Kampflyene F-35: Forsvarsdepartementet har gjort for lite, for sent
Forsvarsdepartementet har gjort for lite, for sent ved innfasingen av de nye kampflyene F-35. Målet om full operativ evne i 2025 kommer ikke til å nås og budsjettene for F-35 har vært urealistiske. Riksrevisjonen retter sterk kritikk mot departementet.
Riksrevisjonen har undersøkt innfasingen av Norges nye kampfly F-35. Vi har gjennomført to undersøkelser:
• Infrastruktur og støttefunksjoner for kampflyvåpenets operative evne – en oppfølgingsundersøkelse
• Forsvarsdepartementets etterlevelse av krav til levetidskostnader
Undersøkelsene presenteres i en samlerapport, for å gi en helhetlig oversikt over innfasingen.
Les den åpne versjonen av samlerapporten
Når ikke målet om full operativ evne i 2025
De nye kampflyene har en avgjørende rolle i forsvaret av Norge, og skal kunne støtte alle forsvarsgrenene. Etter planen skal F-35 ha full operativ evne i 2025, men Riksrevisjonens vurdering er at Forsvaret ikke kommer til å nå dette målet. Forutsetningene er ikke til stede. Dette får også konsekvenser for Forsvarets samlede oppgaveløsning.
I 2019 påpekte vi betydelige utfordringer med infrastrukturen og støttefunksjonene for kampflyvåpenets operative evne. Nå har vi undersøkt om Forsvarsdepartementet har fulgt opp våre funn og anbefalinger.
─ Det er sterkt kritikkverdig at Forsvarsdepartementet ikke har gjort nok for å sikre at Stortingets ambisjon for kampflyvåpenet nås i 2025, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
─ Vi sa tydelig ifra i 2019, men departementet har ikke tatt tilstrekkelig tak i utfordringene. De har gjort for lite, for sent. Derfor er vår kritikk så sterk, fortsetter han.
Sterkt kritikkverdig er Riksrevisjonens sterkeste kritikknivå. Vi bruker det når vi finner alvorlige svakheter, feil og mangler. Ofte vil disse kunne få svært store konsekvenser, i denne saken for Forsvarets samlede oppgaveløsning.
Det er viktig å presisere at Norge har et moderne kampflyvåpen med betydelig kapasitet. Vi ser at Forsvaret har gjennomført mange viktige tiltak. Men det tar lang tid å gjennomføre flere av tiltakene, de er forsinket og har ikke hatt forventet effekt.
I 2019 avdekket vi betydelige utfordringer med å rekruttere, beholde og videreutvikle personell med rett kompetanse, og påpekte at personellplanen for F-35 var for optimistisk. Vi sa allerede da at personellutfordringene kunne føre til at kampflyvåpenet ikke ville få full operativ evne i 2025, og anbefalte at det skulle settes i gang tiltak for å møte utfordringene. Oppfølgingen viser at problemer med personell og kompetanse fortsatt ikke er løst.
Det er også vedvarende utfordringer med beholdningen av enkelte typer ammunisjon og tilgang på reservedeler til flyene. Luftvern og baseforsvar har dessuten redusert kapasitet til beskyttelse av kampflyene. Det er også vedvarende utfordringer med luftromsovervåking, og Luftforsvarets kommando- og kontrollsystemer gir risiko for at kapasiteten ikke utnyttes fullt ut.
Det har skjedd for lite siden forrige undersøkelse. Derfor følger Riksrevisjonen denne saken videre.
Urealistiske budsjetter og for lave levetidskostnader
Vi har også sett på hvordan Forsvarsdepartementet har planlagt kampflyorganisasjonen i sine budsjetter i perioden 2012 til 2022. Undersøkelsen viser at Forsvarsdepartementet ikke har budsjettert med tilstrekkelig bemanning. Andre land som også har anskaffet F-35, som Nederland og Storbritannia, har for eksempel budsjettert med dobbelt så mange teknikere per fly som Norge.
─ Forsvarsdepartementets budsjettering har vært urealistisk. Det er en av flere årsaker til at målet om full operativ evne i 2025 ikke nås. Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig, sier Schjøtt-Pedersen.
