Schibsted Ventures investerer i digital rekrutteringstjeneste
Det har i flere år vært en trend at arbeidstakere stadig blir mer åpne for å gå i dialog med potensielt nye arbeidsgivere selv om man ikke er aktiv jobbsøker. Nå investerer Schibsted Ventures i det svenske selskapet Demando som har utviklet en plattform for passiv rekruttering av teknologi- og IT-kompetanse.
I dag annonserer Schibsted at de går inn på eiersiden i rekrutteringsselskapet som holder til i Stockholm. Selskapet har utviklet en plattform for såkalt passiv rekruttering. Dette innebærer at virksomhetene kan søke etter passende kandidater i stedet for at kandidater søker på ledige jobber.
På Demandos nettbaserte plattformer er kandidatene anonymisert, og arbeidsgivere på jakt spesifikk teknologikompetanse kan proaktivt identifisere og kontakte potensielle kandidater basert på deres ferdigheter, erfaring eller profil. Virksomhetene kan på sin side legge ut jobbannonser, og dermed er Demandos plattform nyttig for alle involverte i rekrutteringsprosessen. Siden oppstarten i 2015 har de bistått i titusenvis av ansettelsesprosesser.
Schibsted investerer 7.3 millioner SEK i en emisjonsrunde som henter til sammen 10,3 millioner SEK. De andre eierne er svenske engleinvestorer og gründere i Demando.
CEO i Demando Mathias Deljerud Hamlin, mener Schibsted Ventures er en god match for selskapet.
– Schibsted er en av Nordens viktigste aktører innen rekruttering gjennom sine markedsplasser som FINN i Norge og Blocket i Sverige, og har et nettverk som er utrolig spennende for oss. Samtidig representerer vi noe Schibsted ikke har i sin portefølje, og potensialet for strategisk samarbeid er stort.
En undersøkelse fra YouGov i Sverige viser at 64 prosent av kandidatene som er i jobb faktisk ønsker å bli headhuntet. Vi vet også at om lag 80 prosent er åpne for nye muligheter. Hamlin forteller at det Demando gjør er å sette dette passive jobbmarkedet i system, og på den måten bidra til at selskapene får flere gode kandidater å velge mellom.
– Med over 50 000 registrerte kandidater som er voksende får vi stadig bekreftelse på at kandidatene virkelig lengter etter et alternativ til de tradisjonelle måtene å bytte jobb på. Vi ser unødvendige barrierer i arbeidsmarkedet, og kandidatene setter pris på å kunne være både anonyme og passive - men likevel utforske det markedet har å tilby.
Hamlin understreker at trenden med passiv rekruttering stadig er voksende, og erfaringen fra Sverige er at de beste kandidatene ønsker å bli kontaktet av fremtidige arbeidsgivere.
– Arbeidsgivere ønsker alltid de beste hodene
Pontus Ogebjer er Investment Manager i Schibsted Ventures, og mener det svenske selskapet Demando passer godt i den profilen av selskaper Schibsted ønsker å investere i. Han er imponert av hva de gründerne har fått til de siste årene med en trend som har vært i løpende utvikling.
– Fremtidens jobbmarked er et strategisk satsingsområde for Schibsted gjennom våre markedsplasser, og økningen i passiv rekruttering er en trend vi har sett på som spesielt spennende. Demando er en av svært få aktører som har knukket koden på dette området, og leverer en tjeneste som både arbeidstagere og arbeidsgivere er fornøyd med.
Ogebjer, som etter emisjonsrunden går inn i Demando-styret, mener selskapet fyller et hull i arbeidsmarkedet.
– Alle arbeidsgivere ønsker de smarteste og beste hodene, men det er sjelden virksomhetene har oversikt over andre kandidater enn dem som søker på de ledige jobbene eller blir presentert av rekrutteringsbyråer. Med Demando endres dette, i alle fall innen stillinger knyttet til IT og teknologi.
For ytterligere informasjon:
www.demando.io eller kontakt Rebecka Gustafson, Press Officer, hos Demando på rebecka.gustafson@demando.se, mobil: +46 70 401 33 77.
Nathalie Kåvin, Kommunikasjon, Growth and Investments, Schibsted. nathalie.kavin@schibsted.com, mobil: +47 934 01 363
Bilder
Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom