Med høsten kom ketchup-effekten

Rambølls toppleder, Ole Petter Thunes, kan se tilbake på et krevende år, men etter å ha vunnet flere store avtaler de siste månedene venter lysere tider. Ikke minst venter mer tid til å jobbe med flere store tilbud. For som han sier: –Jeg er i bunn og grunn selger.

Rambølls administrerende direktør, Ole-Petter Thunes, kan konstatere at høsten har vært bra etter å ha landet flere store avtaler. Foto: Rambøll

Thunes kan fornøyd konstatere at inngangen til 2024 ser mye bedre ut for Rambøll enn 2023, uten at det er et resultat av at markedet har blitt bedre.
– Vi er inne på Bybanen i Bergen sammen med Cowi og Asplan Viak, Ranheim-Værnes startes opp igjen, det samme gjør Campus NTNU. I tillegg vant vi Gartnerløkka i Kristiansand med franske EIFFAGE Gènie Civil. Sammen med Skanska og Syltern skal vi i gang med E6 Berkåk - Vindåsliene. Sist, men ikke minst fikk vi flere rammeavtaler med Statnett, verdt i overkant av 220 millioner kroner årlig de neste årene. I løpet av februar-mars forventer vi å se effekten av at Rambøll går fra en situasjon med kanselleringer og stans i flere prosjekter, til en situasjon hvor vi ligger over markedet når 4-5 store prosjekter startes opp samtidig, forteller Thunes.

På rekke og rad
Ole-Petter Thunes trakk tidligere i desember fram den berømmelige ketchup-effekten i sitt månedlige nyhetsbrev til Rambølls ansatte. I tillegg til de nevnte prosjektene, kunne en også feire å ha landet flere store og prestisjefulle undervisningsbygg sammen med Henning Larsen; Fellesprosjektet Namsos med Olav Duun VGS og idrettshall, og Lauvåsen skole i Kristiansand.
– Jeg kan faktisk ikke huske å ha vunnet så mange store kontrakter på rekke og rad før. Dette viser at når vi evner å trekke på de beste ressursene vi har i Rambøll, og ikke minst lykkes med å spille på vår globale kompetanse og tydelige strategi; partner for bærekraftig endring, har vi et sterkt verdiforslag til kundene. Dette har eksempelvis vært helt avgjørende for at vi kunne vinne rammeavtalene med Statnett.

Et krevende 2023
Han legger ikke skjul på at 2023 totalt sett har vært et krevende år for Rambøll, grunnet prisstigning, renteøkninger og ikke minst en bevisst politikk fra norske myndigheter om å bruke byggebransjen som ett av områdene for å bremse aktiviteten i økonomien.
–Konsekvensen har vært at mange nye offentlige prosjekter ble stoppet, og de eneste store offentlige prosjektene som har vært mulig å konkurrere om er de som ble startet opp i 2022 eller enda tidligere. Flere prosjekter som har vært utlyst eller annonsert, har blitt utsatt og reelt sett har få nye kommet til, sier Thunes. Sentrale prosjekter Rambøll hadde planlagt aktivitet på i 2023 ble satt på vent. Langs E6 i Trøndelag ble først arbeidet med strekningen Ulsberg – Vindåsliene stoppet i 2022, før Ranheim - Værnes ble kansellert i sommer. Stor oppmerksomhet ble det også etter at USA innførte omfattende subsidier til grønne selskaper gjennom skatteprogrammet Inflation Reduction Act (IRA). I kjølvannet av dette flyttet batteriprodusenten Freyr mesteparten sin oppmerksomhet fra pågående bygging av ny batterifabrikk i Mo i Rana til USA.

