Ni norske svømmere representerer Norge i EM

Tirsdag 05. desember til 10. desember arrangeres EM kortbane i Bucuresti, Romania. Før troppen er på plass i Romania, så kommer en del av utøverne rett fra Rotterdam hvor de har testet konkurranseformen.

Foto: Norges Svømmeforbund Foto: Norges Svømmeforbund

Neste uke går EM kortbane i svømming av stabelen i Bucuresti. Norge sender ni utøvere som skal konkurrere mot topp europeisk motstand. Før troppen reiser til Romania, er flere av utøverne akkurat nå i Rotterdam for å teste ut konkurranseformen. Mye kan tyde på at formen allerede er bra etter at mange leverte sterke resultater under NM kortbane i Bergen for to uker siden.

"Formen kjennes bra. Jeg fikk noen gode svar under NM, og jeg føler jeg har mye igjen å gå på. Det blir veldig spennende med et langbanestevne rett før kortbane EM. Jeg tror det er gode muligheter for å nærme seg pers på EM. Så jeg gleder meg veldig, sier Henrik Christiansen."

Nicholas Lia er spent på hvordan treningen han har gjort i høst vil påvirke langbaneformen.

"Det blir viktig å sjekke formen i Rotterdam på langbane, sånn at jeg ser hvordan treningen jeg har gjort i høst vil påvirke langbane, ettersom OL neste år går på langbane. I år så har ikke kortbane vært i fokus, men det blir moro med EM og håper jeg kan få noen gode tider under mesterskapet, sier Nicholas Lia."

Landslagssjef Petter Løvberg ser frem til EM kortbane og har klare mål for hver enkelt utøver og troppen som helhet.

"Det var mange gode resultater under NM kortbane i Bergen, og jeg håper å se enda et løft i EM kortbane som blir den viktigste konkurransen i høst. Det er mange som kan kjempe om topplasseringer og jeg forventer at de gjør sine beste løp. Henrik har nok det største forventningspresset, ettersom han tok to medaljer i VM kortbane sist, men også Markus Lie som har hatt en veldig sterk høst og forventer at han blir å se i finaler. Er man i finalen så kan alt skje, sier landslagssjef Petter Løvberg.

Informasjon om de norske utøverne, øvelsene deres, skjema mv. finner du i vedlagte veiledning.

Landslagssjef Petter Løvberg

Om oss

Norges Svømmeforbund er et særforbund i Norges Idrettforbund, som organiserer grenene svømming, stup, vannpolo, synkron og open water. Forbundet ble stiftet i 1910 og har i dag ca. 70.000 medlemmer i 290 klubber over hele landet.