Storsatsing fra Montér i Lillehammer-regionen

Hjelp til planlegging og rådgivning blir sentralt i det nye Montér-byggevarehuset som åpnet dørene i går.

Adm. dir. Erik Tønnesen (t.v.) og daglig leder Anders J. Hærdig i Optimera ønsker velkommen til mønsteranlegget Montér Lillehammer på Hovemoen.

Anlegget på Hovemoen er en storsatsing for Montér og eieren Optimera. Proffkundene fikk en forsmak kvelden før på hva anlegget kan by på. Næringssjef Eirik Haagensen i Lillehammer kommune deltok på proffarrangementet og orienterte om næringsutviklingen regionen.

– Vi vil møte både proff- og privatkunder enda mer som rådgiver og partner i det nye byggevarehuset. Dette er helt sentralt for måten vi jobber på i dag. Vi stiller både med byggevarene og støtte til gjennomføringen fra byggegrop til innflytting, sier daglig leder Anders J. Hærdig i Montér Lillehammer.

Hærdig forteller at regionen er viktig for Montér og eieren Optimera.

– Vi jobber tett på store hyttemarkeder og omfattende turisme. Det gir oss stor tro på fremtiden, selv om vi nå er inne i en periode med noe oppbremsing i nysalg av hytter, sier han.

Optimera har et omfattende produkt- og tjenestespekter som støtter oppunder Montér-kundene. På Hovemoen blir blant annet Montér Byggeservice godt synlig i lokalene. Her gis hjelp til planlegging og gjennomføring av små og store prosjekter, også i forhold til energitiltak.

– De høye strømprisene har skapt stor interesse for energitiltak. Spørsmålet er hva som lønner seg mest. Nylig lanserte vi Energiportalen som svarer konkret på dette i forhold til folks egen bolig, sier Hærdig.

Blant grepene som kan gi gode besparelser er etterisolering, vindusbytte og rentbrennende vedovner. – Vi kan beregne både hva tiltakene koster og hvor mye som potensielt kan spares, sier han.

Optimera inkluderer Optimera Byggsystemer som har to tekniske avdelinger rettet mot proffmarkedet. Avdelingene kan prosjektere, gjøre kostnadsberegninger, kontrollere brannegenskaper og mer.

Sju fabrikker kan dessuten levere prefabrikkerte takstoler, konstruksjonspakker og bygningselementer. Dette gir byggmestre og entreprenører valget mellom å plassbygge eller få bygninger heist på plass.

– Med rådgivningstjenester og bygningselementer kan lokale firmaer påta seg mye større prosjekter og konkurrere med virksomheter utenfra. På denne måten blir anlegget vårt på Lillehammer inngangsport til tjenester og muligheter som styrker lokale virksomheter, sier Hærdig.

Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 200 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 15 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Optimera Byggsystemer, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Rencon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.