Lavere enn markedet
–Det ble vanskelig å opprettholde lønnsomheten i et krevende marked, og samtidig erstatte bortfallet av store oppdrag. Allerede i oktober 2022 så vi dette tydelig. Uten at vi da kjente omfanget, skjønte vi at vi måtte holde igjen på rekruttering og bruke mer tid på salg. Dette var likevel ikke tilstrekkelig, og i andre kvartal 2023 tok vi det vanskelige valget om å nedbemanne noe i enkelte markedsområder. Vi ser fortsatt en utfordrende markedssituasjon og jeg tror i alle fall at vi er i slutten av neste år før vi ser en oppgang i markedet, sier Ole-Petter Thunes. Han forventer med andre ord et krevende marked også gjennom mesteparten av 2024, men understreker at virksomheten ikke nødvendigvis reflekterer markedet direkte.
–I stort sett hele 2023 har vi ligget etter markedet i den forstand at vi ikke lyktes godt nok med de store tilbudene, måtte konstatere stans og kanselleringer i flere av våre viktigste pågående prosjekter, og dermed har hatt en aktivitet som var i «underkant» av markedet – til tross for at vi var flinke til å øke aktiviteten på tilbud og markedsarbeid.

Store muligheter innen energi
På energiområdet ser Thunes for seg store muligheter fremover.
–Globalt er Rambøll Energy store, og har tatt en betydelig posisjon, ikke minst innenfor havvind, hydrogen og karbonfangst og -lagring. Med rammeavtalene med Statnett på plass, gir det oss en mulighet til å virkelig akselerere Rambøll Norge sin posisjon i energimarkedet, sier Ole-Petter Thunes. Han understreker at avtalen med Statnett også gir aktivitet til alle markedsområdene, og ikke bare energiområdet.

Ser for seg betydelig vekst
Oppdragene knyttet til energi har utviklet seg gradvis de siste årene, ikke minst relatert til fornybar energi og energiintensitiv industri.
–Vi har oppdrag innenfor bioenergi og vi er involvert i konsekvensutredning og forprosjekt på hydrogenanlegg. Gjennom samarbeidet med Freyr har vi bygget mye kompetanse på batterifabrikker. Selv om arbeidet foreløpig er stoppet i Norge, er vi fortsatt med dem i Finland og ikke minst i USA. Igjen, dette understreker betydningen av å være en del av en global virksomhet. Vi kan ta på oss store oppdrag og ikke minst følge kundene våre internasjonalt når vi har en organisasjon med tilstedeværelse og kjennskap til de lokale forholdene, sier Thunes.
–For tre år siden hadde vi under 100 millioner i omsetning i året innen industri og energi, vi nærmer oss nå 300 millioner, og med avtalene med Statnett får vi nå 220 millioner på toppen. Dette er muligheter som er betydelige når vi i dag omsetter for rundt 2,5 milliarder kroner, sier Thunes.

Ved siden av Energi er Miljø et område hvor topplederen i Rambøll ser for seg vekst.
–Det er ikke tvil om at etterspørselen etter miljøtjenester øker innenfor alle områder. Miljø har hatt en veldig god vekst i Norge, og jeg er helt sikker på at de kommer til å fortsette å vokse fordi det etterspørres i nær alle prosjekter og på alle områder vi er engasjert.

Skal vinne nye oppdrag for Rambøll
På seinsommeren slapp Ole-Petter Thunes selv nyheten om at vil fratre som administrerende direktør i Rambøll Norge. Det er ikke kjent hvem som overtar, men det som er sikkert er at Thunes ikke slutter i Rambøll, men går over i en stilling som prosjektdirektør.
–Jeg gleder meg til å bruke all tiden på det jeg synes er kjekkest, nemlig å være ute hos kundene og se etter muligheter for mersalg og nye tjenester. Jeg er i bunn og grunn en selger, så det som driver meg er å vinne nye oppgaver. Så ja, jeg ser fram til å bruke mer tid på å jobbe med store tilbud, og være med å vinne utviklende og spennende oppdrag, avslutter Ole-Petter Thunes.

Rambøll er en global samfunnsrådgiver innen bygg, transport, vann, miljø, energi og ledelseskonsultering. I Norge har vi 13 kontorer med om lag 1700 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter. Arkitektfirmaet Henning Larsen er en del av Rambøll Gruppen, og er et studio for arkitektur, landskap, urbanisme og interiør, grafikk og lysdesign.

Rambøll ble grunnlagt i Danmark i 1945. Rambølls 17.500 eksperter skaper inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.