Legeforeningen

– Et angrep på legers yrkesutøvelse og retten til fri fagorganisering

30. november ble sentralstyremedlemmene i Den tyrkiske legeforening fradømt sine verv av en domstol i Ankara. Den norske legeforening krever at dommen reverseres umiddelbart.

– Tyrkiske domstoler bedriver politisk innblanding i legers arbeid og foreningsfrihet. Dette strider mot retten til fri fagorganisering og ytringsfriheten. Vi krever at sentralstyremedlemmene i Den tyrkiske legeforening straks blir gjeninnsatt, og at tyrkiske myndigheters trakassering av foreningens medlemmer opphører, sier Anne-Karin Rime, president i Legeforeningen.

President Anne-Karin Rime
President Anne-Karin Rime Foto Thomas B. Eckhoff/Legeforeningen

Medlemmer av Den tyrkiske legeforening har over tid stått under press fra myndighetene. De har vært utsatt for politisk motiverte rettssaker, ulovlige ransakelser av kontorer, vilkårlige arrestasjoner, med mer.

For mindre enn et år siden ble presidenten i foreningen, Şebnem Korur Fincancı, dømt til nesten tre års fengsel på grunnlag av politisk motiverte anklager om at hun fremmet terroristpropaganda. Dette skjedde etter at hun tok til orde for en uavhengig etterforskning av påstander om at den tyrkiske hæren kan ha brukt kjemiske våpen i den kurdiske regionen i Irak.

Domstolens behandling av sentralstyret i Den tyrkiske legeforening mangler presedens i foreningens 70-årige historie.

Ankefristen er 15 dager fra det øyeblikket retten avgir kjennelsen skriftlig. Den skriftlige kjennelsen foreligger ennå ikke.

Den norske legeforening står sammen med internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner og legeforeninger bak prinsippet om medisinsk nøytralitet – og kravet om at leger ikke skal sanksjoneres for å etterleve sine etiske plikter.

Les også: Sentralstyret i Den tyrkiske legeforening fradømt sine verv

Norges største medisinske fellesskap

Legeforeningen er Norges største medisinske fellesskap. Over 40 000 medisinstudenter og leger er medlem hos oss. Vi organiserer 94 prosent av alle leger i Norge og er landets eneste komplette profesjonsforening. Siden 1886 har Legeforeningen kjempet for deg og faget du brenner for. Det gir en bedre helsetjeneste. Vi er foreningen for alle leger, hele livet.

Følg pressemeldinger fra Legeforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Legeforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Legeforeningen