God trafikkflyt med nye avkjøringsramper fra E6 mot Moss
Endelig slipper bilistene å stå i lange køer i rushtida ved avkjøring fra E6 inn mot Patterødkrysset ved Moss. Allerede fra første dag med nye, bredere avkjøringsramper har trafikantene kunnet glede seg over god flyt i trafikken.

Onsdag 13. desember fjernet Statens vegvesen sperrebånd og kjegler og ga det nye, utbedrede krysset på Patterød til trafikantene. To dager før tida.
Slutt på lange køer i rushtida
I rushet morgen og ettermiddag har pendlerne vært vant til å stå i kø når de skal kjøre av fra E6 inn mot Patterødkrysset, Moss og Våler. Det blir det mindre av nå.
Statens vegvesen har utvidet avkjøringsrampene fra E6 fra ett til to felt, både sørfra og nordfra, og lagt om kjøremønsteret i Patterødkrysset.
– Tida var overmoden for å få bukt med køproblemene fra E6. Nå har vi endelig fått gjort noe med det, sier byggeleder Geir Østlund Johnsen i Statens vegvesen.
13. desember kunne bilistene ta det utbedrede krysset i bruk.
– Etter første dag registrerer vi at køene er betydelig redusert, trafikken flyter bedre og bilistene ser ut til å oppfatte at det er skjedd noe i området. Så må vi vente noen dager for å se den hele effekten. Juletrafikken begynner jo å ta seg opp, så da vil vi få testet endringen i fullskala, sier Østlund Johnsen.
Anleggsarbeidet helt etter planen
Utbedringsarbeidet startet i september i år og allerede et par dager før fristen, som var satt til 15. desember, var entreprenør Leif Grimsrud AS ferdig med oppdraget for Statens vegvesen.
– Grimsrud har gjort en svært god jobb for oss, tidsplanen er holdt og entreprenøren har planlagt og disponert tiden, mannskap og utsyr godt for å gjennomføre oppdraget, sier en fornøyd byggeleder.
Han berømmer også bilistene som har vist stor tålmodighet i anleggsperioden, der det har vært både innsnevringer og ventetid.
Anleggsleder Geir-Ove Juliussen hos Leif Grimsrud AS sier at de er stolte over å levere ett vellykket prosjekt til avtalt tid uten skader eller alvorlige hendelser.
Han forteller at det selvsagt har dukket opp uforutsette ting underveis med blant annet omlegging av langt flere kabler enn forventet, i tillegg til krevende værforhold, men at alt har vært håndterbart.
– Vi har i hele prosjektet hatt stort fokus på at vi har arbeidet i et høytrafikkert område med de utfordringene det innebærer, men har opplevd at trafikantene har vært tålmodige og vist hensyn. Vi håper det vi har bygd vil bedre trafikkflyten i området, sier Juliussen
Utbedringer også for kollektivtrafikken
I tillegg til utvidelse av avkjøringsrampene og omlegging av kjøremønsteret i krysset, er bussholdeplass Mosseporten ved riksveg 19 oppgradert. Holdeplassen er utvidet for å gi plass til to busser, leskuret er flyttet og byttet ut med et nytt, og det er opparbeidet sykkelparkering ved holdeplassen.
Gjenbruk av materialer
I oppgraderingsarbeidet på Patterød har Statens vegvesen og entreprenøren vært opptatt av å gjenbruke materialer. Og de har oppnådd gode resultater.
Byggeleder Geir Østlund Johnsen i Vegvesenet oppsummerer:
– Vi har gjenbrukt 100 prosent av den eksisterende storgatesteinen i området. Av kantsteinen har vi gjenbrukt 70 prosent og sitter dermed igjen med 30 prosent overskuddstein. Vi har brukt 95 prosent av rekkverkskinnene opp igjen, og 100 prosent av skiltene. Det gamle leskuret blir gjenbrukt på et annet av Statens vegvesens anlegg.
Fakta om utbedringen av E6 Patterødkrysset
- Hensikt: Gi bedre trafikkflyt fra E6 sørfra og nordfra, hindre tilbakeblokkering og kø ut på E6
- Tiltak:
– Avkjøringsrampene fra sør og nord er utvidet fra ett til to felt
– Nytt kjøremønster i krysset
– Mosseporten bussholdeplass ved riksveg 19 er oppgradert
– Grøntområder/beplantning vil skje i løpet av våren 2024 - Byggetid: September-desember 2023 / beplantning vår 2024
- Kostnad: 28 millioner kroner
- Byggherre: Statens vegvesen
- Entreprenør: Leif Grimsrud AS
Kontakter
Geir Østlund JohnsenByggelederDrift og vedlikehold Statens vegvesen
Tel:41517205geir.ostlund.johnsen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Redusert framkommelighet i Fløyfjelltunnelen fram til 16. mai2.5.2025 10:54:15 CEST | Pressemelding
E39 Fløyfjelltunnelen i Bergen vil ha redusert framkommelighet fra mandag kveld og hver natt fram til 16. mai.
Nye gatelys og nytt rekkverk i Etne2.5.2025 08:39:08 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal montere nye gatelys og nytt rekkverk på E134 i Etne.
7 omkom på veiene i april – 3 kjørte MC1.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
I april døde syv personer i trafikkulykker. Tre av disse kjørte MC. Så langt i år er 23 personer omkommet i trafikken. Det er fem færre enn på samme tid i fjor. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Vegarbeid på rv. 658 frå Gjøsund til Ålesund lufthamn Vigra30.4.2025 19:12:48 CEST | Pressemelding
Frå måndag 5. mai til slutten av juli skal det gjerast vegarbeid på strekninga rv. 658 frå Gjøsund til Vigra flyplass i Giske kommune.
Veitransporten blir utslippsfri om 15 år30.4.2025 10:03:43 CEST | Pressemelding
Klimagassutslippene fra veitransporten ble redusert med ni prosent fra 2023 til 2024 til 7,25 millioner tonn CO2.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom