15 millioner plastposer spart siden i sommer
De siste månedene har det skjedd en solid endring i nordmenns handlevaner. Spesielt hvis vi ser på det som skjer i kassa i matbutikkene.

Stadig flere nordmenn sier «nei takk» til plastposen når de er på handletur, og har med seg egne alternativer til å frakte varene hjem fra butikken.
Ferske tall fra REMA 1000 viser at kontingentøkningen på plastposer 1. august har hatt en solid effekt. I perioden august, september, oktober og november har REMA 1000 hatt en nedgang i plastposesalget på intet mindre enn 40 prosent.
Dette igjen betyr at REMA 1000 i felleskap med kundene har spart miljøet for svimlende 15 millioner plastposer siden august.
– Det er svært gledelig å se at mange av våre kunder har tatt i bruk handlenett, eller andre bærekraftige alternativer til plastposen, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
«Alle» vil ha handlenett
Ser vi på tallene for salg av handlenett i samme periode bekrefter også disse at mange virkelig har tatt tak i egne vaner.
– REMA 1000 har i perioden august til og med november solgt mellom 450-1200 prosent flere handlenett sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er gledelig tall som forteller oss at vi er på rett vei, sier Våge.
Mindre CO2-utslipp
Også salget av avfallsposer på rull også har økt kraftig. Dagligvareaktøren selger cirka dobbelt så mange avfallsposer som samme periode i fjor.
Våge er glad for å se at stadig flere også tar i bruk avfallsposer på rull i søppelkurven hjemme.
– De er bedre fordi de er tynnere enn de tradisjonelle plastbæreposene, så du bruker mindre plast og dermed reduserer unødvendig plastforbruk per søppelpose du kaster, sier Våge.
Dessuten er det slik at når mange nå takker nei til bæreplastposen, er man avhengig av et alternativ til avfallet i søppelkurven. Ifølge Miljødirektoratet har 85 % tilbud om å sortere matavfallet hjemme - og for mange betyr det tilgang på egne matavfallsposer. Men de verken skal, eller kan, brukes til å håndtere restavfallet hjemme. De skal kun brukes til matavfall.
Enkelt for kundene
REMA 1000 har bærekraft høyt på agendaen og er glade for at plastposesalget i butikkene synker og at bruken av handlenett og avfallsposer på rull øker.
– Vi skal fortsette å gjøre det enkelt for våre kunder å ta bærekraftige valg. Det er ingen tvil om at vi skal klare å få ned plastposebruken ytterligere – og det skal vi klare sammen, sier Våge.
Fakta:
Prisen per plastpose økte 1. august. Bakgrunnen er en økning i miljøkontingenten som REMA 1000 og andre kjeder og butikker betaler til Handelens Miljøfond.
Prisøkningen er et virkemiddel som tas i bruk for å redusere salget av plastposer, og det gir ikke økt inntjening for REMA 1000. Pengene går til nødvendige miljøtiltak.
Ifølge Handelens Miljøfond brukte nordmenn 722 millioner plastposer i 2022. Det vil si 132 plastposer per innbygger på et år. Innen utgangen av 2025 skal vi redusere bruken til 40 plastposer per innbygger.
Nøkkelord
Kontakter
Celine SjøbergKommunikasjonsrådgiver
Tel:800 31 015celine.sjoberg@rema.noBilder



Om oss
I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan bære handleposen hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss. Her kan du lese mer om vårt arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft: https://www.rema.no/wordpress/wp-content/uploads/2021/04/REMA1000_ansvarsrapport_2020_10mb.pdf
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
REMA 1000 er Nordens beste dagligvarekjede på klimaledelse7.5.2025 08:33:29 CEST | Pressemelding
REMA 1000 har oppnådd toppkarakteren A fra det internasjonale vurderingssystemet Carbon Disclosure Project (CDP) – en prestasjon ingen andre dagligvarekjeder i Norge kan vise til. I år rangeres REMA 1000 blant de 2 prosent beste selskapene i verden på klimaledelse, gjennom en kompleks, helhetlig og transparent rapportering.
Startskuddet har gått for årets grillsesong30.4.2025 11:55:11 CEST | Pressemelding
Fint vær og fridager gjør det enkelt å velge middager fremover. Ifølge REMA 1000 rykende ferske grillundersøkelse er omkring halvparten av befolkningen godt i gang med årets grillsesong. Det reflekteres også i dagligvarebutikkene.
Påskens Frukt i løsvekt-kampanje ga rekordsalg24.4.2025 12:11:03 CEST | Pressemelding
REMA 1000 tok sats før påsken, og lanserte frukt i løsvekt som et sunnere alternativ til påskegodtet. Det ga salgsøkning på hele 66 prosent, sammenlignet med fruktsalget fra påsken i fjor. – En kjempesuksess, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye.
Grillsesongen: REMA 1000s testarena for nyheter24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For REMA 1000 er grillsesongen mer enn pølser og potetsalat – det er et utstillingsvindu for produktinnovasjon. Nå rulles årets nyheter ut i butikkene, og det kundene elsker mest i sommer, kan fort ende opp som helårsvarer.
TikTok-kylling på påskens middagsbord18.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kylling hører påsken til, også til middag. En fersk middagsinnsikt fra REMA 1000 tyder på at en stadig tilbakevendende TikTok-rett «Marry me chicken» blir å finne på mange nordmenns middagsbord denne påsken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom