Vinneren av Dina Norlunds debutantpris er ...

Da Dina Norlund gikk bort 22. februar i år, opprettet Egmont en debutantpris i hennes navn. Prisen skal deles ut årlig, til et episk verk av norske debutanter inneværende år. Verket skal være fantasifullt, underholdende og av høy kunstnerisk kvalitet. Det må ha barn og unge som hovedmålgruppe. Vinneren – eller vinnerne – får 30 000 kroner og et Dina Norlund-litografi

Hvert år fremover vil Egmont dele ut Dina Norlunds debutantpris

Juryen har i år bestått av:
Ragnhild Malfang, seksjonsleder hos Lillestrømbibliotekene
Øyvind Sagåsen, tegneserieskaper
Tonje Tornes, redaksjonssjef i Egmont
Tormod Løkling, redaksjonssjef i Egmont

Det har heldigvis ikke vært lett å kåre en vinner av Dina Norlunds første minnepris. For da juryen begynte å samle sammen årets debutanter, så viste det seg at antallet var større enn vi på forhånd antok – og ikke minst var kvaliteten svært høy. Mange forskjellige forlag var representert med utgivelser.

Bøkene inneholdt et stort spenn i stil og tematikk. Noen henvendte seg til barn på lave trinn, mens andre siktet mot et grenseland mellom ungdom og voksne. Derfor føltes juryarbeidet stundom som å sammenlikne epler og pærer, eller Asterix og Fantomet, for å holde oss innen tegneserieverdenen.

Nesten umulig!
Vi måtte også prøve oss på en rar, sår og temmelig umulig øvelse: «Hva ville Dina ha likt?» Det er dessverre umulig å svare presist på. Så derfor måtte vi gå til Dinas egne ting og se hva som kjennetegnet dem.

Det amerikanske nettstedet Kirkus anmeldte «Snøkattprinsen» på denne måten:
«Norlunds frittstående grafiske roman er fantastisk, med frodige, levende illustrasjoner som perfekt står tilhennes rike fantasiverden. Uten å etterlikne noe eventyr, så minner boken om et. Historien føles frisk og nyskapende i sin utforskning av myters varige kraft, stivnede systemers feil og søken etter sannhet. Purr-fect.»

Det er derfor litt av en målestokk Dina selv har trukket opp for juryen, når vi skulle bestemme oss for hvem som var verdige til å få prisen.

Om vinneren av Dina Norlunds minnepris 2023, uttaler juryen:
«Denne historien har flere av kjennemerkene til et klassisk eventyr: Et problem skal løses – noen må ut på reise. Eller ut på eventyr, som det jo heter. Boken preges av både språklig og grafisk fortellerglede. Når en av skurkene – nemlig skattefuten – kommer ridende, så ledsages tegningen av rimet: ‘På nattsvart sal i pusset lær, med spisse sko og vonde knær.’ Sånt er morsomt for voksne òg, noe som er et av adelsmerkene for en god tegneserie: Flere lag og nivåer på historie og humor, slik at både voksne og barn finner noe å glede seg over. I byen våre helter drar til, finnes steder som ‘Den endeløse trappens ende’, ‘Apokalypsens fire ryttere rideskole’, og butikken ‘Kniver, sakser og andre ting man ikke skal løpe med’. Tegningene er utført i en svært personlig stil, som ikke likner på noe annet, men som er trygg på sin egen strek og inneholder talløse detaljer leseren kan fortape seg i. Dette er et overflødighetshorn av skaperglede, som vi tror forfatter og tegner har hatt det veldig moro med å lage.»

Vinnerne er Ola Nielsen Oldani og Martin M. Hvattum med boken «Villvillmarka – Den siste hodeskallen»!

Hvert år fremover vil Egmont dele ut Dina Norlunds debutantpris
Dinas tegneserie "Snøkattprinsen" har fått skryt i USA og førsteopplaget på 10 000 stk som kom ut i Frankrike tidligere i høst er revet bort. Og nytt opplag er på vei.
Begge vinnerne får dette diplomet tegnet av avdøde Dina Norlund.
Tegneserien er skrevet av Ola Nielsen Oldani og og tegnet av Martin M. Hvattum.
Vinnerne av Dina Norlunds-debutantpris
Norlund debuterte med boken «Snøkattprinsen» i 2020, en tegneserieroman som i Norge har blitt trykket i over 15 000 eksemplarer og også blitt prisnominert og solgt til store markeder utenlands. Blant annet til USA, der den nylig fikk en stjerne fra det prestisjetunge nettstedet Kirkus. En ære som kun tilkommer 10 prosent av barnebøker utgitt i USA.

Om oss

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.