Elbilforeningen om 2024: Tror på 95 prosent elbiler

Generalsekretæren i Elbilforeningen mener elbilandelen bør passere 95 prosent i 2024, og det tror hun også er mulig å få til.
Hybridbiler har utspilt sin rolle etter at langt flere elbilmodeller med lengre rekkevidde har kommet på markedet. – Avgiftsøkningen for nye forurensende biler er et helt nødvendig grep på veien mot hundre prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

Generalsekretæren i Elbilforeningen mener elbilandelen må passere 95 prosent i 2024, og det tror hun også er mulig å få til.

Ladbare hybrider har stått i veien for nullutslippsmålet

Ladbare hybridbiler vil få om lag 50 000 kroner i økt kjøpsavgift neste år. En vesentlig del av økningen kommer av at bilene ikke lenger får rabatt i vektkomponenten i engangsavgiften.

Christina Bu gleder seg over at vi snart kan vinke farvel til en bilteknologi som i realiteten nå er et hinder for det viktige klimamålet i 2025.

– Hybridbiler har utspilt sin rolle etter at langt flere elbilmodeller med lengre rekkevidde har kommet på markedet, sier hun.

For elbiler blir det derimot ingen endringer i kjøpsavgiftene ved nyttår.

Avslutningen på et år med lavt bilsalg og dårlige elbiltall

I 2023 flatet elbilandelen i nybilsalget ut etter mange år med sterk årlig vekst. Både innføring av moms og en ny vektavgift på alle biler, inkludert elbiler, bidro til brems i elbilsatsingen.

Innføringen av avgiftene på elbil ga elbil-bonanza før nyttår i fjor. I år ser vi ikke den samme effekten for ladbare hybridbiler.

– Dette kan kanskje tyde på at forurensende biler har tapt sin popularitet allerede før de økte avgiftene slår inn, mener Christina Bu.

Leasingmarkedet kan bli elektrisk neste år

Regjeringen har varslet at i 2024 kommer endringer i moms-regelverket for å øke andelen elbiler i leasing-markedet. Dette bidrar til at Elbilforeningen har tro på høy elbilandel.

– Vi i Elbilforeningen har lenge etterlyst tiltak for å øke elbilandelen i leasing- og næringsmarkedet, og det må skje i 2024 for at vi skal nå 2025-målet, sier Bu.

Det siste året før 2025 er spesielt spennende, og Christina Bu minner om at det kun skal selges elbiler når vi går inn i 2025.

– Vi har klart å øke elbilandelen i store byks  flere ganger før. I år er vi langt mer optimistiske enn i fjor, fordi statsbudsjettet nå har gitt et klart konkurransefortrinn for helelektriske biler, avslutter Christina Bu.

– I år er vi langt mer optimistiske i enn i fjor, fordi statsbudsjettet nå har gitt et klart konkurransefortrinn for helelektriske biler, avslutter Christina Bu.

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.