Nye Veier: Tre tilbydere skal konkurrere om rassikringstiltak på riksvei 13
Nye Veier AS har besluttet å invitere tre leverandører til å levere tilbud og konkurrere om å rassikre og utbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune i Vestland.
![](/data/images/public/14424980/18032187/858afb53-cf86-4d90-977d-38370ce948ce-w_720.jpg)
Følgende tilbydere inviteres til tilbudsfasen:
Entreprenører : Rådgivere:
Bertelsen & Garpestad AS Rambøll Norge AS
Risa AS Multiconsult Norge AS
Vassbakk & Stol AS Norconsult Norge AS
- Med tre prekvalifiserte selskapsgrupperinger, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Alle har inngått samarbeid med kjente norske rådgivende selskaper, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
Nye Veier tar sikte på å signere kontrakt med valgt totalentreprenør etter sommeren 2024.
- Dette er en milepæl for Nye Veier. Riksvei 13 er en viktig hovedvei i Vestland, både for nærings- og persontransport. Med arbeidene her tar vi ned risiko i et kjent skredutsatt område. Det gir både økt trafikksikkerhet og reduserer sjansen for stengt riksvei som følge av steinsprang, sier Aanesland.
Konkurransen innebærer i stor grad gjennomføring av gjeldende reguleringsplan fra 2015, men med flere optimaliseringer. Lengden på tiltaket er 1200 meter i tillegg til tilpassing til eksisterende vei på om lag 30 meter i hver ende. Det skal bygges ny vei i dagen med bredde 7,5 som i stor grad går på skjæring i oversiden av dagens vei. Det skal bygges murer i to nivå mot fjellsiden på deler av strekningen. For å løse skredutfordringene skal det bygges bruer, slik at skredene kan gå under bruene og ikke over veien. Under og oppstrøms bruene skal det plastres. Dette for å hindre at skredmassene stopper under eller oppstrøms bruene. Videre inkluderer prosjektet gang- og sykkelvei langs veitraseen. Eksisterende vei skal i stor grad benyttes som fremtidig gang- og sykkelvei, men med tilpasninger i høyde og mot ny vei. Det skal være gang- og sykkelvei på brukonstruksjonene.
En av de store utfordringene i prosjektet er trafikkavvikling i byggeperioden. For å sikre tilstrekkelig trafikkavvikling må det bygges midlertidige veier, det må bygges i flere etapper og trafikken må legges om flere ganger i hver etappe.
Nøkkelord
Kontakter
Anette AaneslandAdministrerende direktørNye Veier
Tel:+47 951 20 546anette.aanesland@nyeveier.noChristian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Bilder
Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Klart for høring av reguleringsplan for E6 mellom Moelv og Roterud28.6.2024 08:07:09 CEST | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet en detaljreguleringsplan for ny E6 mellom Moelv og Roterud, som nå er på offentlig høring. Planen inneholder to alternative løsningsforslag: alternativ 1 og alternativ 2. Fristen for å komme med merknader til planforslaget er 19. september 2024.
Sirkulært materiale i veikroppen20.6.2024 15:41:50 CEST | Pressemelding
Nye Veier og samarbeidspartnere startet denne uka en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal. - Dette er en viktig del av arbeidet med å utvikle verdikjeder som er mer bærekraftige og bruke materialer som er sirkulære.
Snart ser du denne flåten på Mjøsa igjen – det er viktig at alle holder god avstand19.6.2024 13:21:17 CEST | Aktuelt
Nye Veier skal igjen i gang med prøvepeling for å få mer kunnskap om grunnforholdene i Mjøsa. Sikkerheten til personellet og båtfolkene på Mjøsa står i høysetet. I starten av uke 26 vil innbyggere i Mjøsregionen på nytt få øye på den store flåten som skal utføre en rekke prøvepelinger utenfor Moelv.
Contur AS skal bygge ny Hommelvikbru på E6 mellom Trondheim og Værnes17.6.2024 13:39:54 CEST | Pressemelding
Contur AS har fått oppdraget med å bygge Hommelvikbrua (sørgående kjørefelt) på strekningen E6 Trondheim-Værnes. Kontraktsverdien er rundt 180 mill NOK eks mva. Byggestart blir i august 2024.
Hæhre Entreprenør AS skal bygge nye E6 Ranheim – Sveberg17.6.2024 13:37:11 CEST | Pressemelding
Kontraktsverdien er på om lag 2,2 milliarder kroner. Den nye veien skal være klar for trafikk i løpet av sommeren 2027.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom