Polaris Media Vest ansetter ny regiondirektør

Polaris Media Vest AS ansetter Marit Kalgraf som administrerende direktør i den nylig utvidede regionen Polaris Media Vest. Kalgraf er i dag ansvarlig redaktør i lokalavisene Vestnytt og Askøyværingen.

Fra venstre: Håvard Kvalheim (styreleder PM Vest, adm. dir. i FVN/PMSør), Marit Kalgraf (påtroppende adm. dir. i PM Vest), Øyulf Hjertenes (nestleder i styret PM Vest, COO i Schibsted News Media), Per Axel Koch (konsernsjef i Polaris Media) Foto: Ruth Mari Skulbru

- Jeg gleder meg til å starte på oppgavene og til å bli kjent med de ansatte, spesielt i de mediehusene som jeg ikke har jobbet med før, sier Kalgraf.

Polaris Media Vest bestod frem til nylig av mediehusene Sunnhordland, Bømlo-nytt, Marsteinen og Stord24. I høst kjøpte Polaris Media 51 prosent av Vestnytt, Askøyværingen, Strilen og Bygdanytt i bergensregionen og Øyposten og Randaberg24 i Rogaland. Schibsted eier fremdeles 49 prosent av disse.

Styreleder Håvard Kvalheim i Polaris Media Vest forteller at prosessen med å finne den rette kandidaten har vært grundig, og at konkurransen var hard.

- Det er gledelig å se hvor stor interesse det har vært for denne jobben. Det har vært svært mange gode og kvalifiserte kandidater i prosessen, og sterk konkurranse om å få jobben. Da er det også ekstra gledelig at en intern kandidat går helt til topps. Det viser at vi har svært dyktige folk i ledelsen i våre mediehus, og også at det er rom for å vokse i Polaris Media, sier Kvalheim.

Kalgraf blir nå leder for en region med 10 mediehus, ca. 75 ansatte og en omsetning på ca. 124 millioner årlig. Styrelederen gleder seg til å jobbe med Kalgraf for å utvikle regionen.

- I Polaris Media Vest har vi selskaper som kommer fra ulike kulturer og som nå skal samarbeide og få det beste ut av å være en ny og større region, sier Kvalheim. Oppgaven er å sikre at mediehusene utøver samfunnsoppdraget sitt minst like bra i en heldigital fremtid.

- Marit har vist at hun har gode lederegenskaper og er flink til å bygge lag og samhold, samtidig som hun har lyktes med å skape positiv endring og digital omstilling. Vi er overbevist om at hun er riktig person for å utvikle den utvidede region Vest inn i fremtiden, og gleder oss til hun tar fatt på jobben, sier Kvalheim

Kalgraf tror den nye regionen har mye å hente på å samarbeide, og at de ti mediehusene kan lære av hverandre og av mangfoldet av tilsvarende mediehus i Polaris Media.

- Det finnes åpenbart fordeler ved å ha litt størrelse som region. Noen oppgaver som er praktisk utfordrende å få til i små aviser som står alene, kan vi få til gjennom samarbeid, sier hun.

Kalgraf, som kjenner Schibsted godt, ser også frem til å bli enda bedre kjent med Polaris-konsernet.

- Vi er nå blitt en del av et konsern med 79 mediehus, hvor de fleste er på størrelse med mediehusene i Polaris Media Vest. Jeg vet at det finnes mange flinke folk også i de andre regionene i Polaris Media, og gleder meg til å jobbe sammen med dem, sier hun.

Målet er at avisene i regionen skal bli digitalt bærekraftige og rustet for fremtiden.

- Vi skal satse digitalt for å sikre at alle disse lokalsamfunnene har lokalaviser som tjener innbyggerne godt både nå og i fremtiden. Og ikke minst skal vi ha det gøy på jobb, sier Kalgraf.

Bakgrunn:

Marit Kalgraf (51) er opprinnelig fra øykommunen Tysnes i Sunnhordland. De siste 18 årene har hun bodd på Sotra vest for Bergen. Hun har jobbet i mediebransjen i 25 år, som journalist og redaktør.

Polaris Media Vest ble fra 1. oktober utvidet til 10 mediehus. De ti mediehusene hadde i 2022 en samlet omsetning på 124 millioner kroner og 35.300 abonnenter. Regionen er en del av Polaris Media konsern. I de 6 nylig kjøpte mediehusene er Schibsted minoritetseier med 49 prosent.

Polaris Media er et skandinavisk mediehuskonsern som består av 79 mediehus, hvorav 61 i Norge. Konsernet har ca. 620.000 abonnenter og omsetter for ca. 3,6 mrd. De største mediehusene i konsernet er Gøteborgsposten, Adresseavisen og Fædrelandsvennen, mens de fleste mediehusene i konsernet er lokale mediehus. Konsernet er børsnotert på Oslo Børs.

Last ned bilde
Last ned bilde