Enda en XPENG-modell oppnår stjerneresultat i sikkerhetsvurdering fra Euro NCAP

• Nye XPENG G9 belønnes med fem stjerner etter test hos Europas ledende sikkerhetsinstitutt.

• Dette er XPENGs andre femstjerners sikkerhetsvurdering for en internasjonal modell etter at nye P7 i oktober oppnådde både Euro NCAP og C-NCAP femstjerners vurderinger.

Amsterdam, Nederland, 6. desember 2023: Xpeng Motors kunngjorde i dag at den internasjonale modellen av flaggskipet XPENG G9 har mottatt en femstjerners sikkerhetsvurdering for 2023, fra Euro NCAP.

Euro NCAPs femstjerners sikkerhetsvurderingssystem har som mål å hjelpe forbrukere, kunder og bedrifter med å enklere kunne sammenligne kjøretøy for å lett kunne identifisere det sikreste valget for deres behov. Testene, som gjenskaper reelle farer på veiene, representerer den europeiske gullstandarden for omfattende testing av kjøretøysikkerhet.

Rangeringen anerkjenner XPENG G9s avanserte karosseristruktur og omfattende passive sikkerhetsfunksjoner, som er designet for å beskytte passasjerer i tilfelle kollisjon. Disse innovasjonene jobber sammen for å håndtere kollisjonskrefter effektivt, samt redusere konsekvensene og minimere risikoen for skader på passasjerer.

Visestyreleder og visepresident med stor tro på XPENGs utvikling
Tidligere i høst fikk også XPENG P7 en femstjerners sikkerhetsvurdering, noe som gjør XPENG G9 til den andre femstjerners vurderingen i år. Brian Gu, visestyreleder og visepresident i XPENG, er svært fornøyd med dette resultatet.

- Å motta en femstjerners vurdering fra Euro NCAP for både P7 og nå G9 er et bevis på kvaliteten på kjøretøyene våre, spesielt gitt 2023-testens enda høyere standarder. Som selskap tror vi på teknologiens kraft og jobber kontinuerlig med å forbedre kundeopplevelsen og sikkerheten. Vår interne ingeniørvirksomhet, som muliggjør en parallell og harmonisk maskinvare- og programvareutvikling, gir oss en sterk fordel i vår evne til å utvikle bransjeledende og smart innovasjon innen mobilitet, sier Gu.

Omfattende sikkerhetsfunksjoner
XPENG G9s karosseristruktur er laget av robuste materialer, inkludert syrefast stål for forbedret beskyttelse under kollisjoner. Karosseristrukturen, med et sikkerhetsbur-lignende design, muliggjør effektiv fordeling av kollisjonskrefter i flere retninger og skjermer passasjerene fra den fulle kraften av et sammenstøt. Fronten på XPENG G9 er designet for å absorbere betydelige mengder energi for å ytterligere beskytte sjåføren og passasjerene under en kollisjon. Den avanserte teknologien for fleksibilitet og slitestyrke bidrar også til å spre og absorbere energi gjennom hele kjøretøyet, noe som forbedrer sikkerheten generelt.

Om XPENG G9
Den elektriske SUVen, XPENG G9, er selskapets flaggskip. Med et ultramoderne drivlinjesystem med 800 V silisiumkarbid (SiC) plattform, sørger det for lynrask lading på opptil 300 kW. Det gir opptil 100 km rekkevidde på kun fem minutter. Dette gjør det mulig å lade batteriet på 98 kWh fra 10-80 % på bare 20 minutter. XPENG G9 gir også en kombinasjon av overlegen kvalitet, ytelse og komfort, fullt supplert med en luksuriøs kupéopplevelse, samt støtte enkle og sømløse OTA-oppdateringer som gjør at både software og firmware kan forbedres under normal bruk.

Om oss

XPENG er et globalt smart elektrisk kjøretøyselskap grunnlagt i 2014 i Guangzhou, Kina, og utvikler rene, intuitive og kreative mobilitetsløsninger. Med bransjeledende forsknings- og utviklingsfasiliteter fører XPENG kjøretøy med overlegen sikkerhet, elektrisk effektivitet og ytelse på veien til markeder over hele verden. Selskapet jobber kontinuerlig med å videreutvikle sitt tilbud på kjerneteknologi, inkludert autonome kjøreegenskaper, SEPA 2.0 og fengslende infotainment-systemer i bilen. XPENG har hovedkontor i Guangzhou og Amsterdam, med flere kontorer i Beijing, Shanghai og Silicon Valley.