Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.

På slutten av nittitallet valgte The Coca-Cola Company – selskapet bak verdens mest populære brus, Coca-Cola, og en rekke andre ikoniske merkevarer – å satse på et eget tapperi her i Norge. Dette la de til Lørenskog, der de første flaskene rullet ut av fabrikken i 1998.
Selskapet som driver produksjonen i Lørenskog heter i dag Coca-Cola Europacific Partners Norge, og sysselsetter nærmere 550 personer fra rundt 40 nasjonaliteter. I 2022 solgte de 340 millioner liter drikke, og omsatte for 3,4 milliarder kroner.
– Det har vært litt av en reise siden oppstarten i 1998. Vi har blant annet jevnlig investert i nyere, mer moderne produksjonslinjer. Nå er over halvparten av drikkene vi selger uten sukker; et resultat av at nesten alle våre lanseringer de siste årene har vært sukkerfrie, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Coca-Cola sitt produksjonsanlegg på Lørenskog har flere ganger blitt modernisert og utviklet for å tilpasse seg nye tider og omstendigheter.
I 2012 investerte selskapet 100 millioner dollar i nye produksjonslinjer, for å kunne gå over til gjenvinningsflasker i stedet for flasker som ble vasket og brukt på nytt. I en rekke år ble de nye gjenvinningsflaskene produsert med råmateriale som blant annet bestod av planteplast og resirkulert plast.
I 2021 gikk så Coca-Cola over til å produsere alle sine norske flasker på Robsrud av 100 % resirkulert plast*, som første og eneste aktør her i landet.
Nå lages også boksene på Lørenskog
At Coca-Cola har kommet til Lørenskog for å bli, ble understreket tidligere i år. Da åpnet næringsminister Jan Christian Vestre selskapets nye, norske produksjonslinje for bokser på Lørenskog – resultatet av en investering på 25 millioner euro. Heretter vil både bokser og flasker med ikoniske merkevarer som Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge produseres på Lørenskog.
– Jeg gjentar gjerne det jeg sa da vi åpnet de nye linjene: For oss er dette en investering i fortsatt norsk produksjon og tilstedeværelse. Vi er stolte av at brorparten av de kjente merkevarene Coca-Cola selger i Norge produseres av våre medarbeidere her på Robsrud i Lørenskog. Vår lokale produksjon har vært en suksess gjennom 25 år – nå ser vi frem mot de 25 neste, avslutter Carl Lescroart i Coca-Cola Europacific Norge.
* 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Europacific Partners Norge
Produksjon, distribusjon og salg
Bilder

Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Treningsklassikeren i ny variant: Nå kommer Powerade med kirsebærsmak15.9.2025 12:21:57 CEST | Pressemelding
Powerade er en klassiker for treningsglade nordmenn. Nå kommer den i en ny variant her i Norge: Powerade Cherry.
Nå er disse tilbake – med navnet ditt i stedet for den kjente logoen14.4.2025 08:48:02 CEST | Pressemelding
Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Og du er ikke alene: 250 norske navn overtar logoplassen på flasker og bokser når Coca-Cola igjen oppfordrer til å «Share a Coke».
Coca-Cola etterlyser norske ideer18.3.2025 09:46:47 CET | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners søker samarbeid med selskaper og forskningsmiljøer som bidrar til økt bærekraft for både Coca-Cola selv, og bransjen for øvrig. Nå ser de også etter norske partnere.
Ny kampanje: Coca-Cola lyser opp det norske vintermørket17.2.2025 09:52:17 CET | Pressemelding
Coca-Cola hyller nordmenns holdning til det norske vintermørket i sin nye kampanje. «Der andre ser mørke, ser nordmenn muligheter», sier selskapet selv. Kampanjen fokuserer på fellesskap, og innebærer blant annet en musikalsk vinteropplevelse, utendørs lystunnel og selvlysende Coca-Cola-bokser.
Juletraileren skal Norge rundt – her stopper den14.11.2024 09:54:20 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær førjulstradisjon at den ikoniske juletraileren besøker tettsteder og byer landet rundt. Om ikke lenge starter årets rundtur, her finner du stoppestedene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom