Bedrifter dropper julebord og gaver i år

I en fersk undersøkelse sier over halvparten av de mindre bedriftene at de kutter ut julebord eller julegaver til de ansatte i år. De store strammer også inn pengebruken.

Tallene kommer frem i en fersk undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av SpareBank 1 Østlandet. 1300 bedrifter og 1200 privatpersoner er spurt.

Mens totalt 45 prosent av bedriftene i undersøkelsen sier de ikke skal bruke penger på julegaver eller julebord til de ansatte i år, svarer 2 av 10 de skal bruke mindre penger. 3 av 10 skal bruke like mye som før, mens kun tre prosent skal bruke mer.

Ser seg nødt til å stramme inn

- Det er tøffere tider for mange bedrifter nå med et høyere kostnadsnivå enn tidligere. Mange ser seg nødt til å stramme inn, og da er arrangementer noe som ofte rammes. Samtidig er slike sammenkomster viktige for samholdet i bedriften, og mange vil nok arrangere juletilstelninger for de ansatte som ikke nødvendigvis koster penger, sier Monica Hoff Mathisen, regiondirektør for bedriftsmarkedet i SpareBank 1 Østlandet.

De store sparer inn, de små kutter ut

Både de små og større bedriftene planlegger å spare inn på julebord og julegaver til ansatte, men det er i størst grad de små som kutter det helt ut. Hos bedrifter med mer enn 50 ansatte vil 1 av 4 bruke mindre penger på julebord og gaver, mens 16 prosent vil kutte det helt ut. Halvparten vil bruke like mye som før. Blant bedrifter med færre enn ti ansatte vil 2 av 10 bruke mindre penger, mens over halvparten vil droppe det.

Folk kniper inn på julegavene

Også privatpersoner ser på hvordan de kan stramme inn juleforbruket. 1 av 3 svarer at de skal bruke mindre penger på julegaver i år enn tidligere. Halvparten skal bruke like mye som før, mens kun fire prosent svarer at de planlegger å bruke mer.

- Økte levekostnader gjør at mange må prioritere pengebruken hardere. Mange føler et press på gaver og annet inn mot jul, men i år er det ekstra viktig at vi senker forventningene. Jula handler ikke om hvor mye man bruker eller hvor mange gaver man får, sier Mathisen.

3 av 4 sier at de ikke trenger mange gaver for å få en fin jul.

- Det er godt å se. Fremfor å bruke penger på gaver kan man avtale å gjøre noe hyggelig sammen eller gi bort en tjeneste. Det er noe mange setter pris på. I tillegg sier 1 av 3 at det er aktuelt å gi en eller flere brukte gaver i år. Det er lurt, det sparer både lommeboka og miljøet, sier Mathisen.

Ta kontakt dersom det er ønskelig med lokale tall.

Om undersøkelsene:
- Forventningsundersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av SpareBank 1 Østlandet i november blant 1190 privatpersoner og 1320 bedrifter på Østlandet.

- Undersøkelse gjennomført av Respons analyse på vegne av SpareBank 1 i tidsrommet 2-7. november blant 1295 privatpersoner i Norge.

SpareBank 1 Østlandet er landets fjerde største sparebankkonsern med drøyt 1 100 kompetente og stolte medarbeidere. Gjennom 176 år har vi bygget en solid markedsposisjon på Østlandet ved å være tilgjengelige og yte kreditt til personer og bedrifter i bygd og by. Vi har i dag 36 kontorer spredt rundt om i Oslo, Viken og Innlandet, og har en forretningskapital på 232 milliarder kroner. Gjennom våre datterselskaper og SpareBank 1-alliansens produktselskaper er vi et komplett finanshus for våre person- og bedriftskunder. Vi er et børsnotert og selvstendig finanskonsern med dype røtter på Østlandet og hovedkontor i Hamar. Banken har bidratt til verdiskaping i markedsområdet gjennom flere generasjoner.