Levetidskostnadene anslår hvor mye flyene totalt kommer til å koste den norske stat, fra anskaffelse i 2014 til drift og avhending i 2054. Nå er levetidskostnadene estimert til 349 milliarder kroner, men Riksrevisjonens undersøkelse viser at viktige kostnader er utelatt fra beregningene.
Forsvarsdepartementet undervurderer behovet for kampflyrelatert eiendom, bygg og anlegg. I tillegg inkluderer de ikke indirekte kostnader i beregningen av levetidskostnader. Totalkostnaden for investeringen i nye kampfly blir derfor høyere.
─ Forsvarsdepartementet har ikke gitt det hele og fulle bildet av hva F-35 vil koste. Vi snakker om svært mye penger. Departementet må inkludere alle direkte og indirekte kostnader i sine beregninger. Kun slik får vi et dekkende bilde, understreker Schjøtt-Pedersen.
Fra helt lukket til stor grad av åpenhet
Riksrevisjonens utgangspunkt er alltid at våre undersøkelser skal være åpne. Samtidig må vi følge sikkerhetsloven.
─ I 2019 kunne vi ikke si noe om utfordringer i kampflyvåpenet, og Stortinget behandlet saken bak lukkede dører. Nå får offentligheten innblikk i svært viktig informasjon, selv om vi ikke kan gå ut med alle detaljer. F-35 er den største investeringen i offentlig sektor noensinne og en av de viktigste militære kapasitetene Forsvaret har. Derfor er det avgjørende at dette kommer frem, avslutter Schjøtt-Pedersen.
Den fullstendige samlerapporten er sikkerhetsgradert på nivået «BEGRENSET» etter reglene i sikkerhetsloven. Den ble levert til Stortinget 7. desember, men er ikke offentlig av hensyn til rikets sikkerhet. Sikkerhetsgraderingen er knyttet til saken om operativ evne. Hele saken om levetidskostnader er åpen.
Vi offentliggjør en ugradert versjon av samlerapporten. Den er utarbeidet i god dialog med Forsvarsdepartementet, som er informasjonseier. Sikkerhetsgraderte opplysninger er fjernet og en del informasjon er skrevet om slik at den kan offentliggjøres.
Nøkkelord
Kontakter
Siri Bentserud WingereiKommunikasjonssjef
Tel:990 39 479sbw@riksrevisjonen.noLenker
Følg pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Riksrevisjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Ny rapport: Håndtering av risikoen for økonomiske misligheter i bistanden29.11.2024 08:00:00 CET | Presseinvitasjon
Støtte til utviklingsformål og humanitær bistand innebærer en risiko for økonomiske misligheter. Riksrevisjonen har undersøkt Utenriksdepartementets og Norads håndtering av risikoen i sin forvaltning av bistanden. Velkommen til pressekonferanse tirsdag 3. desember kl. 13.
Riksrevisor: - Samordningskraften må styrkes28.11.2024 09:35:00 CET | Pressemelding
Mangel på samordning mellom departementer og etater, er en utfordring som går igjen i Riksrevisjonens undersøkelser. Skal vi klare å løse de store samfunnsutfordringene vi står overfor nå, må statens samordningskraft styrkes.
Spenner sektorprinsippet bein på løsningene?28.11.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Velkommen til Riksrevisjonens forbedringskonferanse i dag kl. 9.30! Mange av våre største samfunnsutfordringer krever løsninger på tvers. Er staten rigget for det? Vi bruker klima og kunstig intelligens som eksempler og spør – spenner statens sektorprinsipp bein på løsningene?
Fortsatt for svak IT-sikkerhet på norske sykehus27.11.2024 13:00:00 CET | Presseinvitasjon
Riksrevisjonen testet sårbarheter og fikk kontroll på en betydelig mengde pasientopplysninger i oppfølgingsundersøkelse av IT-sikkerheten på norske sykehus.
Statlige selskaper: For enkelt å få lederbonus27.11.2024 13:00:00 CET | Presseinvitasjon
Det er for enkelt for ledere å få bonus i noen av selskapene som staten har eierandeler i, viser Riksrevisjonens nye undersøkelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom