Ny læreplan fører til sprik blant nye realfagsstudenter
De første studentene som har hatt obligatorisk programmering på videregående skole har nå startet på høyere utdanning. En fersk studie viser et stort sprik i den nye studentmassen.

Sondre Bolland er stipendiat på Institutt for informatikk, og forsker på informatikk-didaktikk, altså hvordan man best kan undervise informatikkunnskap til studenter ( [SNL] Informatikk: datalogi, på engelsk computer science). Han har akkurat publisert resultatene av Nasjonal Forkunnskapstest i Programmering.
Studien ser på resultatet av Kunnskapsløftet 2020 (LK20), som har gjort programmering til en obligatorisk del av videregående skole i Norge. Tre år etter at LK20 ble innført har det første kullet studenter begynt på høyere utdanning, og forskjellen er markant.
«De studentene som kommer rett fra videregående er gjennomsnittlig flinkere på programmering enn de som har noen år mellom videregående og oppstart på universitet,» forteller Bolland.
«Det virker som den nye læreplanen allerede gjør utslag, og det vil trolig bli et større sprik.»
I 2024 vil de nye yngste studentene som starter høyere utdanning ha hatt programmering siden 10. klasse, og i 2025 fra 9. klasse, og så videre. Fra 2032 vil de nye studentene være kjent med programmering helt fra de gikk i 2. klasse.
Majoriteten av studentene scorer fortsatt på den lave delen av skalaen, men et fåtall studenter er allerede svært dyktige i programmering før de starter med høyere utdanning, og kan i realiteten pensum fra hele det første semesteret.
Den store utfordringen for universitetene er å lage et godt undervisningsopplegg for folk som kommer med så forskjellig mengde erfaring.
«Planen fremover er endre oppstarten på studiene, slik at de som allerede kan programmere kan slippe å ta introduksjonsfaget til programmering,» forteller Bolland.
«Vi skal likevel fortsette å ha god undervisning for de som starter fra ‘scratch’.»
Det gjenstår å se hvor stort kompetansespriket vil bli mellom yngre og eldre førsteårsstudenter. Testen vil derfor bli gjort på nasjonalt nivå hvert år fremover, sånn at universitetene kan vite når de må gjøre endringer i undervisningen.
Om Nasjonal Forkunnskapstest i Programmering:
En programmeringstest ble tatt av 2,093 nye studenter ved syv ulike høyere utdanningsinstitusjoner i Norge. Etter datarensing ble 1,766 individer inkludert i analysen.
Testen bestod av 21 programmeringsoppgaver. Gjennomsnittet fikk 46.1% riktig, og det var signifikante variasjoner i akademisk bakgrunn blant studentene.
Studenter som fullførte videregående i 2023, etter LK20, oppnådde i gjennomsnitt 63.3%, mens de som fullførte før 2023 oppnådde 39.4%. Dette indikerer en positiv innvirkning av LK20 på programmeringskunnskap, selv om en betydelig del av studentpopulasjonen fortsatt kun viser grunnleggende kunnskaper.
Resultatene kan leses i sin helhet på https://programmeringstesten.no/
Kontakter
Sondre Bolland
Tel:46964520sondre.bolland@uib.noFølg pressemeldinger fra Universitetet i Bergen (UiB)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Bergen (UiB) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universitetet i Bergen (UiB)
Sammen for å skape en ansvarlig medieframtid: DN Media Group og Factiverse blir nye partnere i SFI MediaFutures17.6.2025 13:26:29 CEST | Pressemelding
Bergen, 16. juni 2025 – SFI MediaFutures får to nye partnere. DN Media Group og den norske oppstartsbedriften Factiverse blir nå en del av forskningskonsortiet. Begge deler et tydelig mål: å utvikle ansvarlig, fremtidsrettet teknologi for mediebransjen.
UiB får 200 millioner til forskning på hybrid intelligens og læring11.6.2025 11:00:42 CEST | Pressemelding
Hybrid intelligens er fremtiden, ifølge professor Barbara Wasson. Hun leder det nye forskningssenteret AI LEARN som skal forske på samspillet mellom menneskelig og kunstig intelligens (KI) de neste fem årene.
Holbergprisen overrakt til professor Gayatri Chakravorty Spivak5.6.2025 16:59:41 CEST | Pressemelding
H.K.H Kronprins Haakon overrakte i dag Holbergprisen til den indiske forskeren Gayatri Chakravorty Spivak, for hennes banebrytende forskning innen litteraturvitenskap og filosofi.
Forskningspris til prosjekt om ME-sykes møte med helsevesenet5.6.2025 13:50:05 CEST | Pressemelding
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun kunngjorde i dag at vinneren av Holbergprisen i skolen 2025 er Vilde Seip Frydenlund, med prosjektet «Men du ser ikke syk ut».
Overvekt hos tenåringsgutter kan skade helsen til fremtidige barn27.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
En ny studie antyder at gutters overvekt i tidlig tenårene kan skade genene til sine fremtidige barn, og dermed øke risikoen for at barna utvikler astma, fedme og nedsatt lungefunksjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom