen med Henie Onstads malerikonservator Hilde Berteig Rustan. 

Atlanterhavet – Myter, kunst og vitenskap
26. april – 15. september 2024
Denne internasjonale gruppeutstilling undersøker forholdet mellom historie, myter, forskning og forståelse av det nordlige Atlanterhavet. 

Atlanterhavet - myter, kunst og vitenskap er en storstilt feiring av det nordlige havet som har formet Norge og gjort landet til en internasjonal aktør, men retter samtidig et undersøkende og kritisk blikk på menneskelige praksiser på og i havet. Utstillingen omfatter om lag 140 verk og gjenstander som spenner fra originale kart fra 1500-tallet til dagsaktuelle samtidsverk. Gjennom å undersøke temaer som kartlegging og utvinning, arbeid og fritid på havet, økologi, og kjønnsperspektiver formidler utstillingen havets betydning for mennesket på tvers av tid og rom.

Utstillingen er del av en serie med tverrfaglige utstillinger der Henie Onstad dykker ned i samfunnsaktuelle problemstillinger på tvers av kultur og natur.

Utstillingen viser velkjente og sentrale verk innlånt fra internasjonale og norske museer, og anerkjente samtidskunstnere er invitert til å skape nye arbeider. Blant kunstnerne som vises er Gösta Adrian-Nilsson, Betzy Akersloot-Berg, Peder Balke, Anna-Eva Bergman, Anna Boberg, John Constable, Matías Duville, Arne Ekeland, Nicolaus Germanus, Iver Jåks, Theodor Kittelsen, Christian Krogh, Armin Linke, Olaus Magnus, Eline Mugaas, Edvard Munch, Joar Nango, Abraham Ortelius, Trevor Paglen, Jean Painlevé, Sondra Perry, Fin Serck-Hanssen, J.M.W. Turner, Susanne Winterling og David Zink Yi.

Utstillingen er godkjent som en del av FN og Unescos havforskningstiår (UN Ocean Decade).

Kuratorer for utstillingen er Susanne Østby Sæther, Stefanie Hessler og Knut Ljøgodt.

Verkene i utstillingen lånes fra en rekke nasjonale og internasjonale institusjoner og private samlinger, inkludert Victoria & Albert Museum i London, Tate Britain i London, Nasjonalmuseet i Oslo, Moderna Museet i Stockholm, Statens Museum for Kunst i København, Nasjonalbiblioteket, Stiftelsen Det Norske Veritas (DNV), Nordnorsk Kunstmuseum og Frac Bretagne. 

Utstillingen følges av en rikt illustrert katalog med nye tekster. Redaktører for katalogen er Susanne Østby Sæther, Stefanie Hessler og Knut Ljøgodt.

Utstillingen og katalogen er støttet av Stiftelsen Fritt Ord.

Alia Farid
13. september 2024 – 5. januar 2025
Alia Farid er tredje mottaker av The Lise Wilhelmsen Art Award. Den kuwaitisk-puertorikanske kunstneren arbeider med en rekke ulike medier, inkludert tekstil, film og skulptur.

Hun henter fram utelatte historier på tvers av fortid og nåtid som ofte står i kontrast til de innarbeidede og store historiefortellingene. Farid utforsker spørsmål om konflikt og kontroll, og om hvordan makt og vold utøves mot naturen, menneskers praksis og hverdagsliv. 

Utstillingen på Henie Onstad blir hennes første i Norden. 

Alia Farid (f. 1985) bor og arbeider i Kuwait og Puerto Rico. Hun har en bachelor i kunst fra Escuela de Artes Plásticas de Puerto Rico i San Juan, en master of science i visuelle studier fra Visual Arts Program ved MIT i Cambridge i Massachusetts og en master of arts i museumsstudier og kritisk teori fra Programa d’Estudis Independents MACBA i Barcelona. I 2023-24 er hun utnevnt til Radcliffe Institute Fellow. 

Les mer om Alia Farid og tildelingen av Lise Wilhelmsen Art Award 2023, inkludert jurybegrunnelsen.

Utstillingen kurateres av Caroline Ugelstad og medkurator María Inés Rodríguez.

Mot det moderne: Christian Skredsvig
8. november 2024 – 2. mars. 2025
I 2024 er det 100 år siden den norske kunstneren Christian Skredsvigs (1854-1924) døde. Skredsvig bodde lenge i Bærum og malte flere motiver fra blant annet Sandvika, Høvik og Fleskum.

Skredsvig knyttes gjerne til kunsttradisjoner dypt forankret i 1800-tallet, men denne utstillingen setter det moderne hos Skredsvig i relieff, ikke ved å hevde at han brøt gjennom som modernist selv, men ved å konfrontere de ambisjonene og konfliktene som et slikt gjennombrudd innebærer.

Skredsvig var en av sin periodes mest ambisiøse malere. Han ville bli en dyremaler av internasjonal størrelse med Pariser-Salonen som sin hovedscene, fra tidlig 1880-tall til 1890-tallet. Han var med sine norske maler-venner med på å utvikle et stemningsmaleri som kanskje inspirerte Claude Monet til å vende seg mot vannspeilet som et motiv med uante muligheter.

Skredsvig var med på å utvikle maleriet i nye retninger i samspill med tidens ledende kunstnere. Utstillingen henter også inn stemmer som Claude Monet, Edvard Munch, Kitty Kielland, Harriet Backer og Knut Hamsun, for å belyse både en kunstner og en sentral periode i norsk kunsthistorie, på nye måter. Ikke minst kommer den med et nytt blikk på den den såkalte «Fleskumsommeren» i 1886.

Utstillingen kurateres av Øystein Sjåstad, Victor Plahte Tschudi og Caroline Ugelstad.

Utstillingen er generøst støttet av Sparebankstiftelsen DNB. 

Kontakter

Bilder

Alia Farid, In Lieu of What Is, 2022. Installasjonsfoto: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel.
Alia Farid, In Lieu of What Is, 2022. Installasjonsfoto: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel.
Last ned bilde
Christian Skredsvig, Selvportrett, 1886. Foto: Oslo museum
Christian Skredsvig, Selvportrett, 1886. Foto: Oslo museum
Last ned bilde
Pierre Soulages, Peinture, 1954, Henie Onstad-samlingen
Pierre Soulages, Peinture, 1954, Henie Onstad-samlingen
Last ned bilde
Sondra Perry, Wet and Wavy Looks – Typhoon coming on for a Three Monitor Work Station (2016). Gjengitt med tillatelse fra Bridget Donahue, New York. Installasjonsfoto: Jason Mandella.
Sondra Perry, Wet and Wavy Looks – Typhoon coming on for a Three Monitor Work Station (2016). Gjengitt med tillatelse fra Bridget Donahue, New York. Installasjonsfoto: Jason Mandella.
Last ned bilde
Alia Farid, mottaker av Lise Wilhelmsen Art Award 2023. Foto: Genevieve Reeves / Henie Onstad Kunstsenter
Alia Farid, mottaker av Lise Wilhelmsen Art Award 2023. Foto: Genevieve Reeves / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Christian Skredsvig, Djupsjøen, 1903. Sparebankstiftelsen DNB, deponi hos Buskerudmuseet, Hagan Skredsvig Kunstnerhjem
Christian Skredsvig, Djupsjøen, 1903. Sparebankstiftelsen DNB, deponi hos Buskerudmuseet, Hagan Skredsvig Kunstnerhjem
Last ned bilde
Pierre Soulages, Maleri 20. desember 58, 1958, Henie Onstad-samlingen
Pierre Soulages, Maleri 20. desember 58, 1958, Henie Onstad-samlingen
Last ned bilde
Henie Onstad Kunstsenter ligger vakkert til ved fjorden på Høvikodden. Foto: Henie Onstad Kunstsenter
Henie Onstad Kunstsenter ligger vakkert til ved fjorden på Høvikodden. Foto: Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde

Om Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad Kunstsenter er en ledende arena for nasjonal og internasjonal billedkunst, med et bredt utstillingsprogram, en sentral kunstsamling, samt aktiviteter innen musikk og performance. Kunstsenteret er omgitt av et praktfullt parkområde på Høvikodden i Bærum. I tillegg til utstillingsar­ealer på ca. 4000 m2, rommer senteret Lab for barn og unge, møtelokaler for utleie, egen butikk, samt kafeen Piruetten.

Følg pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Henie Onstad Kunstsenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye