Schibsted Ventures investerer i digital rekrutteringstjeneste

Det har i flere år vært en trend at arbeidstakere stadig blir mer åpne for å gå i dialog med potensielt nye arbeidsgivere selv om man ikke er aktiv jobbsøker. Nå investerer Schibsted Ventures i det svenske selskapet Demando som har utviklet en plattform for passiv rekruttering av teknologi- og IT-kompetanse.

Fra venstre: Pontus Ogebjer (Investment manager Schibsted Ventures), Mathias Deljerud Hamlin (CEO and Co-founder Demando), Robert Areno (COO and Co-founder Demando) , Samuel Deljerud (CPO and Co-founder Demando

I dag annonserer Schibsted at de går inn på eiersiden i rekrutteringsselskapet som holder til i Stockholm. Selskapet har utviklet en plattform for såkalt passiv rekruttering. Dette innebærer at virksomhetene kan søke etter passende kandidater i stedet for at kandidater søker på ledige jobber.

På Demandos nettbaserte plattformer er kandidatene anonymisert, og arbeidsgivere på jakt spesifikk teknologikompetanse kan proaktivt identifisere og kontakte potensielle kandidater basert på deres ferdigheter, erfaring eller profil. Virksomhetene kan på sin side legge ut jobbannonser, og dermed er Demandos plattform nyttig for alle involverte i rekrutteringsprosessen. Siden oppstarten i 2015 har de bistått i titusenvis av ansettelsesprosesser.

Schibsted investerer 7.3 millioner SEK  i en emisjonsrunde som henter til sammen 10,3  millioner SEK. De andre eierne er svenske engleinvestorer og gründere i Demando.

CEO i Demando Mathias Deljerud Hamlin, mener Schibsted Ventures er en god match for selskapet.

– Schibsted er en av Nordens viktigste aktører innen rekruttering gjennom sine markedsplasser som FINN i Norge og Blocket i Sverige, og har et nettverk som er utrolig spennende for oss. Samtidig representerer vi noe Schibsted ikke har i sin portefølje, og potensialet for strategisk samarbeid er stort.

En undersøkelse fra YouGov i Sverige viser at 64 prosent av kandidatene som er i jobb faktisk ønsker å bli headhuntet. Vi vet også at  om lag 80 prosent er åpne for nye muligheter. Hamlin forteller at det Demando gjør er å sette dette passive jobbmarkedet i system, og på den måten bidra til at selskapene får flere gode kandidater å velge mellom.

– Med over 50 000 registrerte kandidater som er voksende får vi stadig bekreftelse på at kandidatene virkelig lengter etter et alternativ til de tradisjonelle måtene å bytte jobb på.  Vi ser unødvendige barrierer i arbeidsmarkedet, og kandidatene setter pris på å kunne være både anonyme og passive - men likevel  utforske det markedet har å tilby.

Hamlin understreker at trenden med passiv rekruttering stadig er voksende, og erfaringen fra Sverige er at de beste kandidatene ønsker å bli kontaktet av fremtidige arbeidsgivere.

– Arbeidsgivere ønsker alltid de beste hodene

Pontus Ogebjer er Investment Manager i Schibsted Ventures, og mener det svenske selskapet Demando passer godt i den profilen av selskaper Schibsted ønsker å investere i. Han er imponert av hva de gründerne har fått til de siste årene med en trend som har vært i løpende utvikling.

– Fremtidens jobbmarked er et strategisk satsingsområde for Schibsted gjennom våre markedsplasser, og økningen i passiv rekruttering er en trend vi har sett på som spesielt spennende. Demando er en av svært få aktører som har knukket koden på dette området, og leverer en tjeneste som både arbeidstagere og arbeidsgivere er fornøyd med.

Ogebjer, som etter emisjonsrunden går inn i Demando-styret, mener selskapet fyller et hull i arbeidsmarkedet.

– Alle arbeidsgivere ønsker de smarteste og beste hodene, men det er sjelden virksomhetene har oversikt over andre kandidater enn dem som søker på de ledige jobbene eller blir presentert av rekrutteringsbyråer. Med Demando endres dette, i alle fall innen stillinger knyttet til IT og teknologi.

For ytterligere informasjon

www.demando.io eller kontakt Rebecka Gustafson, Press Officer, hos Demando på rebecka.gustafson@demando.se, mobil: +46 70 401 33 77.

Nathalie Kåvin, Kommunikasjon, Growth and Investments, Schibsted. nathalie.kavin@schibsted.com, mobil: +47 934 01 363

Last ned bilde