Polaris Media

Polaris Media Vest ansetter ny regiondirektør

Del

Polaris Media Vest AS ansetter Marit Kalgraf som administrerende direktør i den nylig utvidede regionen Polaris Media Vest. Kalgraf er i dag ansvarlig redaktør i lokalavisene Vestnytt og Askøyværingen.

Fra venstre: Håvard Kvalheim (styreleder PM Vest, adm. dir. i FVN/PMSør), Marit Kalgraf (påtroppende adm. dir. i PM Vest), Øyulf Hjertenes (nestleder i styret PM Vest, COO i Schibsted News Media), Per Axel Koch (konsernsjef i Polaris Media)
Fra venstre: Håvard Kvalheim (styreleder PM Vest, adm. dir. i FVN/PMSør), Marit Kalgraf (påtroppende adm. dir. i PM Vest), Øyulf Hjertenes (nestleder i styret PM Vest, COO i Schibsted News Media), Per Axel Koch (konsernsjef i Polaris Media) Foto: Ruth Mari Skulbru

- Jeg gleder meg til å starte på oppgavene og til å bli kjent med de ansatte, spesielt i de mediehusene som jeg ikke har jobbet med før, sier Kalgraf.

Polaris Media Vest bestod frem til nylig av mediehusene Sunnhordland, Bømlo-nytt, Marsteinen og Stord24. I høst kjøpte Polaris Media 51 prosent av Vestnytt, Askøyværingen, Strilen og Bygdanytt i bergensregionen og Øyposten og Randaberg24 i Rogaland. Schibsted eier fremdeles 49 prosent av disse.

Styreleder Håvard Kvalheim i Polaris Media Vest forteller at prosessen med å finne den rette kandidaten har vært grundig, og at konkurransen var hard.

- Det er gledelig å se hvor stor interesse det har vært for denne jobben. Det har vært svært mange gode og kvalifiserte kandidater i prosessen, og sterk konkurranse om å få jobben. Da er det også ekstra gledelig at en intern kandidat går helt til topps. Det viser at vi har svært dyktige folk i ledelsen i våre mediehus, og også at det er rom for å vokse i Polaris Media, sier Kvalheim.

Kalgraf blir nå leder for en region med 10 mediehus, ca. 75 ansatte og en omsetning på ca. 124 millioner årlig. Styrelederen gleder seg til å jobbe med Kalgraf for å utvikle regionen.

- I Polaris Media Vest har vi selskaper som kommer fra ulike kulturer og som nå skal samarbeide og få det beste ut av å være en ny og større region, sier Kvalheim. Oppgaven er å sikre at mediehusene utøver samfunnsoppdraget sitt minst like bra i en heldigital fremtid.

- Marit har vist at hun har gode lederegenskaper og er flink til å bygge lag og samhold, samtidig som hun har lyktes med å skape positiv endring og digital omstilling. Vi er overbevist om at hun er riktig person for å utvikle den utvidede region Vest inn i fremtiden, og gleder oss til hun tar fatt på jobben, sier Kvalheim

Kalgraf tror den nye regionen har mye å hente på å samarbeide, og at de ti mediehusene kan lære av hverandre og av mangfoldet av tilsvarende mediehus i Polaris Media.

- Det finnes åpenbart fordeler ved å ha litt størrelse som region. Noen oppgaver som er praktisk utfordrende å få til i små aviser som står alene, kan vi få til gjennom samarbeid, sier hun.

Kalgraf, som kjenner Schibsted godt, ser også frem til å bli enda bedre kjent med Polaris-konsernet.

- Vi er nå blitt en del av et konsern med 79 mediehus, hvor de fleste er på størrelse med mediehusene i Polaris Media Vest. Jeg vet at det finnes mange flinke folk også i de andre regionene i Polaris Media, og gleder meg til å jobbe sammen med dem, sier hun. 

Målet er at avisene i regionen skal bli digitalt bærekraftige og rustet for fremtiden.

- Vi skal satse digitalt for å sikre at alle disse lokalsamfunnene har lokalaviser som tjener innbyggerne godt både nå og i fremtiden. Og ikke minst skal vi ha det gøy på jobb, sier Kalgraf.

Bakgrunn:

Marit Kalgraf (51) er opprinnelig fra øykommunen Tysnes i Sunnhordland. De siste 18 årene har hun bodd på Sotra vest for Bergen. Hun har jobbet i mediebransjen i 25 år, som journalist og redaktør.

Polaris Media Vest ble fra 1. oktober utvidet til 10 mediehus. De ti mediehusene hadde i 2022 en samlet omsetning på 124 millioner kroner og 35.300 abonnenter. Regionen er en del av Polaris Media konsern. I de 6 nylig kjøpte mediehusene er Schibsted minoritetseier med 49 prosent.

Polaris Media er et skandinavisk mediehuskonsern som består av 79 mediehus, hvorav 61 i Norge. Konsernet har ca. 620.000 abonnenter og omsetter for ca. 3,6 mrd. De største mediehusene i konsernet er Gøteborgsposten, Adresseavisen og Fædrelandsvennen, mens de fleste mediehusene i konsernet er lokale mediehus. Konsernet er børsnotert på Oslo Børs.

Kontakter

Bilder

Silje Alden
Last ned bilde
Fra venstre: Håvard Kvalheim (styreleder PM Vest, adm. dir. i FVN/PMSør), Marit Kalgraf (påtroppende adm. dir. i PM Vest), Øyulf Hjertenes (nestleder i styret PM Vest, COO i Schibsted News Media), Per Axel Koch (konsernsjef i Polaris Media)
Fra venstre: Håvard Kvalheim (styreleder PM Vest, adm. dir. i FVN/PMSør), Marit Kalgraf (påtroppende adm. dir. i PM Vest), Øyulf Hjertenes (nestleder i styret PM Vest, COO i Schibsted News Media), Per Axel Koch (konsernsjef i Polaris Media)
Foto: Ruth Mari Skulbru
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Polaris Media

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Polaris Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Polaris Media

Resultatveksten fortsetter for Polaris Media7.11.2024 07:01:56 CET | Pressemelding

Fortsatt sterk utvikling i inntekter fra digitale abonnement, reduserte kostnader og vekst i distribusjon av netthandelspakker gav resultatvekst på 25 prosent for Polaris Media i tredje kvartal. Dette er tredje kvartalet på rad med positiv resultatutvikling for konsernet. Styret i Polaris Media har foreslått at det utbetales et ekstraordinært utbytte på 1 milliard kroner til aksjonærene, etter at konsernet i oktober solgte en andel av sin aksjebeholdning i Schibsted Marketplaces.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye