Story House Egmont trekker seg ut av SHAPE UP – redaktør overtar

Etter 30 år i Story House Egmonts produktportefølje, har mediehuset besluttet å trekke seg ut av treningssatsningen SHAPE UP. Nå overtar redaktør Hanna Sundquist merkevaren, og satser fullt på et digitalt univers.

– I online-portalen, SHAPE UP med Hanna, kan medlemmene trene sammen med meg via skjermen. I tillegg til treningsøkter og ukesplaner, får de treningsartikler og oppskrifter, sier redaktør Hanna Sundquist, som nå skal drifte merkevaren utenfor Story House Egmont. Foto: Privat

– Etter å ha jobbet med SHAPE UP i hele 10 år, føltes det riktig å ta med merkevaren for å drive den selv da anledningen bød seg. Jeg har et stort eierskap til SHAPE UP og gleder meg til å kunne fortsette å forme dette universet slik jeg selv ønsker, sier Sundquist.

Shape Up ble kjøpt opp av Egmont i 1993, og har frem til de siste årene vært et lønnsomt tilskudd til mediehusets magasinportefølje. Toppen nådde de rundt årtusenskiftet, hvor opplagstallet lå jevnt over 30 000 per utgave. Opplagstallet ved målingen i 2022 lå på knappe 8600. Sundquist velger nå å digitalisere merkevaren.

– Dessverre må vi bare innse at det ikke lenger er bærekraftig å produsere magasinet i fysisk papirform. Det er med tungt hjerte at jeg beslutter å stoppe printproduksjonen, men samfunnet er i stadig endring, så da gjelder det å evne å tilpasse seg markedet, sier hun.

SHAPE UP-redaktøren satser i stedet på å bygge videre på treningsuniverset, som vil bestå av en online treningsportal, events, sosiale medier og podcast. Hun har også flere spennende ideer på blokka som hun planlegger å lansere i tiden som kommer.

– I online-portalen, SHAPE UP med Hanna, kan medlemmene trene sammen med meg via skjermen. I tillegg til treningsøkter og ukesplaner, får de treningsartikler og oppskrifter. Det er også en livechat der vi skal dyrke samholdet i universet. Innsikt viser at nettopp dette samholdet er en svært vesentlig faktor for treningsmotivasjon. Derfor kommer jeg til å satse stort på treningsarrangementer i 2024. Det første blir allerede i februar, og den årlige tradisjonen, SHAPE UP Weekend på Geilo, fortsetter selvfølgelig, avslutter Hanna.

Kontakt:

Hanna Sundquist, redaktør SHAPE UP