Bondens marked

Tyve år med Bondens marked i Trondheim

For tyve år siden ble det første Bondens marked gjennomført i Trondheim, inspirert av den amerikanske og britiske suksessen med Farmers Market. Jubileet til Bondens marked vil bli markert på julemarkedet ved Erkebispegården fredag 8. desember.

Fra 8. til 20. desember er det Bondens julemarked ved Ytre Kongsgård

Trøndelag er i dag lokalmatens hovedstad, men for tyve år siden var situasjonen en annen også her. – Bondens marked har vært en av pådriverne for økt mangfold og lokalprodusert mat. Vi har vært med på hele reisen, og det er fantastisk å se hvilken matglede og ikke minst mangfold som nå er tilgjengelig, sier Øygunn Skaret fra Lefsebua.

På det første markedet solgte Lefsebua og flere bønder kjøtt, ost, grønnsaker og honning direkte til forbruker, og kundene strømmet til for å oppleve den moderne utgaven av torghandelen. Tilbakemeldingene var overstrømmende positive, ikke minst fordi opplevelsen med å handle rett fra bonden ga mersmak. Siden den gang har utvidelsene kommet år for år, og nå arrangeres nesten 400 markedsdager spredt ut over hele landet.

Lefsebua var med på å starte Bondens marked i Trondheim og selger fortsatt fast. De gleder seg til å markere jubileet. -Det er morsomt at dette har utviklet seg så mye, og det er så trivelig å møte kundene ansikt til ansikt. Vi opplever at kunnskapen vår om mattradisjoner verdsettes, og at både maten og opplevelsene sprer glede, sier Øygunn og moren Gunvor.

Fredag 8. desember er de klare for årets julemarked ved Erkebispegården, som varer fram til 20. desember. -Følg med på sosiale medier for å se hvem som er der når, oppfordrer markedsleder og bonde Astrid Bye. Hun forteller at det til sammen blir 32 utstillere, og et stort utvalg av julemat og spiselige gaver. Det blir også noen håndverksprodukter, servering av mat og underholdning.

-For oss er det en ekstra dimensjon å kunne være her i Ytre Kongsgård ved Erkebispegården, på et sted som har vært senter for handel så lenge.

Bjørgvin Thorsteinsson, direktør ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider, håper at både byens befolkning og tilreisende vil ta turen til Ytre Kongsgård under markedet.

- Historisk sett har Erkebispegården vært et senter for handel av mat fra Trøndelag og Norge, sier Bjørgvin. Erkebiskopene som holdt til her samlet inn store mengder med skatt. Skatten ble betalt i naturalia, i form av korn, smør, kjøtt eller tørrfisk. Mye av maten ble spist i Erkebispegården, men noe ble også solgt og eksportert til Europa.

-Også synes vi det er stemningsfullt og vakkert rundt Nidarosdomen vinterstid, den opplevelsen vil vi gjerne dele med flere, sier Thorsteinsson. -Mange kunder kommenterte faktisk det i fjor, smiler Astrid Bye.

Fra 8. til 20. desember er det Bondens julemarked ved Ytre Kongsgård
Hellberg gård selger bringebærprodukter på Bondens marked.

Om Bondens marked

På Bondens marked kan du kjøpe mat direkte fra bonden. Produktene du kan få kjøpt vil variere gjennom sesongen og fra marked til marked. Som oftest vil du finne ost, økologisk kjøtt, fisk og vilt, bakervarer, honning, frukt, bær og grønnsaker.

Stifterne bak Bondens marked Norge er Norsk Landbrukssamvirke, Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, HANEN og Oikos – Økologisk Norge.

Følg pressemeldinger fra Bondens marked

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bondens marked på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bondens marked